SPÄŤ
Škola sebarozvoja

Nedať sa otráviť konfliktným jedom

Od: Jana Vančová 26.6.2018
1 Hviezda2 Hviezdy3 Hviezdy4 Hviezdy5 Hviezd Ohodnoťte článok
Loading...

Už vás dnes niekto otrávil konfliktným jedom?

Nemusel to urobiť naschvál, ale mohol. Pre niektorých ľudí je to hobby, ako odvádzať pozornosť od seba a zobrať si energiu od toho, koho napália.

Konflikt má svoj význam a je potrebný – upozorňuje na to, že niečo nie je v poriadku, a treba niečo podniknúť. Samotný konflikt nie je zlý. Zlé býva to, keď je konflikt zbytočný a nič sa ním nevyrieši. Vtedy sme boli otrávení konfliktným jedom.

otráviť

Konfliktné návnady

Mnohé konfliktné signály nie sú hodné toho, aby sme na ne reagovali. Ich zmyslom nie je nič iné, než že si z vás druhá strana urobí hromozvod. Predísť tomu znamená, že rozpoznáte a včas zachytíte konfliktné varovania.

Mnohým otravujúcim hádkam sa dá vyhnúť, keď si uvedomíte, že vás niekto opakovane chytá na konfliktný háčik. Sú ľudia, ktorí majú v talóne celú zbierku konfliktných návnad. Päť tipov, ktoré vám pomôžu mať sa pred nimi na pozore.

  1. Vnímajte, keď niekto hádže konfliktný háčik.

    Do tejto kategórie patria rôzne poznámky s naznačeným významom, dvojzmyselné otázky, nezvy­čajné prejavy prekvapenia alebo podráždenia na niečo, čo ste po­vedali. Sú dôvodom, aby ste boli dvojnásobne opatrní a skúsili oddeliť svoju reakciu od toho, čo vám niekto podsúva, lebo má chuť zadrapovať.

  2. Máte právo energicky, prudko, rázne, nahnevane, zlostne… reagovať.

    Zvyčajne sa však takto vynaložená energia otočí proti vám, lebo druhá strana prejde do protiútoku. Než sa poriadne do debaty „opriete“, zvážte, aký je váš prvotný záujem. Keď sa máte chuť poriadne pohádať, nemusíte sa kontrolovať. Keď smerujete k dohode, je lepšie emócie opisne vyjadriť (keď toto hovoríš…, pre mňa to znamená, že… sa cítim dotknutá…), než ich vybaliť tak, ako vám spontánne príde.

  3. Venujte pozornosť motívom druhého človeka.

    Zvyčajne sú dobré a vy môžete byť veľkorysí a dopriať ľuďom trochu ľahostajnosti, keď vás iritujú. Ak si nie ste istí, aký má zámer druhá strana, viete si to overiť pomocou otvo­rených a neutrálnych otázok. Keď vám z nich vyjde, že ste manipulovaní, tak môžete z debaty pokojne zdupkať. Nie je to zbabelé, je to asertívne.

  4. Zamerajte sa na fakty problému, emócie na pozadí dajte bokom

    Kým sa dokážete držať podstaty veci a udržiavate konštruktívnosť, hra s hádza­ním háčikov nemôže začať. Nemajú sa o čo zachytiť. Niekedy sa hodí príprava, aby ste vedeli, na čo sa chcete v debate zamerať a strážili si jej priebeh. A nachystali sa na nefér zákroky, ak už druhú stranu poznáte.

  5. Zabudnite na interpretácie.

    Predpoklady, dohady a domnienky sú veci, z ktorých sa háčiky vyrábajú. Keď sa vyhnete tomu, aby ste riešili, čo o probléme niekto povedal, ušetríte energiu sebe aj ostatným. Rovnako je užitočné prestať riešiť, čo si môže alebo nemôže o vás niekto myslieť. Nemáte na to žiadny dosah, a je zbytočné zaoberať sa tým. Zmysluplné je držať sa toho, že vy sami nerozprávate o svojich predpokladoch, pokým to nie sú overené skutočnosti.

 Aplikačné odporúčanie

Lepšia stratégia, než sa dať chytať na konfliktné háčiky, spočíva v presmerovaní pozornosti. Keď si zaumienite, že chcete počas dňa rozosmiať aspoň jedného človeka, alebo zlepšiť náladu hoci len jednému neznámemu, váš deň stál za to. Oplatí sa na to myslieť, keď vás bude chcieť niekto naťahať do toho, aby ste s ním riešili zbytočné veci.

Janette Šimková  pomáha hľadať odpovede na otázky súvisiace s rozvojom vašej osobnosti

www.lifekoucing.sk 

womangalérie VŠETKY