Čučoriedky – modré bobuľky pre zdravie

Už dozrievajú! Bobuľky malé ako hrášok a sladké ako med. Sezóna čučoriedok sa začala, vyťažte z nej maximum!

Príroda nás obdarila veľkým bohatstvom a neraz sa stáva, že tie najväčšie poklady sú ukryté v najmenších veciach. Napríklad v bobuľkách čučoriedok, ako sa im hovorí ľudovo. Niekto ich nazýva aj čierne jahody, no oficiálne ide o brusnicu čučoriedkovú (Vaccinum myrtillus, ktorej príroda udelila miesto na severnej pologuli. Dobre ju poznajú v celej strednej a severnej Európe, v severnej Ázii aj v Severnej Amerike. Pôvodne rástla iba vo vyšších polohách v riedkych ihličnatých lesoch, ale dnes nie je problém vypestovať niektoré vyšľachtené druhy aj doma v záhradke. Prečo „prišla“ k ľuďom ešte bližšie? Lebo má jedinečnú chuť a najmä jedinečné účinky, po ktorých túžia aj ľudia žijúci ďalej od lesa alebo príliš zaneprázdnení na to, aby po lese chodili a tie drobné modré guľôčky zbierali.

Čučoriedky
Obrázok od congerdesign z Pixabay

Čo v sebe čučoriedky skrývajú?

Konzumáciu čučoriedok jednohlasne odporúčajú aj výživoví poradcovia. „Obsahujú obrovské množstvo zdraviu prospešných látok.
Z tých najdôležitejších treba spomenúť antioxidanty, vitamíny C, A, B aj vitamín E. Ďalej sa v nich nachádzajú triesloviny, ktoré môžu byť osožné ako prírodné antibiotiká. Z minerálov sú bohaté na draslík a horčík, pôsobiace na správnu funkciu svalov. Samozrejme, obsahujú aj ďalšie prvky ako železo či zinok, vhodné na obnovu vlasov, nechtov, svalov a tvorbu krvi. Ako každé ovocie majú aj malé množstvo sacharidov a vody, čo v letných dňoch príjemne osvieži a rehydratuje organizmus.

Čerstvosť nadovšetko

Aj keď sezóna čučoriedok trvá od júna do septembra, a je možnosť nazbierať si ich do zásoby, v chladničke vydržia iba niekoľko dní.

V akom stave je teda najvhodnejšie čučoriedky konzumovať?

Najlepšie je ich konzumovať samozrejme čerstvé, kedy sú najviac nabité antioxidantmi potrebnými na odstránenie oxidatívneho stresu, čo pomáha predchádzať kardiovaskulárnym či iným závažným ochoreniam. Ďalšia možnosť je čučoriedky rýchlo a kvalitne zamraziť a v čase, keď už nedozrievajú, ich mať aspoň v takejto forme poruke.

Ako skonzumovať dostatok čučoriedok, aby sa ich účinok prejavil a aby sme sa ich neprejedli?  A k tomu – ako dosiahnuť, aby ich jedli aj deti?

Tip na recept od blogerky Lapetit

Kokosovo-ovsená kaša s čučoriedkovou omáčkou

Suroviny na Kokosovo-ovsenú kašu s čučoriedkovou omáčkou

Na kašu: 2 odmerky ovsených vločiek, 2 odmerky strúhaného kokosu, 200 ml kokosového mlieka, 4 PL medu, 1/2 banánu, cca 300 ml vody podľa potreby

Na omáčku: 200 g čučoriedok (môže byť aj mix čerstvých a mrazených), 2 PL trstinového cukru, 2 PL vody, strúhaný kokos na ozdobu

Čučoriedky
Kokosovo-ovsená kaša

Postup:

Vločky spolu s mliekom zalejte vodou, pridajte všetky ostatné suroviny a pomaly varte, kým kaša nie je hotová.

Čučoriedkovú omáčku si už pripravte v druhom hrnci. Zmiešajte polovicu čučoriedok s cukrom a vodou a rozvarte na tekutú omáčku. Ak chcete môžete ju aj prepasírovať, aby bola úplne hladká, ale nemusíte.

Uvarenú kašu ozdobte čučoriedkami, prelejte omáčkou a ozdobte podľa svojho vkusu.

Kokosové mlieko sme v recepte použili zámerne. Dodá totiž kaši lepšiu chuť ako keby ste použili len čistú vodu. A množstvo sladidla tiež záleží podľa chuti. Ak s kašami začínate, je lepšie nech vám chutia, ako by ste len jedli uvarené vločky.

Čerešničkou na torte – teda čo na kaši chutí najviac, je čerstvé ovocie v kombinácii s omáčkou, ktorá kašu krásne osvieži.

Na kašu si môžete pridať podľa chuti aj iné ovocie, ako jahody, čerešne, marhule alebo maliny a dozdobiť ju ešte orieškami alebo semienkami.