Tehotenská nervozita

Aj vy máte niekedy chuť roztrhnúť ho? V tehotenstve je to bežné!

5 tipov ako zvládať tehotenskú nervozitu z partnera

Tehotenstvo často s nami vďaka hormonálnym zmenám stvára najrôznejšie kúsky. Zmeny nálad od plačlivej až po nepriaTehotenská nervozitateľskú, či dokonca agresívnu, nie sú zriedkavosťou. Samozrejme, nie každá žena trpí takto výraznou zmenou nálad. Nejedna však prežíva stavy, počas ktorých by najradšej svojho partnera roztrhla. Je to hormónmi, vyčerpaním, stresom, tehotenskými nepríjemnosťami, tým, že obmedzujeme svoje sociálne kontakty…

Divoké hormóny a alergia na partnera
Po rokoch spolužitia začíname byť alergickí na človeka, s ktorým trávime najviac času, respektíve s ktorým si delíme domácnosť. Tým je zvyčajne náš partner. Počas tehotenstva sa situácia môže vplyvom hormónov a nielen ich vyhrotiť. Čakanie na príchod potomka nie je ani zďaleka pre väčšinu vzťahov takým harmonickým ako to vyzerá na fotografiách. Tým, že prežívame rázne zmeny, cítime sa nepríjemne, často sme zatvorené doma, začíname negatívne emócie pociťovať aj voči tomu najbližšiemu človeku. Mnohokrát si všetko, s čím sa stotožňujeme, z čoho sme nervózne a z čoho nám je zle, odnesie náš partner. Ak našu situáciu nepochopí správne, vznikajú zbytočne nepríjemné hádky, ťahanice, dokonca niekedy aj rozchody.

Tu je niekoľko tipov, ako zvládnuť negatívne emócie a neprísť o partnera:

1. Potrebujeme čas a priestor pre seba
V čase tehotenstva nás veľmi ľahko rozruší a znervózni čokoľvek. Môže sa stať aj to, že sme citlivejšie aj na bežné zvuky, ktoré vznikajú na základe partnerových aktivít, či dokonca alergické na jeho prejavy. Niektoré ženy majú dokonca skúsenosti s tým, že by partnera kvôli jeho inokedy bežným zvykom najradšej uškrtili… Riešenie je jednoduché – porozprávajme sa s ním o tom, že potrebujeme viac času a priestoru pre seba. Tak nebudeme musieť počúvať zvuky, ktoré nechceme a ktoré nás znervózňujú.

2. Viac spánku
Spánok je pre zdravé fungovanie organizmu mimoriadne dôležitý, o to viac počas tehotenstva. Vypnime skôr televíziu alebo ju nesledujme vôbec, zoberme si dobrú knihu a choďme o pol hodinu skôr ako zvyčajne spať. Prospeje nám to k dobrým pocitom i nálade.

3. Poďme von
To, že sme tehotná, ešte neznamená, že nemôžeme ísť von. Samozrejme, žiadne žúrky, ale prechádzka s priateľmi, posedenie na čaji, či inom vhodnom nápoji a debata s kamarátkami nám určite náladu zlepšia. Navyše, dozvieme sa možno napríklad aj to, že ani ich partner nie je ideál a že v podobných problémoch nie sme samy. V každom prípade po takomto prevetraní bez partnera sa budeme cítiť omnoho lepšie a aj voči partnerovi budeme pozitívnejšie naladené.

4. Cvičme
Aj Jednoduchým nenáročným cvičením alebo prechádzkou si môžeme pomôcť. Pri pohybe sa uvoľňuje serotonín, vďaka ktorému sa budeme cítiť lepšie a budeme menej nervózne, čo isto náš partner ocení. Nebudeme mať pocit, že mu vyškriabeme oči za tie zvuky, ktoré vydáva jeho vidlička pri jedle na tanieri alebo za to, že necháva dlho a silno tiecť vodu, či v noci chrápe. Pozitívne účinky má aj viac sexu, pri ňom sa vyplavuje navyše aj oxytocín, hormón lásky.

5. Hovorme priamo o našich potrebách
Mnoho sporov a nezhôd vzniká tak, že jeden nevie o potrebách toho druhého, a preto ich ani neakceptuje. Logické, nie? Povedzme mu, že sa cítime zle, unavene, požiadajme ho o pomoc. Keď sme nahnevané preto, že sme vyčerpané a robíme mu z posledných síl večeru, a potom sme ešte navyše aj nervózne a rozladené, je to podstatne horšie ako keby sme si šli ľahnúť a večeru pripravil on sám.

-sz-