Máte malých športovcov? Takto ich ochránite pred úrazmi!

Je úžasné, ak sa nám podarilo od malička deti viesť k športom. Avšak, pri športoch rastie aj riziko úrazov. Neznamená to, že ich máme nútiť sedieť doma, ale existuje niekoľko spôsobov, ktoré fungujú ako ochrana pred úrazmi.

Najčastejšími problémami, s ktorými bojujeme sú akútne zranenia. Úrazy pri športoch najčastejšie zahŕňajú zlomeniny kostí a otras mozgu. Čo radia odborníci, aby naše deti mali nižšie riziko úrazov?

ochrana pred úrazmi
https://www.shutterstock.com

Špecializujeme ich na jeden šport priskoro

I keď dieťa môže mať mimoriadny talent na jeden druh športu, sústredenie sa na jeden druh fyzickej aktivity zaťažuje tie isté druhy svalov a šliach, čím sa zvyšuje riziko úrazu. V čase, keď deti intenzívne rastú by sme ich mali podporovať vo všestrannom rozvoji motorických zručností. Jeden šport je bezpečné vybrať až po dosiahnutí puberty. Ďalším ochranným procesom je každoročne dvoj-troj mesačná prestávka od aktívneho športovania. Samozrejme, rekreačné je stále vítané.

Preverte odbornosť trénera

Mnoho krúžkov, a to aj športových vedú nadšenci z rodičov. Je to síce skvelé, ale nemusia mať vždy potrebné vzdelanie, odborné znalosti a skúsenosti. Ďalšou vlastnosťou dobrého trénera je, že sa venuje každému dieťaťu rovnako. Úplne zle je, ak tréner nadhodnocuje najtalentovanejšie alebo najsilnejšie deti.

Každý deň im doprajme čas na zotavenie

Všetky orgány potrebujú čas na regeneráciu, oddych, zostavenie – svaly a šľachy nevynímajúc. O to viac, keď dieťa stále rastie. Často dochádza k zbytočným zraneniam aj z dôvodu nedostatku spánku, oddychu, kvôli nevyváženej výžive. Je dokázané, že ak športujúce deti spia viac ako 8 hodín, klesá ich riziko zranenia takmer dvojnásobne. Nezabúdajme na dôslednú hydratáciu. Dehydrované svaly sú o 20 percent menej silné, a tým pádom náchylnejšie na úraz.

Naučme deti rozcvičiť sa

Nielen deti, ale aj dospelí často prichádzajú k úrazom, keď sa nerozcvičia a idú priamo do intenzívneho tréningu. Dievčatá i chlapci by mali absolvovať 10-15 minút rozcvičky na zahriatie svalov pred samotným športom a strečing po ňom. Nie je to len stratený čas!