Chcete dlho kojiť? Cvičte!

Takmer každá žena, ktorá uprednostňuje kojenie (a tých je vďakabohu čoraz viac vzhľadom na pozitívny vplyv materského mlieka na dieťatko) má pred narodením dieťaťa obavy, či bude mať mlieko, či ho bude dostatočné množstvo a či bude dostatočne kvalitné, aby bábätku dalo všetko. Obsah živín sa dá ovplyvniť kvalitnou stravou, jeho objem a tvorba aj cvičením. Pri cvičení je však mimoriadne dôležitý jeho druh, pretože netreba ho síce odmietať, ale rozhodne nie to s ním ani preháňať. Určite nie v prvých mesiacoch po pôrode.

dlho kojiť

Ako a kedy?

Rôzne druhy cvičení získavajú čoraz väčšiu obľubu počas tehotenstva i v období po pôrode a počas kojenia. Patria k nim napríklad pilates, joga, strečing, kalanetika, cvičenie s dieťatkom pri hudbe a podobne. Okrem toho, že vám pomôžu rozhýbať kostru, majú tieto cvičenia blahodarný vplyv i na ďalšie zdravotné aspekty – napríklad na posilnenie imunitného systému a tiež na psychiku.

Cvičenie, samozrejme, nemusí znamenať hopsanie. Prvé tri mesiace po pôrode žiadne „hopsavé“ cvičenia, dokonca ani cvičenie na fit loptách nie sú vhodné. Telo ženy sa musí dať do poriadku a k tomu vhodne napomôžu jemné vláčne pohyby spomínaných druhov cvičenia. Ak vás po tehotenstve trápia kilá navyše, nemyslite si, že aerobik, či beh sú jediné, ktoré vás dokážu zbaviť ich. Jemné cvičenia, najmä joga, výrazne podporuje duševnú rovnováhu a s ňou sa chudne omnoho ľahšie. Obľúbeným medzi čerstvými mamičkami je aj plávanie.  Zaujímavé je, že nadmerná záťaž môže ovplyvniť i chuť mlieka, tak, že ho dieťa začne odmietať. Pri intenzívnom cvičení sa totiž do mlieka vylučuje kyselina mliečna vo zvýšenom množstve a kvôli nej mlieko zhorkne. Tiež je dôležité, na akú záťaž bola žena zvyknutá pred kojením.

Neprísť o mlieko

Často za stratu mlieka môže stres a únava. Najčastejšie je to práve stres v období šestonedelia, keď okrem novej situácie, na ktorú si žena musí zvyknúť, je zároveň ešte ubolavená vhodená do víru množstva nových povinností. Cvičenie vám pomôže odreagovať sa, zotaviť a posilniť tvorbu mlieka. Mnohé štúdie totiž potvrdili, že cvičiacim mamičkám sa tvorí viac mlieka, ako tým, ktoré necvičia.

Prvé kojenie

Kedy by malo bábätko prvýkrát dostať matkin prsník? Väčšina odborníkov sa zhoduje na tom, že už do pol hodiny po pôrode by malo byť priložené na telo matky a do hodiny prvýkrát kojené. I keď ešte nedostane mlieko, ale takzvané mledzivo – mimoriadne výživnú tekutinu s vysokým obsahom protilátok, ktorá predchádza tvorbe mlieka. Tým sa okrem iného začne vytvárať takzvaný regulačný vzťah medzi matkou a dieťaťom, ktorého výsledkom je i dostatočná tvorba mlieka. Nie vo všetkých pôrodniciach však uvedené časové intervaly dodržiavajú.