Tekutiny a kalórie

Otázka:
Viem, že počas chudnutia je dôležité piť veľa tekutín. Chcela by som vedieť, do akej miery je pri chudnutí dôležitá skladba tekutín. Anka, Dudince

Odpoveď:
Dostatočné množstvo vody v tele udržuje rovnováhu organizmu a zabezpečuje optimálne prostredie pre látkovú premenu živín. Voda nám pomáha regulovať pocit hladu a obsiahnutá v potravinách znižuje energetickú výdatnosť potravín.

Tekutiny a kalorie

Fyziologické denné straty vody sú 2 až 3 litre. Toto množstvo vody by sme mali pravidelne doplniť a to vodou voľnou alebo viazanou v strave.

Počas chudnutia by sme nemali prijímať menej ako 1,5 litra tekutín. Optimálny príjem tekutín je asi 2,5 litra denne. V lete, keď je veľmi horúco, sa odporúča zvýšiť príjem tekutín na 3 až 3,5 litra.

Počas chudnutia by sme mali piť predovšetkým tekutiny, ktoré nemajú žiadnu energetickú hodnotu, respektívne ich energetická hodnota je čo najnižšia. Je to čistá voda, stolové a minerálne vody, sóda, nesladené čaje. Pre nižší obsah minerálov pri chudnutí uprednostňujte stolové vody a nesýtené minerálky.

Na uhasenie pocitu smädu je nevhodný príjem sladených nápojov, džúsov, mlieka, piva, a alkoholických nápojov. Je pravdou, že tieto tekutiny nám smäd uhasia tiež, ale sú zároveň aj zdrojom vysokého obsahu energie.
Light nápoje aj napriek tomu, že sú sladené umelým sladidlom a majú nízky obsah energie, neodporúčame. Mnohé nealkoholické nápoje majú vysoký obsah fosforu, ktorý podporuje vylučovanie vápnika z tela.

Čerstvo pripravené ovocné a zeleninové šťavy sú biologicky najhodnotnejšie tekutiny pretože majú vysoký obsah vlákniny, vitamínov, aktívnych enzýmov a minerálnych látok. Obsahujú však aj cukor, ktorý rýchlo preniká do krvi a je pohotovostným zdrojom energie. Práve pre vysoký obsah cukrov sa počas chudnutia neodporúča piť viac ako 100 mililitrov ovocnej alebo zeleninovej šťavy denne. Najlepšie je, ak sa šťava zriedi vodou. To isté platí aj pre 100% ovocné džúsy.

Tekutiny ako káva a tiež aj niektoré čaje, majú močopudné účinky. Ich vyšší príjem môže spôsobiť stratu vody v tele a následné odvodnenie, čo pri chudnutí nie je žiadúce.

Je známe, že so stúpajúcim vekom sa prirodzene znižuje intenzita pocitu smädu a denný príjem tekutín je obvykle nižší u žien ako u mužov. Preto počas chudnutia, kontrolujte svoj pitný režim a vhodné tekutiny majte vždy „na očiach a poruke“.

PhDr., Mgr. Katarína Skybová