Deti jedia veľmi málo zeleniny!

Aj vaše dieťa odmieta zeleninu? Buďte mu príkladom!
To, že zelenina by mala patriť do každodenného jedálnička nielen nás dospelých, ale aj detí všetci teoreticky ovládame, ale prax je horšia. So zeleninou je viac babračky a žiaľ, ani my ju zväčša nekonzumujeme tak často ako by sme mali, a tak nečudo, že deťom skôr chutia hamburgery a vyprážané rybie prsty z fastfoodových stravovacích zariadení. Je jednoduchšie ponúknuť im takéto jedlo ako doma pripraviť zeleninové, navyše – deti zeleninu často odmietajú. Zamyslime sa však nad tým prečo.

málo zeleniny

Párky a rybie prsty namiesto zeleniny
Každé dieťa začína svoj stravovací režim zeleninou. Akonáhle má šesť mesiacov, odborníci mamičkám povedia, aby začali so zeleninovými príkrmami . Deti zvyčajne majú k zelenine pozitívny sklon, kým im ho nepokazíme. Ad jedna – tým, že nie sme pre ne vhodným príkladom, sami nejeme zeleninu, ad dva tým, že je pre nás jednoduchšie nakŕmiť dieťa vo fastfoode tým, čo mu chutí, i keď to nie je najzdravšie. Nečudo, že potom dôjdeme k výsledku, že zeleninu každý deň konzumuje len jedno z piatich detí a väčšina si radšej pochutná na spracovaných potravinách ako sú rybie prsty, či párky.

Top detské jedlá – ani jedno nie je zdravé
Nový prieskum ukázal znepokojujúci fakt, že viac ako polovica rodičov uviedla, že ich dieťa jednoducho zeleninu vôbec neje a odmieta ju jesť. Tento fakt je poburujúci o to viac, že až tretina detí v posledných ročníkoch základných škôl trpí nadváhou alebo obezitou. Ešte závažnejšia je skutočnosť, že priemerné dieťa počas týždňa konzumuje iba päť rôznych jedál, z toho väčšinu predstavujú párky, hranolčeky a vyprážané rybie prsty. K najobľúbenejším jedlám detí patria špagety, hranolčeky, párky alebo klobásy, hamburgery a rybie prsty. I keď sa tieto návyky detí niektorým rodičom nepáčia, len veľmi málo z nás sa snaží rozšíriť detské menu o zdravé jedlá.

Prsty v tom má aj genetika
Nedávna štúdia ukázala zaujímavý fakt, a síce, že nechuť jesť zeleninu môže mať aj genetický základ. Chuť na ovocie a zeleninu do veľkej miery ovplyvňuje aj naša DNA. To však nie je ospravedlnenie pre to, aby deti nejedli zeleninu a ovocie – ak tieto potraviny konzumujeme aj my a pravidelne ich kladieme na stôl, dieťa sa naučí zaradiť ich do svojho jedálnička. Najobľúbenejšími druhmi zeleniny u detí sú kukurica, hrášok, rajčiny a mrkva.

Ako deti naučiť jesť zeleninu?
Ak naše dieťa zeleninu odmieta, môžeme skúsiť pár jednoduchých trikov, aby si ju obľúbilo a dostalo do seba potrebné vitamíny. Najefektnejšou z týchto fínt je poliatie zeleniny omáčkou – napríklad syrovou alebo kečupom, ktorý deti milujú. Varenú zeleninu môžeme tiež rozmixovať a pripraviť dieťaťu zeleninovú kašu. Spôsobov je viacero, hlavné však je, aby deti videli aj nás jesť zeleninu a aby bola súčasťou každého jedla, ktoré doma pripravujeme.

Riziko predčasného pôrodu
Konzumácia zeleniny je veľmi dôležitá aj pre budúce mamičky. Strava bohatá na zeleninu, ovocie, celozrnné výrobky a vodu výrazne znižuje riziko predčasného pôrodu a zlepšuje zdravie dieťaťa, ktoré mu dávame do vienka už počas tehotenstva. Keď si uvedomíme, že predčasný pôrod stojí za väčšinou novorodeneckých úmrtí (75 percent), je dôležité minimalizovať jeho pravdepodobnosť. Môžeme to zvládnuť úplne jednoducho – zdravou stravou.

-sz-