Digitálny detox na šesť krokov

alebo ako tráviť menej času s telefónom v ruke

S novým rokom sú tu opäť predsavzatia a plány, v čom všetkom sa chceme zlepšiť. Ak máte pocit, že s telefónom trávite veľa času a ste online prakticky nonstop, jedným z najlepších predsavzatí je digitálny detox.

digitálny detox

Najúčinnejšia forma digitálneho detoxu je tá najradikálnejšia – teda úplne vypnúť telefón, počítač, tablet a dopriať si relax v podobe offline dovolenky na horách. Vo víre každodenných povinností, ktorých plnenie si už málokto vie predstaviť bez smartfónu, to však nie je príliš reálne. Existujú však kompromisy, ktoré umožnia zredukovať čas strávený vo virtuálnom svete. Inšpirujú vás nasledujúce tipy.

Vypnite si notifikácie

Obmedzenie používania telefónu či tabletu je veľký test sebakontroly. Najväčším pokušením môžu byť hlasné notifikácie. Jedno cinknutie stačí k tomu, aby sme smartfón opäť vzali do ruky a skontrolovali nielen správu, ale rovno celý online svet. Skúste si notifikácie vypnúť aspoň pre menej dôležité aplikácie, ako sú napríklad sociálne siete. A ak vás niekto potrebuje naozaj urgentne zastihnúť, vždy vám môže zavolať.

Namiesto správ volajte

Rozmach aplikácií, ktoré nám umožňujú spolu komunikovať, má jeden nie práve pozitívny efekt – ľudia si odvykli spolu hovoriť. Telefóny už dávno neplnia len svoju pôvodnú funkciu, teda telefonovanie. Zvykli sme si radšej s priateľmi vymeniť desiatky správ, pričom by bolo omnoho efektívnejšie im na pár minút zavolať.

Telefonát vám pritom môže ušetriť veľa času a tiež dokáže predísť množstvu nepochopení – či už ide o tón hlasu alebo použitie irónie. Trúfnite si odinštalovať sociálne siete, buďte trochu “oldschool” a využívajte mobil zase len na volanie.

Hodinky namiesto telefónu

Užitočnou pomôckou pre digitálny detox je, paradoxne, jedno digitálne zariadenie navyše. Smart hodinky totiž do značnej miery nahrádzajú telefón, avšak zďaleka toľko nezvádzajú k bezcieľnemu “hladkaniu” displeja.

digitálny detox

Do spálne bez telefónu

Podľa európskeho prieskumu, si približne polovica ľudí vždy alebo veľmi často kontroluje telefón hneď po prebudení (47%), ale aj tesne pred spaním (56%). Odborníci však upozorňujú, že ide o zásadnú chybu, ktorá má závažné dopady na naše zdravie.

Smartfóny a ďalšie elektronické zariadenia vyžarujú modré svetlo, ktoré narúša tvorbu melatonínu a rytmus našich vnútorných hodín. Inak povedané, telo si kvôli modrému svetlu aj večer stále myslí, že je deň. To všetko môže pri dlhodobom pôsobení viesť k poruchám spánku či migrénam.

Ideálne je nepoužívať smartfón hodinu až dve pred spaním. Ak si však neviete pomôcť, uistite sa, že váš telefón umožňuje také nastavenie displeja, ktoré dokáže práve toto modré žiarenie redukovať.

Užitočné aplikácie

Ak ste už vyskúšali všetky predchádzajúce rady, a napriek tomu sa vám nedarí telefón odložiť, skúste pomocníka. Existuje celý rad aplikácií, ktoré vám s digitálnym detoxom vedia pomôcť – napríklad tak, že znemožnia prístup na sociálne siete alebo redukujú používanie smartfónu len na určitý počet minút denne. Medzi najpopulárnejšie patria Flipd, Moment či AppDetox.

Na niektorých mobilných telefónoch máte predinštalovanú aplikáciu Digitálna rovnováha. Tá nielen zobrazí, koľko času ste na mobile strávili, ale umožňuje tiež spravovať dobu používania aj spustené aplikácie.

Rovnováha je dôležitá

Nezabúdajte, že digitálny detox môže byť aj čiastočný. Môžete si, napríklad, určiť niekoľko hodín denne, kedy si od technológií oddýchnete. Dobrým začiatkom je tiež zredukovanie počtu aplikácií, ktoré by vás mohli rozptyľovať. Digitálny detox má svoj zmysel a nepopierateľné pozitívne účinky – podpíše sa nielen na vašom výkone, ale aj vnútornej pohode a vzťahoch okolo vás.