Ako učiť deti, aby zo srdca darovali darčeky?

Na prvý pohľad úplne jednoduchá záležitosť, ale tí, ktorí ste si tým už ako rodiča prešli viete, že nie je to až taký harmonický proces. Dieťa prechádza rôznymi fázami vývoja a prechádza aj obdobím, keď chce všetko vlastniť a nevie darovať. Ak ho rodičia v tomto období donútia dať vec, ktorá sa mu páči, niekomu inému, môže to vyvolať problém, vzdorovité reakcie a podobne. Citlivý prístup a trpezlivosť sú aj tu na mieste. Pozrime sa, ako ich naučiť obdarúvať iných zo srdca a s láskou. Tu je niekoľko dôležitých tipov:


Ako učiť deti

Buďme vzorom

Najdôležitejšie je byť dobrým príkladom. Ak sa doma rozprávate o tom, ako nechcete dať príbuznému drahý dar alebo špekulujete nad tým, čo si kto zaslúži, ste lakomí a sami nič s láskou neviete darovať – ak darujete, tak potom to ľutujete, že ste mohli za to mať niečo iné, nebudete tým najlepším vzorom, práve naopak. Deti od nás preberajú modely správania a tento nie je výnimkou.

Takže – ak má niekto sviatok alebo mu chceme podarovať darček, ukážme dieťaťu, ako sa tešíme s toho, že mu môžeme niečo darovať, ako sa tešíme z radosti obdarovaného. Odborníci tvrdia, že už pri nástupe na základnú školu by sme mali s deťmi rozvíjať debaty o charitatívnych akciách, obdarúvaní iných, ktorí to potrebujú, tým, čo my máme navyše a podobne. Vhodnou formou je napríklad odnášanie starých hračiek a kníh, či oblečenia do detských domovov, na ktorom sa môžu deti aktívne podieľať. 

Povzbuďme u detí empatiu

Pre deti je prirodzené cítiť povinnosť pomôcť iným, ale musia vedieť, že ich pomoc je potrebná a dôležitá. Deti sú ochotnejšie pomáhať ľuďom v núdzi, ak vedia pochopiť ich svet a vnímať ho ich očami. Opäť pomôžu debaty a názorné ukážky. Takto sa naučia empatii. Keď deti dosiahnu vek päť-šesť rokov, je produktívne začať im klásť otázky na margo ľudských potrieb, debatovať o stavoch ako je bezdomovectvo, či nedostatok potravín. Ako štvrtáci alebo piataci na základnej škole už majú organizačné schopnosti na to, aby pripravili menšiu charitatívnu akciu a pomohli iným deťom či zorganizovali službu, ktorá bude prospešná ostatným.

Ako učiť deti

Pomôžme im vidieť ich vplyv

Každá práca má omnoho väčší efekt, keď môžeme vidieť jej pozitívne výsledky. Ukážme deťom, že keď niečo darujú, obdarovaní sa potešia a tak uvidia, že ich darček bol prínosný. Veď urobiť radosť niekomu je úžasná vec! Rozhodne netreba podporovať materialistickú bežnú prax: čo za to. Odmenou už je samotný fakt, že urobili radosť tomu druhému. 

Nenúťme ich a dajme im možnosť voľby

Rodičia, ktorí učia deti darovať tak, že ich do toho nútia, sa nikdy nedočkajú takého dobrého efektu, ako keby im dali možnosť výberu. Desiatky rokov výskumu ukázali, že keď sú ľudia nútení robiť niečo pre druhých sa vôbec necítia motivovaní k tejto činnosti v dlhodobom horizonte, práve naopak. Tiež to nevedie k prehĺbeniu pocitov empatie a k altruizmu.

Šťastnejší a spokojnejší sa cítime, keď urobíme dobročinný skutok z vlastného pričinenia, na základe vlastnej vôle. Vyberme niekoľko druhov toho, ako môže dieťa pomôcť iným a dajme mu zvoliť si ten, ktorý je pre neho najprirodzenejší, ktorý by urobil najradšej. Ak ich do niečoho nútime, bude im to pripadať ako domáca úloha, ku ktorej si vybudujú odpor. A to predsa nie je to, čo sme chceli dosiahnuť…

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach