Čakanka: Čo treba vedieť o koreni čakanky? V čom je prospešná?

Čakanka je v našich končinách známa najmä v podobe bezkofeínového nápoja – alternatívy ku káve. Má však omnoho viac pozitív pre naše zdravie, o ktorých mnohí z nás ani netušia.

Čakanka
https://www.shutterstock.com

Čakanka, latinsky Cichorium intybus pochádza zo severnej Afriky, západnej Ázie a Európy. Patrí do čeľade astrovitých a po stáročia sa pestuje kvôli jedlým listom a koreňom. Korene sa zvyčajne spracúvajú na prášok. Pridáva sa do stravy kvôli zahusteniu, doplneniu vlákniny a jemnej sladkej chute. Je nízkokalorický, preto ho môžeme použiť aj ako zdravú náhradu cukru.

Aké pozitíva prináša pre naše zdravie?

Čakanka má vysoký obsah vlákniny, ktorá pomáha jedlu prechádzať cez tráviaci systém, spomaľuje trávenie a vstrebávanie potravy. Výsledkom je stála energia a pocit sýtosti, ktorý nám zabráni prejedať sa a pomáha s reguláciou hmotnosti.

Do pečenia i do smoothies

Ďalšou výhodou je obsah inulínu. Inulín je typom prebiotickickej vlákniny, ktorá tvorí až 68 percent koreňa čakanky. Výrobcovia extrahujú inulín z rastliny do špeciálnych prípravkov a doplnkov výživy. Používa sa aj pri pečení alebo do smoothies. Dôležitý je jeho prebiotický charakter. Prebiotiká sú potrava pre probiotiká, teda zdravé baktérie nachádzajúce sa v našom čreve. Je to „palivo“ pre prospešné probiotické baktérie v našich črevách a pomáha vytvoriť zdravú črevnú mikroflóru.

Čakanka
https://www.shutterstock.com

Pomoc pre cukrovkárov

Najnovšie štúdie ukázali, že inulín podporuje stabilnú hladinu cukru v krvi, zlepšuje rezistencie na inzulín, preto je dobrým pomocníkom pre cukrovkárov. Pravdepodobne je to kvôli jeho prebiotickému charakteru. Tým, že podporuje rast zdravých črevných baktérií, podporuje spôsob, ako telo spracováva uhľohydráty. To je kľúčový faktor pri cukrovke. Stav našej črevnej mikroflóry má tiež vplyv na mnoho ďalších oblastí nášho zdravia – dokonca i mozgové funkcie a psychický stav.

Pre koho nie je čakankový koreň vhodný?

Čakanka môže vyvolať alergické reakcie u tých, ktorí sú alergickí na peľ ambrózie alebo brezy. Nie je vhodná pri syndróme dráždivého čreva a problémoch so črevami. Ak ju začínate používať, myslite na to, že vysoký obsah vlákniny môže spôsobiť nadúvanie, preto začínajte s menšími dávkami.