Zima na cestách – ako na bezpečnú jazdu autom?

Aj keď sa vonku pomaly ukazujú prvé slnečné lúče, sneh na cestách ešte nepovedal posledné slovo. Preto pri jazde autom nič nepodceňujt, opatrnosti nie je nikdy dosť. Stačí pritom len dbať na dodržiavanie pravidiel. Jedným takým je obstarať si kvalitné zimné pneumatiky a využívať v ich v správnom čase. Prečo by ste na ne mali myslieť a v čom sa líšia od ostatných?

bezpečnú jazdu

 

Zimná pneumatika je špeciálne uspôsobená náročnejšiemu povrchu a nízkym teplotám. Hlbší dezén má viacero drážok, a dokáže tak ľahko odvádzať vodu a mokrý sneh. Táto schopnosť je dôležitá pre eliminovanie rizika aquaplaningu.

Nezabudnite: odporúčaná hĺbka dezénu je 4 mm a používanie zimných pneumatík sa odporúča pri teplote nižšej ako 7 °C. Vyhláška hovorí o období 15. novembra až 31. marca,  kedy vodič musí mať na aute zimné pneumatiky vtedy, ak sa na ceste nachádza súvislá snehová prikrývka, ľad alebo námraza. Takže je potrebné zodpovedne sledovať počasie.

bezpečnú jazdu

 

Lepšia priľnavosť

Na zimné pneumatiky je taktiež kladená požiadavka väčšej priľnavosti k povrchu, a to hlavne k mokrej vozovke. Túto vlastnosť výrobcovia dosahujú pridaním väčšieho podielu siliky. Táto zmes taktiež zabezpečuje dlhšiu životnosť pneumatík. Po 4 rokoch totiž začína pneumatika tvrdnúť a jej kvalita klesá.

Vyšší profil

Dostatočná výška profilu je podstatná najmä pri námraze. Vyšší profil zabezpečuje potrebnú brzdnú silu, ktorá je pri šmykľavom povrchu nevyhnnutná. Pri pneumatike totiž platí – čím nižší profil, tým je pneumatika tuhšia a má nižší valivý odpor. A na zimnej vozovke sa vám silný odpor rozhodne zíde.

bezpečnú jazdu

 

Kam s ojazdenou pneumatikou?

Pri myšlienkach na výmenu pneumatiky ste si určite položili otázku: a čo s tou nepotrebnou? Tú môžete bez ďalších starostí zaniesť do ktoréhokoľvek pneuservisu alebo predajni, a rovno tam ju vymeniť za novú. Každý predajca pneumatík alebo pneuservis musí zo zákona a bezplatne prevziať ojazdenú pneumatiku. Likvidácia pneumatiky je totiž už započítaná v kúpnej cene pneumatiky. Túto problematiku rozoberá i organizácia zodpovednosti výrobcov ELTMA. Jej konateľ Radim Filák motoristom radí i v prípade problémov: „Ak distribútor odmietne spätný zber, odporúčame občanom alebo samospráve obrátiť sa na Slovenskú inšpekciu životného prostredia.“

Spätný zber pneumatík

Nie je iba praktickým riešením, ale ide aj o cestu, akou dostávajú ojazdené pneumatiky druhú šancu na život. Po spracovaní v závodoch, ktoré takéto pneumatiky recyklujú, sa z nich stáva druhotná surovina. Tá má hneď niekoľko využití. Rozomletý granulát z pneumatiky nachádza využitie pri výrobe detských športovísk, protišmykových  mozaikových podláh, protihlukových stien, gumových rohoží v okolí bazénov, terás, ale aj napríklad aj v stajniach. Z opotrebovanej pneumatiky je rovnako možné ďalej spracovať aj  vyselektované textilné vlákno a oceľový kord. www.eltma.sk

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach