Šesť rád, ako prežiť dovolenku bez ujmy

Poradíme, ako sa chrániť, ak cestovka skrachuje počas vášho pobytu, ocitnete sa bez batožiny, na letisku bez lietadla, spôsobíte škodu, prípadne sa vám stane úraz.

prežiť dovolenku
Photo by Te lensFix from Pexels

Ako prežiť dovolenku!

Dovolenková sezóna sa dostáva do plného prúdu, no spolu s ňou aj správy o skrachovaní niektorých cestovných kancelárií. Ak sa na zájazd ešte len chystáte, pri plánovaní neopomeňte žiaden detail. Či už ide o poistenie, kontrolu bezpečnosti prostredia, preverenia cestovnej kancelárie a najmä, kontrolu vašej dostatočnej finančnej rezervy. Finančné plánovanie na dovolenku by malo vždy pokrývať všetky riziká – zdravotné, bezpečné a najmä finančné. Práve to vám dokáže zachrániť „kožu“.

1. Myslite aj na nevšedné zážitky

Dovolenka vždy láka k tomu, aby ste si dopriali viac, než len ležanie na pláži. Veď ak už ste v zahraničnej destinácii, najmä na mieste, ktoré je rajom pre adrenalínové aktivity, ako potápanie ku koralom, kitesurfing, paddleboarding, lezenie po skalách a podobne, prečo to nevyskúšať? S takouto možnosťou však treba počítať už pri plánovaní. Pri výbere zdravotného poistenia do zahraničia je potrebné si v prvom rade uvedomiť, čo všetko má kryť, a zároveň preveriť, aké sú výluky poistenia. Poistka by určite mala kryť náklady na ochranu nielen pre prípad potreby lekárskeho ošetrenia, ale aj úrazu, či dokonca smrti a repatriáciu (potreba prevozu ostatkov z cudziny domov, ak dôjde k úmrtiu). Preverte si aj rozsah asistenčných služieb, možnosti ubytovania rodinných príslušníkov, ak je jej člen hospitalizovaný a podobne. Pri pobytoch vo vysokohorskom prostredí je zas vhodné osobitné poistenie pre prípad potreby využitia horskej záchrannej služby pri úraze alebo usmrtení. Ide o nákladnú záležitosť a bez poistenia to môže spôsobiť mimoriadne vysoký zásah do rozpočtu. S európskym preukazom zdravotného poistenia vás vo verejných zdravotných zariadeniach síce ošetria, no musíte počítať so spoluúčasťou. Aj v prípade komerčného poistenia sa však môže stať, že budete musieť zaplatiť na mieste, napríklad za lieky, a náklady vám poisťovňa spätne preplatí až na Slovensku. Vždy si preto rozsah poistných plnení zistite už vopred. Ak máte životné a úrazové poistenia, mali by ste si u finančného odborníka nechať vysvetliť plnenia, ale aj výluky vyplývajúce zo zmluvy.

prežiť dovolenku

2. Preverte si prostredie

Či patríte k dobrodruhom, alebo len príležitostným cestovateľom, vždy si preverte aj oblasť, do ktorej idete. Nielen pokiaľ ide o potrebu prípadného očkovania, ale aj z bezpečnostného hľadiska. Ministerstvo zahraničných vecí SR na svojej stránke aktualizuje informácie aj s prípadným odporúčaním do danej destinácie necestovať. Ak by ste totiž napriek tomu do takejto oblasti išli a stali sa terčom násilia, poisťovňa nie je povinná prípadné škody preplatiť. Súčasťou by preto malo byť nielen zdravotné, ale aj cestovné poistenie. To pomôže aj v prípadoch, kedy by bolo potrebné v cudzine z dôvodu zhoršenej bezpečnostnej situácie uhradiť náhradné ubytovanie či cestu späť do vlasti.

prežiť dovolenku

3. Chráňte si veci, vlastné aj cudzie

Cestovné poistenie rovnako zmierňuje finančné dopady aj v prípadoch straty, krádeže či poškodenia batožiny a cenností, ktoré máte na dovolenke so sebou. Ale pozor! Ak máte malé ratolesti, zvážiť by ste mali aj pripoistenia, napríklad zodpovednosti za škodu na majetku či zdraví, ku ktorým môže dôjsť aj ich zapríčinením. Náprava škody by vás najmä v drahších hotelových rezortoch mohla vyjsť poriadne draho.

4. Nezľaknite sa krachu cestovky

Asi najstresujúcejšou záležitosťou je krach cestovnej kancelárie. Najmä ak sa o nej dozviete pri príchode do letoviska, kde vás hotel z dôvodu neuhradenia peňazí cestovkou odmietne ubytovať, alebo cestou na letisko pri odchode. Kým dôjde k ukončeniu vymáhania škôd z krachu, potrebné je vedieť si zabezpečiť náhradné ubytovanie a návrat domov z vlastných prostriedkov. Obzvlášť potrebné je myslieť na deti, ktoré s vami cestujú a potrebujú opateru. Tu pomôže zmierniť straty cestovné poistenie. Poistenie cestovných kancelárií pred krachom totiž nemusí byť dostatočné pre náhradu poškodeného. Hocako, vždy odporúčame vybrať si osvedčené cestovné kancelárie s tradíciou a overiť si rozsah ich vlastného poistenia. Majte pri sebe aj kontakt na slovenský zastupiteľský úrad najbližší k danej destinácii, ktorý napomôže pri riešení situácie minimálne organizačnými radami.

5. Reklamujte, ak nie ste spokojní

Dovolenku môžu pokaziť aj prípady, kedy namiesto krásneho výhľadu dostanete izbu v podzemí, namiesto klimatizácie vám hučí ventilátor, prípadne si popod dvere spravili promenádu mravce. Nebojte sa reklamovať, ak vám hotel nedodal to, čo bolo predmetom ponuky. Najmä v orientálnych destináciách však môže byť úroveň služieb v skutočnosti o hviezdičku nižšia, než sme zvyknutí napríklad na Slovensku. Hocako, dôvodom na sťažnosť a požadovanie náhrady škody sú však určite prípady, ak nie je zabezpečená čistota a hygiena ubytovania, ak je hmyz v hromadnom výskyte, špinavá posteľná bielizeň alebo neupratané izby. Máte právo sa sťažovať a cestovná kancelária má sťažnosť vyriešiť do 30 dní, v zložitejších prípadoch do 30 dní oznámiť, ako sťažnosť bude riešiť a definitívne ju vyriešiť do 60 dní.

6. Nezabudnite na 100 % rezervu

Už pri plánovaní dovolenky však určite myslite na rezervu. Finančná rezerva by mala dosahovať až 100 % nákladov na dovolenku. Ide o náklady na cestu a ubytovanie počas dovolenky pre prípad vzniku spomínaných neočakávaných škodových udalostí.

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach