Padajú vám vlasy?

    Ak máme problémy s vlasmi a padajú nám viac ako je únosné, alebo sa ešte k tomu aj štiepia a lámu a vytvárajú sa v nich lupiny, je najvyšší čas zamyslieť sa nad tým, čo tento neutešený stav môže spôsobovať. Vlasy vo zvýšenej miere často padajú diabetikom, tehotným ženám, ženám, ktoré užívajú hormonálnu antikoncepciu, ale aj po chorobe, či operáciách s narkózou, pri užívaní niektorých liekov, pri poruchách imunity a v mnohých ďalších prípadoch.

    Blondinka, ktora ma problem s vlasmi. Nespokojny vyraz.Čo nám asi tak chýba?
    Ako uvádza Jarmila Mandžuková vo svojej publikácii “Čo vám chýba, keď…” (Vydavateľstvo Príroda),  s najväčšou pravdepodobnosťou by sme si mali dopriať vitamíny skupiny B, ktoré vlasy posilňujú a vyživujú a pôsobia aj proti ich vypadávaniu, šediveniu, ako aj  proti vysušovaniu a svrbeniu pokožky. Rozhodne by sme nemali zabúdať na biotín, čiže vitamín B7, ktorý vlasy nielen omladzuje, ale výrazne pôsobí aj proti ich vypadávaniu. Ak vlasy predčasne a veľmi rýchlo šedivejú, možno chýba vitamín C, ktorý reguluje tvorbu pigmentu. Vlasy, ktoré sa príliš mastia, možno potrebujú viac vitamínu B2 (kyselina pantoténová) a B6 (pyridoxín). V prípade, že sa vám vlasy lámu a vyskytujú sa lupiny, je možné, že im chýba vitamín A. Ten blokuje aj prebytočnú činnosť mazových žliaz, ktoré spôsobujú, že vlasy sa nadmerne mastia. V prípade, že máte vlasy síce pevné a kvalitné, ale napriek tomu sa vám vo zvýšenej miere tvoria lupiny, možno vám chýba selén. Dôvodom zvýšeného vypadávania vlasov však môže byť, najmä u žien, aj železo. Minerál zinok zase môže ovplyvňovať vypadávanie, lámanie, šedivenie a oslabenie vlasov. Kremík má vplyv na kvalitu a rast vlasov – pri jeho nedostatku začnú vlasy vypadávať najmä pri psychickej záťaži. V tehotenstve zase vypadávanie vlasov môže spôsobovať nedostatok jódu. K zdravým vlasom, ktoré sa nelámu, prispieva však aj síra a pozitívny vplyv na farbu vlasov má meď, ktorá je nevyhnutá na tvorbu pigmentu, aby vlasy predčasne nešediveli.

    Čo by sme mali jesť?
    Ak máme suché vlasy, dobre urobíme, ak budeme konzumovať morské ryby, bohaté na omega-3 mastné kyseliny – tieto majú zvlhčujúci účinok, zmierňujú svrbenie kože na hlave a jód v nich zabraňuje vypadávaniu vlasov. Mimoriadne vhodný je aj ľanový olej. Do svojho jedálnička by sme mali zaradiť jogurty so živými kultúrami, pór, censk, cibuľu, uhorky,  mrkvu, špenát, fazuľu, žeruchu, hrach melóny, jablká, maliny. Vhodná je aj kyslá kapusta. Pružnosť a lesk dodá vlasom cvikla a veľa pre kvalitné vlasy môžu urobiť aj mandle a vlašské orechy – môžeme vyskúšať napríklad mesačnú kúru, keď v priebehu každého dňa zjeme vždy zopár vlašských orechov a mandlí – samozrejme, nesolených, ani nesladených.

    Čo našim vlasom škodí?
    Mali by sme sa vyhýbať instatným jedlám, polievkam vo vrecúškach, ako aj jednostrannému stravovaniu formou rýchleho občerstvenia, nadmernému soleniu, ale aj zvýšenému sladeniu, sladeným nápojom a sladkostiam.

    Čo ešte môže pomôcť?
    Proti vypadávaniu vlasov veľmi pomáha pitie zeleného čaju – potláča totiž vznik dôležitej látky, ktorá zodpovedá za ich stratu. Okrem toho ľudová medicína odporúča pitie čaju z mladej pŕhľavy, aj oplachovanie vlasov pŕhľavovým odvarom.  Ten je vhodný aj proti tvorbe lupín. Dobre urobíme, ak budeme popri tom popíjať aj prasličkový čaj, ktorý je bohatým zdrojom kyseliny kremičitej.  Prasličkový čaj je vhodný takisto aj na oplachovanie vlasov po umytí.
    Blondínkam sa odporúča viac oplachovanie harmančekovým odvarom, ktorý takisto môže  zastaviť padanie vlasov. Do ešte vlhkých vlasov si vmasírujeme zopár kvapiek jojobového alebo arganového oleja.

    Maska na výživu vlasov
    Výbornú masku, ktorá podporí rast vlasov  a nádherne ich vyživí,  si môžeme pripraviť z jedného vaječného žĺtka, ktoré vymiešame s 3 lyžicami piva. Masku nanesieme na navlhčené vlasy, zabalíme do fólie a osušky a necháme asi polhodinku pôsobiť. Nakoniec dôkladne opláchneme mierne teplou vodou a vlasy umyjeme jemným šampónom.