Príčiny školskej nezrelosti

K. Adamovič zistil, že v bežnej populácii sa nachádza približne 10-15% detí, ktoré nie sú dostatočne zrelé pre vstup do školy. Medzi prejavy nezrelosti zaraďuje oneskorený vývin reči, citovú labilitu, hravosť, nadmernú pohyblivosť, rýchlu únavu pozornosti, zábudlivosť, neschopnosť vyčleniť podstatné zo získaných informácií, zníženú práceschopnosť, ťažkosti v prispôsobení sa kolektívu.


Iní autori, napríklad aj Z. Matějček upozorňujú na celkovú psychickú preťaženosť, neurotické prejavy ako zajakavosť, nechutenstvo, bolesti hlavy, brucha, bojazlivosť, tiky, instabilitu a iné.
J. Jirásek zaraďuje možné príčiny školskej nezrelosti do 5 skupín (in J. Hvozdík, 1986,s.104,105):

?‍♀️ nedostatky vo výchovnom prostredí a pôsobení,
?‍♀️ nedostatky v somatickom vývoji,
?‍♀️ neurotický povahový vývoj,
?‍♀️ ranné poškodenie CNS,
?‍♀️ výrazne podpriemerný intelekt.

Skutočne sa potvrdilo, že školsky nezrelé deti bývajú veľmi často deti pochádzajúce zo sociálne a výchovne
zanedbaného rodinného prostredie, deti s častými somatickými ochoreniami, deti s dočasnou psychickou traumatizáciou, citovou karenciou a psychickou depriváciou, ale tiež deti s ADHD syndrómom, ktoré sú síce schopné mentálne zvládnuť učivo, ale do školy vstupujú so zvýšeným rizikom zlyhania. Za trvalú nezrelosť pre školu sa považuje celový deficit intelektu

Pri psychologickom vyšetrení školskej zrelosti sa od dieťaťa očakáva, že splní tieto predpoklady:

? nakreslí ľudskú postavu, hodnotenie je odstupňované, ale postava musí mať hlavu, trup
a končatiny;
? odkreslí rôzne tvary, ako trojuholník, štvorec, srdce, kruh a pod.;
? odkreslí rôzne znaky, ako body na hracích kockách, štvorlístok, jednoduchšie i mierne
zložitejšie napodobneniny písaných písmen alebo ich prvkov;
? preukáže schopnosť koncentrácie zjednodušenou ukážkou Bourdonovho testu pozornosti:
hľadá v riadkoch jabĺčka obrátené stopkou určeným smerom a uskutoční to v stanovenom
časovom limite;
? preukáže orientačnú a rozlišovaciu schopnosť:

? orientácia v sociálnom prostredí (vie povedať plné meno, adresu bydliska a určí nejaký obchod, kde sa kupujú nejaké konkrétne veci dennej potreby),
? orientácia v priestore (vie určiť, kde je „hore“, „dolu“, „vpredu“, „vzadu“, „vpravo“, „vľavo“),
? orientácia v čase (vie určiť, čo prichádza po dni, čo trvá dlhšie „týždeň“ alebo „mesiac“, kedy padá sneh a pod.,
? orientácia v prvej desiatke (vie, koľko má prstov na jednej ruke, koľko ich je doma, spočíta 5-6 ceruziek alebo iných predmetov),
? rozlíši a pomenuje základné farby (na predložených vzorkách správne určí a pomenuje červenú, zelenú, žltú a modrú farbu, vie prípadne určiť a pomenovať ešte aj iné chromatické farby (mimo bielej a čiernej);

? preukáže reprodukčnú schopnosť (zopakuje 6-8 slovnú vetu, správne zopakuje štvormiestne, prípadne päťmiestne čísla);
? preukáže aj patričné rečové predpoklady, primeranú výslovnosť slabík a hlások (napr. slama, strecha, ryba, drevo, čučoriedka, mačička, žubrienka, lastovička, lavica a i.).

Dr.E.Gajdošová

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach