Ako na detičky, ktoré nechcú poriadne spať?

Stále vás v noci budí? Tu je pár tipov, ktoré pomôžu!
Niekoľko mesiacov po pôrode je normálne, že dieťatko sa v noci budí a nedá nám spať. Predsa len potrebuje často papať, prebaľovať, cítiť našu prítomnosť. Problém však nastáva, ak nemôžeme v noci poriadne spať kvôli tomu, že nás budí už podstatne väčšie „bábätko“ (niekedy aj viackrát za noc). Napríklad vo veku 5 až 8 rokov. Tu je niekoľko tipov ako skrotiť svojho veľkého nespavca:

spiace dieta, detičky

Podporná barlička
Mnohé deti v tomto veku sú zvyknuté zaspávať so svojim plyšovým obľúbencom, inou hračkou alebo obľúbenou rozprávkou. Problém nastáva vtedy, keď sa dieťa zobudí a zrazu túto podpornú barličku nemá k dispozícii. Najhoršie, čo môžeme urobiť je zobrať si dieťa k sebe do postele, pretože si vytvorí ďalší návyk, ktorého sa budeme len ťažko zbavovať. Mali by sme ho opäť ustlať a opustiť jeho izbu. Nekomunikovať navyše – veď je noc, nedovoliť dieťaťu hrať sa a podobne.

Buďme dôslední
Vypracujme si plán a dodržiavajme ho. O troch hodinách ráno nás dieťa ľahko „ukecá“ na to, aby sme si k nemu ľahli alebo ono k nám, veď aj my sme unavení. To však nie je riešenie. Takže, ako sme písali vyššie – odprevaďme svoje dieťa do jeho postele, bez ohľadu na to, že najjednoduchšie by bolo mať ho pri sebe. Pobozkajme ho a odíďme spať. Môže sa to diať aj niekoľkokrát v noci a my ráno nebudeme vôbec vyspaní, v žiadnom prípade však nepoľavme. Úspech sa dostaví len potom.

Problémy riešme spoločne
Päť až osemročné dieťa už dokáže oddeliť fantázie od faktov a iracionálne obavy slabnú. Napriek tomu, môže dieťa trpieť poruchami spánku, kvôli problémom, ktoré ho trápia. Dá sa tomu predísť tak, že s dieťaťom sa v priebehu dňa o jeho problémoch a zážitkoch rozprávame, rozoberáme ich a riešime. Ak v noci za nami dôjde po „krízové poradenstvo“ musíme ho presvedčiť, aby sa vrátilo do postele. Samozrejme, dôležité je racionálne argumentovať proti obavám alebo snom, ktoré dieťa trápia. Pozor – čo najstručnejšie, v noci predsa nedebatujeme. Môžeme sa tiež dohodnúť, že si to bližšie vysvetlíme zajtra.

Stimulujme
Odmeny sú veľmi dobrým spôsobom ako deti prinútiť, aby niečo urobili tak, ako to chceme my. Dá sa takto podporiť aj nočný spánok a minimalizovať vystrájanie dieťaťa. Niektorí rodičia sú proti tomu, pretože majú pocit, že svoje dieťa podplácajú, ale naučiť sa zostať vo vlastnej posteli je predsa tvrdá práca a tá si odmenu zaslúži. Dôležitá je tiež forma odmeny – rozhodne by to nemali byť hračky, ale napríklad omaľovánka, samolepky alebo pečiatka za každý deň, ktorý pekne prespinká – resp. zostane v posteli – dieťa tiež poteší. Po dlhšom období to môže byť kniha, či výlet.

Prizvime ho k riešeniu
Veľmi dobrým riešením je prizvanie dieťaťa k spolupráci – k riešeniu problému. Rokujme o tom, čo je schopné dieťa urobiť, aby nerušilo spánok ostatných členov rodiny. Veľa detí dostane vo vlastnej izbe aj po prebudení a samo sa snaží opäť zaspať, ak vedia, že ráno sa môžu pritúliť k rodičom. Ak napríklad vie, že keď do pol siedmej ráno zostane vo vlastnej posteli, potom môže ísť na polhodinku ľahnúť si k vám, skôr sa bude nočný režim snažiť dodržiavať. Ak ešte nepozná hodiny, dohodnite si nejaký signál, alebo mu vedľa hodín napíšte čísla, ktoré sa tam majú objaviť, keď už je čas.

-sz-