Do aktovky zošit, či počítač?

Počítače, tablety, projektory a iné technologické výdobytky 21. storočia

To všetko sú nielen pracovné pomôcky, ale dnes už aj novodobé hračky našich detí. Navyše – školákom môžu výrazne pomôcť k zaujímavejšiemu získavaniu informácií. Mnohí učitelia vedia, že novinky zo sveta computerov môžu spestriť aj neveľmi obľúbenú hodinu. Ako vraví prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií SR a riaditeľ Gymnázia Ladislava Sáru v Bratislave RNDr. Pavel Sadloň: „Technika síce nikdy nenahradí človeka, no ovládanie moderných technológií je dnes jednou zo základných výbav každého učiteľa.  Mojim heslom je – a myslím, že je veľmi výstižné na dnešnú dobu –  rozumný človek techniku ovláda, nerozumného človeka ovláda technika.

zošit, či počítač

Ak máme šikovného žiaka, bude vďaka IT napredovať čoraz rýchlejším tempom. Sú však žiaci pripravení na používanie výdobytkov nových technológií? A tu zohrávajú dôležitú úlohu práve pedagógovia, ktorí učia žiakov triediť informácie. Žiaci totiž nemajú problém informácie vyhľadávať a spracovávať, ťažšie však vyhodnocujú zo svojich prác najdôležitejší odkaz pre spolužiakov.“ Informačné a komunikačné technológie poskytujú rôzne druhy nástrojov, ktoré dávajú nové možnosti vyučovaniu v triede. Umožňujú predovšetkým prispôsobiť vzdelávací proces individuálnym potrebám študentov, a tiež poskytujú užívateľom dôležité digitálne kompetencie potrebné v našej znalostnej spoločnosti.

zošit, či počítač

Asi každý rodič dnes potvrdí, že deti ovládajú výdobytky modernej techniky často lepšie ako ich rodičia. Skúseností s tým má aj známa moderátorka Petra Bernasovská, ktorá má dve dcérky – 11 ročnú a 3 ročnú: „Tá staršia sa už od počítača a tabletu ani neodtrhne,  ak ich nemá po ruke, je nosom zaborená v telefóne, kde využíva rôzne hry. Ale samozrejme, že  sa staráme, aby mala aj iné záľuby a dosť pohybu, takže zatiaľ je  to v norme. Myslím si, že ak by dnešné dieťa nemalo prístup k novým technológiám, asi by ich kolektív považoval za menejcenných a v neskoršom veku by aj zaostávali za inými. Je to nevyhnutnosť. Naša mladšia trojročná dcérka už tiež bez problémov pracuje s dotykovým telefónom, alebo tabletom, ako  keby sa s tým narodila. Malilinkým prštekom posúva obrazovku a hrá sa rôzne hry.“

Dobrý učiteľ však vie všetko skĺbiť a uvedomuje si, že pre správny vývoj dieťaťa je dôležité podporovať ho aj v rozvíjaní fantázie. IT pomôcky by mali pomáhať lepšie prezentovať veci v daných problematikách, nie robiť za žiaka takmer všetky úkony. Mozog detí je jedinečná vec a prezentácia toho, čo  si naozaj myslia konkrétne napísané perom, alebo ceruzkou na papier, je najzákladnejším prejavom. „Deti používaním moderných technológií strácajú spontánne učenie sa prostredníctvom hry,“ hovorí detská psychologička Mgr. Maderová, no dodáva: „Dokážu však nadchnúť žiaka aj pre predmety, ktoré by ho inak nezaujali. Rodičia by mali rešpektovať a dôverovať názorom pedagógov pri používaní IT technológií, dieťa sa totiž učí v škole komunikovať, dodržiavať pravidlá a interaktívne zapájať  do vyučovacieho procesu“.

Pri výbere notebookov, počítačov, či tabletov by mali rodičia brať do úvahy viacero vecí, ak nechcú svojim deťom viac ublížiť ako pomôcť. Ako dodáva IT odborník Ferdinand Rezník: „Je jasné, že pre deti, ktoré dokážu všetko veľmi rýchlo pokaziť, radšej nakupujeme lacnejšie verzie, ale nezabúdajme, že lacné je aj menej kvalitné. Napríklad ak vaše dieťa denne pozerá do notebooku a nechcete, aby o pár rokov nosilo okuliare, radšej zainvestujte.“ Zošit, pero, kniha, ceruzka a papier by sa teda nemali zo školskej aktovky vytratiť. Dnes však treba rátať s tým, že v nich nájdete aj notebooky, tablety, smartphony, počítače, projektory a ďalšie veci zo sveta technológií 21. storočia. Sú  to potrebné pomôcky, no aj tu platí – všetko s mierou.

zošit, či počítač

Do aktovky zošit, či počítač?

Pokrok v technologickom  svete je evidentný nielen v spoločnosti ako takej, ale aj v školách. Na západe má 90% učiteľov počítač v triede. Prečo by to tak nemohlo byť aj na Slovensku? Počítače, tablety či projektory môžu žiakom pomôcť k zaujímavejšiemu získavaniu informácií. Neupustiť úplne od klasického čítania z kníh, či písania do pracovných zošitov, ale spestriť niekedy aj nudnú vyučovaciu hodinu novinkami zo  sveta computerov.

Inovácia inštitúcií, ktorej cieľom je skvalitniť vyučovanie a učenie prostredníctvom nových technológií, môže byť dôležitým prínosom. Informačné a komunikačné technológie poskytujú rôzne druhy nástrojov a nové možnosti vyučovaniu v triede. Umožňujú predovšetkým prispôsobiť vzdelávací proces individuálnym potrebám študentov, tiež však poskytujú užívateľom dôležité digitálne kompetencie potrebné v našej znalostnej spoločnosti.

Na druhej strane sa však treba pozrieť aj na to, čo dokáže žiak vyprodukovať vlastnou fantáziou. IT pomôcky by mali pomáhať lepšie prezentovať veci v daných problematikách, nie robiť za žiaka takmer všetky úkony. Každý žiak by si mal uvedomiť, že s príliš veľkou dávkou technológií sa vytráca to reálne čo je v ňom samom. Menej inteligentným deťom používanie IT pomôcok prospieva najmä vizuálne pre lepšie pochopenie danej problematiky. U tých šikovnejších sa však robí dalo by sa aj tak povedať, že krok späť.

Systém napríklad v Spojených štátoch amerických, kde je úzka špecializácia už v skorom veku, presne podporuje nevedomosť o základných – všeobecne platných – veciach v ľudskej spoločnosti. Tým je človek odkázaný už aj pri najzákladnejších potrebách na pomoc iných. U nás je to opačne. Sme naučení vedieť z každého predmetu čo najviac sa dá. Tento fakt je dôsledkom toho, mnohí učitelia si myslia, že práve ten ich predmet je ten najdôležitejší na svete. Celé to spadá aj do výučby žiakov za pomoci nových technológií.

Zošit, pero, kniha, ceruzka a papier by sa nemali zo školskej aktovky vytratiť! Notebooky, tablety, smartphony, počítače, projektory a.i. veci zo sveta technológií 21. storočia  sú pomoc, ktorá je v školách potrebná, ale iba do určitej miery.

zošit, či počítač

Deti minulosti vs. IT deti

Koniec 20. a súčasné 21. storočie prináša boom v technologickom vývoji  spoločnosti. Výdobytky techniky sa čoraz viac stávajú súčasťou každodenného života. U detí je badateľných niekoľko zmien.

Generácia X

(deti narodené do roku 1980)

Generácia Y

(„miléniové“ deti narodené v období 1980 – 2000)

Generácia Z

(deti narodené po roku 2000)

Kultúrna a sociálna charakteristika

– deti sa neorganizovane hrávali celé dni, bez kontroly rodičov,

– sami si organizovali športové turnaje, zápasy

– od roku 1995 klesol počet detí jazdiacich na bicykli o 31 %,

– deti hrajú počítačové hry  šesťnásobne častejšie ako sa bicyklujú

 

 

– 27% detí sa zúčastní na pohybových aktivitách, ale iba — 6% sa aj aktívne podieľa na športovej  činnosti.

 

Požívanie internetu

– 79% pracuje s internetom

– iba 2% vedia poslať video

– 87 % miléniových detí pracuje s internetom

– 68% z nich spí s mobilným telefónom pri posteli

 

– 90% detí využíva Internet,

– 75 % z týchto detí používa sociálne siete

– 29% z nich ich využíva niekoľko krát za deň

Technologický pokrok sa nedá zastaviť. Využívanie nových technológií aj na školách je jednoducho kráčanie s dobou. Človek si ale musí uvedomiť, že má aj nohy a ruky, ktoré vykonávajú prácu riadenú centrálnou nervovou sústavou. Kreativita a fantázia detí sa nemôže na 100% zobraziť iba pri 3D  grafoch.

Kompromisom pre zdravý nastupujúcej generácie je odpoveď na nasledujúce otázky:

Zošit alebo tablet?
Hlava alebo počítač?
Počítadlo alebo kalkulačka?
Pero alebo „smartphone“?
Kniha, alebo čítačka?

Zo sveta technológií však vždy prichádza niečo nové, ktoré si pre efektívnejšiu a atraktívnejšiu formu zaslúži pozornosť aj v školách. Napríklad TABLETY a ich priame využitie. Opäť pár faktov:

  • Človek priemerne strávi 90 minút za deň na tablete
  • 88,3 % používa tablety na cestách
  • 54 % majiteľov tabletu má 34 a viac rokov
  • 25 % používateľov tabletu číta o 25 % menej
  • 80 % ľudí tvrdí, že tablety zlepšili ich pracovno – životnú rovnováhu
  • 43 %  trávi viac času za tabletom ako za monitorom
  • 1 z 3 ľudí používa viac tablet ako pozerá TV
  • 28 % používa tablet ako hlavný PC
  • 82 % ľudí používa tablet najmä doma
  • 84 % na hry, 78 % na vyhľadávanie, 74 % na email, 61 % na novinky, 56% sociálne siete, 51 % filmy a hudba, 46 % čítanie, 42 % nakupovanie, 19 % iné
  • 62 % noc, 38% deň
  • 31% víkend, 69 % týždeň

Dôvody pre využitie nových technológií v školách

  • Ponúkajú omnoho jednoduchší spôsob distribúcie a získavania študijných materiálov pre lektorov i študentov.
  • Plán vzdelávania môže byť koncipovaný ako flexibilný s možnosťou individuálneho vzdelávania.
  • Efektívny spôsob vzájomnej komunikácie medzi študentom a učiteľom a študentmi navzájom s využitím elektronických komunikačných médií.
  • Miesto výučby nie je geograficky obmedzené.
  • Individuálny prístup ku študentom, individuálne tempo vzdelávania.
  • Pre evidenciu všetkých činností počas vzdelávania možnosť využitia technológií.

Riziká implementácie nových technológií v školách

  • V prvom rade môže byť negatívom samotný postoj, kedy mnohí zainteresovaní vo vzdelávaní nemajú vzťah k novým prvkom, z čoho vyplýva istá zaujatosť, bariéra voči moderným trendom vo vzdelávaní.
  • Ďalším negatívom sú jeho značne vysoké počiatočné náklady, ktoré v sebe môžu zahŕňať náklady na prípravu vzdelávacích kurzov a ich vývoj, technické vybavenie (hardvér, softvér, multimediálne zariadenia) a výuku ľudských zdrojov pre prácu s aplikáciami.
  • Ďalej môžu IT technológie do istej miery priniesť zníženie interpersonálnej komunikácie, kedy vzťah školiteľ – školený je väčšinou sprostredkovaný technikou a tým sa osobnosť, aktuálny zdravotný stav či pocitový stav školiteľa a školeného dostávajú do úzadia a vzdelávanie je tým ohraničené iba na úroveň odovzdávania informácií a nácvik zručností.

Názor psychológa

Nové technologické prvky vo vyučovacom procese majú aj vplyv na vývin žiakov. O zmenách v osobnostných  črtách, ktoré sú badateľné nás prevedie psychologička Mgr. Denisa Maderová:

zošit, či počítač

IT technológie majú veľké množstvo pozitív aj negatív. Medzi pozitíva patrí, že počítačová technika umožňuje skvalitniť proces učenia a výučby, prispieva k rozvoju myslenia a tvorivých aktivít, napomáha procesu vzdelávania, podporuje individualizáciu učenia. IT technológie rešpektujú individuálne požiadavky dieťaťa, ako je napr. tempo dieťaťa a spôsob učenia. Sledovanie informácií na počítači podporuje u detí záujem o učenie. Počítačová technika spríjemňuje zážitky z vyučovania, dokáže deti nadchnúť, dokonca aj v prípade, ak ich určitý predmet nebaví. Učiteľ môže využiť rôzne efekty ako grafy, tabuľky a tak urobiť učivo viac zaujímavým a ľahšie pochopiteľným. Počítačová technika môže znižovať riziko strachu z neúspechu, strachu z vlastných nedostatkov, môže podporiť komunikáciu a urýchliť verbálne schopnosti u detí.

Využívanie IT technológii pozitívne stimuluje pozornosť a môže podporiť sociálnu komunikáciu medzi deťmi v zmysle využívania sociálnych sietí u špecifických prípadoch detí.

Technológie však majú aj negatíva. Medzi tieto patrí strácanie spontánneho učenia sa prostredníctvom hry. Počítačová technika nahrádza priamu interakciu dieťaťa s dospelými, čím sa môže vytrácať humanizácia z výučby a vyučovania.  IT technológie môžu byť najmä u mladších detí na úkor aktivít dôležitých pre ich zdravý psychický a fyzický vývin – napr. sú ohrozené aktivity, ktoré rozvíjajú motoriku dieťaťa, jeho zdravý neurovegetatívny a emocionálny vývoj, vnútornú rovnováhu,  a vyššie kognitívne funkcie. Klasické knihy sa nahrádzajú elektronickou knihou, a tým sa stráca hodnota, posolstvo a spomienky na knihu ako takú. Pri dlhšom pôsobení pri počítači je nepriaznivo ovplyvňovaný zrak, elektromagnetické žiarenie negatívne ovplyvňuje nervový systém, a tak môže spôsobovať poruchy koncentrácie a pozornosti, poruchy spánku a spôsobovať emočnú labilitu. Negatívnou stránkou IT technológii je aj, že podporuje závislosť na počítači a podporuje vytváranie virtuálnych vzťahov, ilúzií o ľuďoch, vytráca sa priamy bezprostredný kontakt zo života. Počítač tiež môže slúžiť ako únik z reality a od reálneho riešenia problémov.

Na zníženie negatívnych vplyvov IT technológií pani psychologička Mgr. Denisa Maderová odporúča:

  • Časovo obmedziť a ohraničiť časovú aktivitu na počítači max. na 1-2 hodiny  denne podľa veku dieťaťa.
  • Striedať aktivitu pri počítači pohybovými hrami, športom, prechádzkou vonku a hrou.
  • Nejesť pri počítači a vnímať základné fyziologické a biologické potreby, ktoré je nutné absolvovať mimo počítača.
  • Pokiaľ zabúdate na čas a nevnímate svoje biologické potreby, ako aj únavu, bolesti hlavy alebo šije, chrbta, je to výzva, ktorá môže nasvedčovať o prekročených hraniciach časového rámca tráveného pri počítači.

Názor pedagógov

Trieda v 21.  storočí by mala mať aj technologické novinky. Učitelia vedia asi najlepšie aké je ťažké motivovať žiakov na nie vždy atraktívnu tému. Udržať pozornosť celej triedy je niekedy ťažšie ako práca v bani.  Aký názor na materiálno technologické  vybavenie zo sveta počítačov majú pedagógovia z rôznych škôl?

Mgr. Viera Bartalošová, ZŠ Novomeského Trenčín, Slovenský Jazyk – Dejepis:

  1. Vyučovanie s pomocou techniky napredovalo míľovými krokmi. Pomohlo to žiakom i učiteľom, dá sa rýchlejšie a efektívnejšie pracovať a riešiť dané problémy.
  2. Ja som za klasické písanie poznámok – perom do zošita a kriedou na tabuľu.  Pedagogicko-psychologická poradňa odporúča žiakom so špeciálnymi potrebami a hlavne integrovaným žiakom používať počítač alebo si poznámky kopírovať od spolužiakov. Zatiaľ to ani jeden žiak nevyužil. Kto má fotografickú pamäť, ten sa písaním poznámok zároveň učí . Niektorí moji kolegovia ale využívajú aj programy alebo zápisy učiva, ktoré si pripravili doma na počítači a žiaci
    ich majú počas hodiny pred očami, tým si lepšie učivo zapamätajú.
  3. Ja využívam hlavne dataprojektor, kde si pripravím prezentáciu, resp. si stiahnem hotovú prezentáciu z portálu „zborovňa“. Alebo si žiaci pripravia prezentáciu sami, čo je veľakrát na vysokej odbornej úrovni; na škole máme aj interaktívnu tabuľu či počítačové učebne ….
  4. Internet ovplyvňuje vyučovanie zväčša pozitívne, ale žiaci menej čítajú, menej navštevujú knižnicu, menej si robia referáty z encyklopédií, odbornej či regionálnej tlače, spoliehajú sa len na internet, čo je niekedy aj na škodu veci.
  5. Počas vyučovacej hodiny využívam hlavne už spomínanú stránku zborovňa, Google, Albert… hodiny slovenského jazyka sú zväčša klasické – tabuľa, pero … tu sa mi osvedčilo, že žiaci sa tak lepšie naučia, a zároveň ich takto pripravujem na Komparo či Testovanie 9. Zameriavame sa hlavne na čítanie s porozumením, lebo na tomto princípe sú stavané aj spomínané testy na stredné školy. Počítač viac využívam na literatúre a dejepise.

RNDr. Pavel Sadloň – prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií SR:

  1. 75% interaktívnych tabúľ sa využíva ako premietacie plátno. Bez softvéru to je na nič.
  2. Informačné technológie otvárajú novú možnosť. Virtuálne precestovať celý svet. Ide iba o človeka, koľko je schopný prijať informácií. Je niekedy lepšie vedieť menej, ale skutočne to vedieť, ako  sa všetko učiť a nič nevedieť.
  3. Deti sa dostávajú vplyvom elektronicky menej k čítaniu. O tom, čo prináša kniha sa dočítajú v nejakom článku. V podstate si tú knihu neprečítajú a nevedia vyjadriť vlastný názor.
  4. Aj u techniky stále platí, že technika podporuje výučbu, ale nikdy nenahradí človeka. Rozumní ovládajú techniku a hlúpych ovláda technika. Nenechať sa ovládať technikou.
  5. Všetci vnímame techniku z dvoch pohľadov: užitočná  – má všetky vymoženosti pri motivácii. Niekedy niekto dokáže s minimálnou technikou dokázať veľa a niekto s luxusným vybavením stagnuje. To znamená, že nie vždy to najdrahšie dokážeme efektívne využiť. Treba sa aj na lacnejších veciach najskôr veci naučiť.
    zošit, či počítač

Názor rodičov

Výchova detí, žiakov či študentov začína v rodine. Aktívny prístup rodičov k vzdelávaniu  svojich potomkov je neodmysliteľnou súčasťou tohto procesu.  V dnešnom svete moderných technológií je nevyhnutné, aby aj rodičia kráčali s dobou a podporili svoje deti pri učení nie len z klasickej knihy, ale aj z internetu. Aký názor má na využívanie najnovších technológií dvojnásobná mama Petra Bernasovská – moderátorka RTVS, moderátor Slovenského rozhlasu Roman Bomboš, a moderátorka a herečka Bibiana Ondrejková?

Všetci traja majú dve deti. Petra Bernasovská dve dcérky vo veku 11 a 3 roky. Bibiana Ondrejková má 9-ročnú Bibianku a 7-ročnú Grétku. Roman Bomboš má 7-ročnú dcérku Jasmínku a syna 5-ročného syna Davidka.

Všetky deti už vnímajú IT technológie ako súčasť ich života. Staršia dcérka Petry Bernasovskej sa vraj od tabletu nevie odtrhnúť: „Ak nemá po ruke tablet, je nosom zaborená v telefóne, kde využíva rôzne hry,“ hovorí Petra. Aby však mala ak iné aktivity, rodičia sa starajú, aby mala dosť pohybu a rôzne iné záľuby. Deti, ktoré v tejto dobe nemajú prístup k IT technológiám, by kolektív považoval za menejcenných a v neskoršom veku by mohli zaostávať za ostatnými. Menšia dcérka dokáže manipulovať prstom po tablete, akoby sa s ním narodila. Deti Romana Bomboša takisto nezaostávajú a počítače, mobily a tablety využívajú priam rutinne. Bibiana Ondrejková zaostáva za IT zručnosťami svojich dcér, najmä tej staršej.

Dievčatá Bibiany Ondrejkovej by neváhali tráviť s elektronikou veľa času, ona im to cielene kazí: „Napríklad teraz sú v tábore z tanečnej,  na ktorú chodia cez školský rok a ich trénerka vyhlásila tábor bez týchto technických vymožeností, čo veľmi oceňujem.“ Najčastejšie technické vymoženosti využívajú na hry, rôzne aplikácie,  sťahujú si pesničky,  fotia, telefonujú a smskujú. Bibka by už chcela byť aj na facebook-u, ale to jej mama Bibiána nedovolí. U Bombošovcov pracujú deti najčastejšie so smartphonom a tabletom. Podľa slov Romana Bomboša: „Určite tabletujú aj hodinu. Hrajú sa najmä hry, preto sa snažíme stiahnúť aplikácie aj s logickými hrami na cibrenie ich logiky a predstavivosti.“ Petrine dcéry trávia pri počítači maximálne dve hodinky denne cez školský rok. Teraz, cez prázdniny aj viac – na kontakty s kamarátmi, hrajú sa. Staršia dcéra počítač využíva aj na projekty do školy a maľovanie na špeciálnom programe.

Deti Romana Bomboša ešte nechodia do školy, takže skôr bojujú s abecedou a Jasmínka už tvorí aj prvé texty. S rodičmi sa spolu učia, ako sa na kyberpriestore orientovať kvôli vírusom a nebezpečnému obsahu. Roman Bomboš si však myslí, že informácie z internetu môžu učeniu napomôcť, no nie všetko, čo sa na internete objaví, je aj správne. Staršia dcéra Petry Bernasovskej využíva na internete rôzne možnosti na vzdelávanie, napríklad stránku na dopĺňanie písmen do diktátu a program jej to rovno opravil. „Informácie na internete nám dokážu ušetriť čas, ktorý by človek musel tráviť v knižnici. Nie však všetky informácie na internete môžeme považovať za relevantné,“ tvrdí Petra. Bibiana Ondrejková si nechá vo svete internetu veľakrát poradiť od svojich dcér. Dcéry na učenie využívajú najmä google a translator.

A čo si myslia o dnešnom pretechnizovanom svete bez pohybu?

Petra Bernasovská: „Kto chce, ten sa hýbe. Dnes je na výber všetkého veľa – v každej oblasti, v obchodoch, v informáciách, v životnom štýle. Je len na nás, čo si vyberieme. Určite to však nevyrieši menšia či väčšia ponuka možností, ale len ľudská vôľa.“

Bibiana Ondrejková: „Je škoda, ak sa ľudia zabudnú hýbať.  A katastrofa,  keď sa nehýbu deti.  Som šťastná,  že moje baby tancujú, plávu, chodia von s kamarátmi.  Zbožňujem aj keď sa hýbeme spolu. Akokoľvek.  Upevňuje to zdravie aj vzťahy.“

Roman Bomboš: „Je to výhovorka. Každý počítač sa dá stopnúť a na čas zavrieť a dá sa využiť čas aj na komunikáciu s rodinou, aj na pohyb, aj na športy. Je len treba vytvoriť podmienky, pravidlá a potom ich samozrejme dodržiavať. Deti sú zrkadlom rodičov a platí to vo všetkom, aj v závislosti na počítačoch.“

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach