Ako chudnú ženy

Nadváha a obezita u ľudí zhoršuje kvalitu života vo vzťahu k telesnému i mentálnemu zdraviu. U žien na rozdiel od muža je vnímanie nadváhy a obezity ovplyvnené viac estetickým hľadiskom. Ženy s nadváhou pociťujú častejšie diskrimináciu v sociálnych vzťahoch a v partnerskom živote a pravdepodobne preto, sa častejšie u žien prejavuje snaha schudnúť, ako u mužov.

V priebehu svojho života sa pokúša schudnúť asi 71% zo všetkých žien. Ženy na redukciu hmotnosti najčastejšie využívajú diétu. Najpopulárnejšie sú krátkodobé diéty, ktoré sú často podporené využívaním nutričných doplnkov označených ako redukciu podporujúce. Viac ako 53 % žien sa snaží schudnúť opakovane. Predpokladáme, že práve táto skupina žien by potvrdila, že podľahnúť zdanlivo jednoduchému riešeniu a držať presne rozpísanú „stopercentne účinnú diétu“ nie je práve najoptimálnejšia cesta k štíhlej línii.

zena s loptouNa to, aby sme schudli 1 kilogram telesného tuku, musíme dosiahnuť energetický deficit 25 000 až 30 000 kJ. Ak budeme držať takzvanú O diétu (hladovku), nezvýšime pohybovú aktivitu a náš priemerný príjem energie bol približne 10 000 kJ, môžeme dosiahnuť požadovaný deficit energie a schudnúť o jeden kilogram v priebehu troch dní.
Oveľa rozumnejší spôsob ako hladovať, je dosiahnuť potrebný energetický deficit postupne, znížením denného príjmu energie a zvýšením energetického výdaja.

Ak znížite denný energetický príjem o 1 500 až 2 000 kJ v priebehu týždňa môžete schudnúť o 0,5 kilogramu.
Znížiť príjem energie o 2 000 kJ denne znamená napríklad nezjesť 100 g vysmážaného syra, čabajky alebo 100 g čipsov, orieškov či čokolády alebo jeden Big Mac.

Ak začnete pravidelne cvičiť (2-3x v týždni) a denný príjem energie znížite o 2 500 kJ môžete schudnúť až o 1 – 1,5 kilogramu.
Počas 1 hodiny činnosti môžete spotrebovať napríklad prechádzkou 840 kJ, turistickou chôdzou 1260 kJ, chôdzou do schodov 4 600 kJ.

Na dosiahnutie redukcie hmotnosti je vhodná diéta s obsahom 5 000 až 6 000 kJ denne a to hlavne u tých, ktorí mali pred začatím redukcie nižší energetický príjem, alebo majú nižší energetický výdaj ( sedavé zamestnanie…)
Ak bol príjem energie pred redukciou hmotnosti vysoký, alebo je priebežne vysoký výdaj energie (fyzicky náročná práca, pravidelný šport. …) úbytok tuku sa dosiahne aj diétou s denným obsahom energie 7 000 až 8 000 kJ (obyčajne u mužov).
Všeobecne sa však denný príjem energie 7 000 kJ odporúča dodržiavať v období stabilizácie hmotnosti.

PhDr.,Mgr.Katarína Skybová