Aká diéta pri cukrovke najviac pomáha?

Mnoho odborníkov, ktorí sa zaoberajú liečbou diabetu vám potvrdí, že dôležitejšie ako pichanie inzulínu je správne stravovanie.

Aký typ jedálnička robí diabetikom najlepšie? Aká diéta pri cukrovke najviac pomáha?

Štatistiky ukazujú, že už i tak vysoké percento chorých na diabetes stále stúpa. Riziko tohto ochorenia rastie nadváhou, obezitou, nesprávnym stravovaním, stresom, silná je tiež vplyv genetiky. Drvivá väčšina diabetikov trpí cukrovkou 2. typu. Stravovanie pri diabete by sa malo v prvom rade vyhýbať potravinám, ktoré dokázateľne cukrovku spôsobujú. Najškodlivejší je vysoký obsah tuku, cukru, nízky obsah vlákniny a nedostatok vitamínov.

diéta pri cukrovke
https://www.shutterstock.com

Je strava bez sacharidov dobrá pre cukrovkárov?

Istý čas sa javilo, že skvelým spôsobom na reguláciu cukrovky, ale aj prevenciou pred ňou je strava, ktorá vynecháva sacharidy. Treba sa však zamyslieť nad tým, že nie sú sacharidy ako sacharidy. Existujú sacharidy s nízkym glykemickým indexom, ktoré sú zdravšie a pre fungovanie nášho organizmu aj potrebné a sacharidy s vysokým glykemickým indexom. Zdravé sacharidy potrebujeme ako pohonné látky a energiu nielen pre fungovanie svalov, ale najmä pre mozog a ďalšie orgány.

Glukóza je pre telo to, čo benzín pre auto

Diéty s nízkym obsahom sacharidov a všeobecne kalórií, môžu skutočne pomôcť schudnúť alebo udržať cukrovku pod kontrolou, ale pre organizmus to nie je to najlepšie. Prečo? Pretože, ak ste na takejto diéte zvyčajne trpíte hladom, cítite sa o niečo oklieštení, do niečoho nútení. Navyše z dlhodobého hľadiska môžete diétou s nízkym obsahom sacharidov problém ešte zhoršiť. Glukóza je pre telo ako benzín pre auto. Nízky obsah sacharidov je ako handra v benzínovej nádrži, ktorá vám bráni plnohodnotne napustiť palivo, ktoré auto potrebuje. Chvíľu bežať fungovať dobre, ale nakoniec dostanete do problémov.

Aká diéta pri cukrovke je teda vhodná?

Optimálnym stravovacím návykom na zmiernenie účinkov cukrovky je životný štýl založený na vláknine, zelenine, ovocí, strukovinách, celozrnných potravinách. Z ovocia je najvhodnejšie bobuľové a citrusy. Zo zeleniny listová, kapustová zelenina. Jedlo si spestrite semiačkami (najmä ľanové a chia), orechmi a klíčkami. Vyskúšajte ražné pečivo alebo cestoviny, pohánku, hnedú ryžu, ovos. Bielkoviny doplňte strukovinami, najmä: biela, čierna, zelená fazuľa, edamam, zelený hrášok, šošovica a cícer. Nezabudnite na dopĺňanie vitamínu B12.