9 tipov, ako bude vôľa v dobrej kondícii

Keď sa ma ľudia pýtajú, čo by mali zo všetkého najskôr, keď túžia po zmene, stačia mi dve slová na odpoveď: „Začnite chcieť!“ Pokým nepríde chcenie, nedá sa aktivovať vôľa. Vôľa je také špeciálne „prianie“, ktoré dokáže existovať veľmi dlho. Stará sa o to, aby sme sa snažili, hľadali, nachádzali, nevzdávali sa… Ako výstižne zaglosoval K. G. Jung: „Slobodná vôľa je schopnosť urobiť s potešením to, čo musím urobiť.“

v dobrej kondícii

Únava materiálu

Keď mi ľudia rozprávajú, že ich vôľa sa vyčerpala, verím im. Unavíme ju, keď chceme od seba príliš veľa za príliš krátky čas. Pripíšeme to tomu, že nám chýba sila, ale je to klamlivé. Vôľa sa minie skôr než sila. Vôľa má veľkú moc – vďaka nej vieme byť šťastní, aj nešťastní, spokojní aj nespokojní… Ak ju zanedbávame, postará sa nám o frustráciu. Ak ju pestujeme, odmení sa nám blaženým pocitom.

Veľké duše majú vôľu

Povedia v Číne a dodajú, že tie malé majú len priania a túžby. Prianie prichádza ľahšie ako vôľa. Tú treba „odpracovať“. Od vôle závisia kvalitatívne zmeny v živote. Je to ona, ktorá sa stará o to, že niečo môžeme robiť častejšie, a niečo zriedkavejšie. Zmyslom je robiť čo najviac toho, čo nám funguje, vtedy ju udržiavame v dobrej kondícii. Je živená tým, že nám chodí potvrdenie nášho snaženia, z neho je potom motivácia a tá nás udržiava v chode.

Zmena nie je udalosť, je to proces

Zvládnuť proces vyžaduje vytrvalosť, ktorá sa priatelí s vôľou. Sú to nerozlučné kamošky. Spísala som z praxe deväť odporúčaní, ako ich vzájomne podporiť v snažení sa v náš prospech.

1. Do niečoho sa vám nechce a viete, že je to potrebné?

Vhodný tréningový materiál – potrebujete si urobiť zoznam toho, čo najviac odkladáte. V rámci neho urobiť poradie určujúce čo urobíte ako prvé, druhé, tretie… Priorizovaním na papieri eliminujete chaos a tlak na seba. Keď sa zbavíte nepríjemnej roboty, zbavíte sa aj nepríjemného pocitu. Ten vás stojí na pozadí pri premýšľaní nad neurobenou vecou veľa energie. Výčitky nahradí lepší pocit zo seba. Chce to postoj: „Idem a urobím to. Keď to neviem urobiť celé, vyberiem si časť, ktorú dokážem urobiť tu a teraz.“ Žiadne polemizovanie nad vhodnými okolnosťami a prípravou. To treba zastaviť hneď v zárodku – pustiť do práce sa dá aj bez prehnanej analýzy, ktorá paralyzuje!

2. Pestujte si vášnivé zanietenie pre veci, ktoré sú vo vašom živote kľúčové

Nedá sa vložiť do niečoho iba polovicou srdca a očakávať veľký výsledok. Polovičatá snaha, polovičaté zúročenie. Vyberte si, čo vám dáva zmysel a čo považujete za potrebné. Trieštiť energiu a pozornosť na veľa rozdrobených vecí znamená, že nikde nevidíte výsledok. To demotivuje.

Keď príde kríza a pochybnosti, pripomeňte si dôvody, prečo ste s tým začali a prečo sa vám oplatí snažiť. Čo bude na konci snaženia?

3. Berte na seba zodpovednosť za to, ako sa rozhodujete, správate a konáte

Keď sa vám nedarí, nebude na vine niekto zvonka. Niekde vo vás sa skrývajú dobré riešenia. Vykašlite sa na dokonalé výhovorky, ktoré sú síce pôsobivé alibi, ale starajú sa o stagnáciu. Keď sa pristihnete pri tom, že potrebujete nájsť vinníka, zamerajte radšej pozornosť na to, čo môžete urobiť inak než doteraz.

4. Už žiadne sťažnosti na prekážky a nástrahy

Naučte sa ich akceptovať ako učiace sa skúsenosti, ktoré vám ukazujú spôsoby, ako ich prekonať a zvládnuť. Pri strete s okolnosťami a vecami, ktoré nemôžete mať pod kontrolou, potrebujete stopnúť energiu, ktorú by ste do nich zbytočne vkladali.

5. Podeľte si výzvy na malé každodenné požiadavky

Pri ich napĺňaní sa vám bude dobre posúvať k väčším a dlhodobejším cieľom. Viete zjesť iba také veľké sústo, aké sa vám zmestí do úst. Zásoby patria do špajze, kde čakajú na vhodný čas a použitie. Priebežne zhromažďovať skúsenosti a plány na väčšie ciele je dobrá príprava.

6. Venujte pozornosť sebe

Keď sa poznáte a viete, ktoré hodnoty, postoje, myšlienky a emócie z vás robia jedinečnú osobnosť, posilňujete svoje sebavedomie. Čím väčšmi si veríte, tým sa vám ľahšie zdolávajú strachy a obavy. Keď v sebe „skladujete“ príliš veľa nespracovaných vecí, „expedujete“ ich nechtiac do svojich rozhodnutí a správania. Byť slobodným je o autonómii a integrite, kedy nebudete závislí od zbytočných vplyvov iných.

7. Pracujte so svojimi emóciami transparentne

Naučte sa rozumieť tomu, čo cítite a vyjadrujte to. Dokážete tak neutralizovať negatívne pocity namierené voči sebe aj ostatným. Nevytvárať deštruktívnu energiu je výbornou prevenciou pred zbytočnými konfliktmi. To ušetrí veľa energie, ktorú viete dobre využiť.

8. Vyvažujte všetky štyri zložky energie

To, ako vládzete a na všetko stačíte nezávisí iba od fyzickej energie  (potreby tela), ale aj od emočnej (pocitová rovnováha), duchovnej (zmysel a viera) a duševnej (psychohygiena) energie. Potrebujete od každej z nich pravidelný prísun. Ak máte niekde deficit, zastúpia to ostatné, ale len na istý čas. Potom miniete aj záložné zdroje a hrozí vyhorenie. Preto má zásadný význam striedanie medzi aktivitami výkonu a oddychu.

9. Nedajte sa týrať množstvom príležitostí

Príliš mnoho toho máte vtedy, keď sa necháte dezorientovať všetkým tým, čo je naliehavé a dôležité. Potrebujete použiť kritické myslenie a selekciu. Nedať sa zahltiť je o tom, že si starostlivo vyberáte a hovoríte rázne nie všetkému, čo by vás zbytočne obmedzovalo. A potom vôľu vložíte do záväzného rozhodnutia pre jednu z možností. Keď to neurobíte vy, urobí to za vás niekto iný.

Janette Šimková  pomáha hľadať odpovede na otázky súvisiace s rozvojom vašej osobnosti

www.lifekoucing.sk