Slabé a suché vlasy

Ahojte! Chcela by som vás poprosiť o radu. Už dlho ma trápia suché a slabé vlasy, navyše mi teraz aj padajú… Prežila som dosť stresové obdobie a veľmi ma to trápi, pretože už dosť zredli a taktiež mám problém so štítnou žľazou. Aké potraviny by ste mi odporučili? Prosím, nepíšte, že mám brať dajaké tabletky, skôr by som potrebovala vedieť, akú stravu by som mala začať jesť. Ďakujem.

Slabé a suché vlasy

 

Odpovedá Doc. Ing. Jarmila Hojerová, PhD., prezidentka Slovenského kozmetologického zväzu:

Rovnako ako pokožka, vlasy verne odzrkadľujú zdravotný stav človeka. Povädnuté vlasy neraz signalizujú vážne ochorenie v tele alebo nesprávnu výživu. Vlasy sú aj „čiernou skrinkou“ nášho života. Totiž ako vlas rastie, zhromažďuje vo svojej štruktúre zvyšky chemických látok, ktoré sa nachádzali v krvi v čase jeho vývoja.
Nebezpečné sú aj drastické diéty a výživa chudobná na vitamíny (najmä B, E, A, D), minerálne látky a stopové prvky (najmä zinok a selén). Našťastie, tieto poruchy sú zväčša len krátkodobé. Odstránením ich príčiny a používaním vhodnej vlasovej kozmetiky môžeme stav vlasov napraviť.

Ako je to s vitamínmi?

Pre správny rast vlasu potrebuje cibuľka načerpať z krvi niektoré aminokyseliny, vitamíny B5, B6, B12, C, D, A a E. Pre vývoj zdravého vlasu je nevyhnutný aj dostatočný obsah minerálnych a stopových látok v krvi, najmä zinku, železa, medi, jódu, horčíka, selénu, vápnika a mangánu. Z potravín by ste mali uprednostniť tie, ktoré sú bohaté na uvedené látky, a to predovšetkým ryby, celozrnné potraviny, strukoviny a mäso:

? B5 – hlavným zdrojom je vaječný žĺtok a vnútornosti hovädzieho dobytka
? B6 – pečeň, kurčatá, ryby, múka, zemiaky, vajcia, banány
? B12 – pečeň, mlieko, vajce a mäso
? C – ovocie a zelenina. Najviac ho obsahujú čierne ríbezle, paprika, citrusové plody, cibuľa, kapusta, zemiaky, jahody.
? D – najmä ryby
? A – v potravinách živočíšneho pôvodu (napr. olej z rybej pečene, pečienka, mlieko a mliečne výrobky)
? E – v potravinách rastlinného pôvodu, rastlinných olejoch, orechoch vrátane lieskových, mandliach, fazuliach, cereáliách, zelenine, kapuste, špenáte, pšeničných klíčkoch.
? Zinok – ustrice, bravčová pečienka, teľacie mäso, syr, karfiol
? Železo – mäso, vajíčka, pečienka, strukoviny, zelenina
? Meď – mäso, pečienka, morské živočíchy, orechy, semienka
? Jód – morské ryby
? Horčík – banány, mandle, orechy, tmavá listová zelenina, obilie a celozrnné pečivo
? Selén – vyskytuje sa vo vnútornostiach a v mäse, v rybách, kôrovcoch a mäkkýšoch, mliečnych výrobkoch, najmä v masle, v citrusových plodoch, avokáde, šošovici a celozrnných obilninách
? Vápnik – vo väčšine listovej zeleniny, semenách, orechoch, ovsených vločkách a v minerálnych vodách
? Mangán – zelenina, celozrnné výrobky, ovocie, klinček a zázvor, káva

Výživu vlasom môžete dodávať aj zvonku, kozmetickými prípravkami alebo lokálnymi liečivami, ale pozor, nenahrádza výživu z krvi. K osvedčeným prípravkom na suché a lámavé vlasy patria napríklad tie, ktoré obsahujú duo keratíny alebo extrakt slnečnice. Vitamíny a minerály, ktoré slnečnica obsahuje zlepšujú poškodenú vlasovú štruktúru a vlasom vrátia pružnosť a lesk. Pôsobí aj preventívne proti lámavosti vlasov a má blahodarný vplyv na pokožku. Výborné sú produkty, ktoré obsahujú keratín – výrazne spevňujú  štruktúru vlasu, zvyšujú lesk a elasticitu. Prípravky je vhodné vmasírovať, aby sa dostali hlboko do kože až k vlasovému korienku.

Zdroj:
Kozmetika, zdravie, krása – odhalené tajomstvá
od autoriek Hojerová J. – Boskovičová E.