Ako ste na tom s vápnikom vy?

Každý z nás si myslí, že hladinu vápnika má určite pod kontrolou. Veď pijeme mlieko, jeme jogurty, občas si dáme makový koláč, oriešky…  Ale s vápnikom to nie je až také jednoduché. Pýtate sa prečo?

Vápnik je jedným z piatich  základných prvkov v organizme. Z celkového množstva je 99% obsiahnutých  v kostiach a 1 % v krvi. Je nevyhnutný pri vývoji, raste a obnove kostí, podieľa sa na imunitných procesoch, regulácii krvného tlaku, raste krvných, svalových aj kožných buniek. Užívať vápnik samostatne ale nestačí. Na to, aby sa vápnik vstrebal a uložil do kostí a zubov, sú potrebné aj vitamíny K2 a D3. A tu je ten problém.

053-TK_biomin_kost_MEDIAPrečo naše telo nedokáže vstrebať a uložiť vápnik?

Vyše 60% ľudí má nízku, dokonca až extrémne nízku hladinu vitamínu D3 v krvi. Je to preto, že na správnu hladinu vitamínov K2 a D3 nestačí, aby sme jedli zdravo, hýbali sa a opaľovali. Naše telo si ich nedokáže vyrobiť v dostatočnej miere, a preto by sme si hladinu mali pravidelne dopĺňať. Následky sa prejavia nielen na našej kráse, ale aj zdraví.  Cítite sa unavený, máte problémy so zubami, škrípete nimi, trpíte nespavosťou, búši vám srdce, lámu sa vám nechty, nevládzete, nemôžete spávať, máte kožné problémy, depresiu, deti trápia rastové bolesti, ktoré ich budia v noci zo spánku. Najväčším problémom je ale dlhodobé podceňovanie príjmu vápnika a vitamínu K2a D3, pretože pri dlhodobom nedostatku si ho telo dopĺňa z kostí. To spôsobuje, že kosti sú poróznejšie,  krehkejšie a zvyšuje sa tak riziko zlomenín. Dôsledkom je OSTEOPORÓZA.

Následkom osteoporózy môže byť smrť

Osteoporóza, rednutie kostí, je metabolické ochorenie kostí, pri ktorom ubúda množstvo kostnej hmoty a vznikajú poruchy štruktúry kostí, čím sa zvyšuje riziko ich zlomenín. Nazýva sa aj tichý zlodej kostí, pretože pacienti aj celé roky netušia, že sa im odbúrava kostné tkanivo a o chorobe sa dozvedia väčšinou až pri prvej zlomenine, ktorá vo vyššom veku môže byť smrteľná. Kritickými obdobiami pre vznik osteoporózy sú najmä obdobie menopauzy a staroby. Vznik a rozvoj osteoporózy sa dá do určitej miery ovplyvniť prevenciou, správnou výživou, pohybom a najmä dostatočným príjmom prírodného vápnika spolu s vitamínmi K2a D3.

800_Oppenbergerova

Prečo potrebujeme viac ako len vápnik?

Práve preto, že prevencia nám môže v určitých prípadoch aj zachrániť život, vznikol projekt Som stále kosť. Pripravil ho jediný výrobca prírodného vápnika v strednej Európe, slovenská spoločnosť BIOMIN a.s. z Cífera.  „Projekt je určený všetkým, ktorí chcú mať pevné kosti, krásne zuby, pružné cievy, zdravé srdce, silné svaly a dobrú imunitu. Všetky tieto procesy totiž  vápnik ovplyvňuje,“ vysvetľuje Dr. Ingrid Oppenbergerová, medicínska riaditeľka BIOMIN a.s.  Na internetovej stránke www.somstalekost.sk nájdete všetky informácie, ktoré vám pomôžu „zostať kosťou“ do vysokého veku.  

Prečo je pre človeka najvhodnejší PRÍRODNÝ vápnik?

Dôvod je jednoduchý. Prírodný vápnik vyrobený z vaječných škrupín má o 30% vyššiu vstrebateľnosť ako vápnik vyrobený chemickou reakciou. Jeho výhodou je aj to, že ide o viac ako vápnik, pretože okrem vápnika obsahuje základné minerálne prvky, ktoré vstrebávanie vápnika podporujú, a to horčík, fosfor, stroncium, meď, zinok, a neobsahuje žiadne prídavné chemické látky, ktoré by zaťažovali organizmus.

Koľko vápnika potrebujeme?

Denná odporúčaná dávka vápnika závisí od veku, pohlavia a iných faktorov. Žena potrebuje vyššiu dávku ak je tehotná, dojčí alebo je v menopauzálnom veku. Vápnik zohráva dôležitú úlohu aj pri hojení zlomenín, kedy dokáže celý proces urýchliť. Denná odporúčaná dávka vápnika u dospelého v prípade zlomeniny je 1 500 mg na deň.

Aké sú prejavy dlhodobého nedostatku vápnika u detí?

  • poškodená tvorba a rast kostí a zubov
  • časté zubné kazy
  • nižší vzrast oproti rovesníkom, zhoršený rast
  • rachitída (krivica)

 Ako sa prejavuje dlhodobý nedostatok vápnika u dospelých?

  • osteoporóza (rednutie kostí)
  • paradentóza (uvoľňovanie zubov)
  • časté zubné kazy
  • búšenie srdca
  • nespavosť
  • svalové zášklby, kŕče a bolesti svalov
  • opary a pľuzgiere v ústach
  • ekzémy
  • priečna lámavosť nechtov
  • zvýšené vypadávanie vlasov
  • nadmerné menštruačné krvácanie, zhoršenie príznakov predmenštruačného syndrómu
  • škrípanie zubov

Stačí  vápnik v strave?

Najvýznamnejším zdrojom vápnika je mlieko a mliečne výrobky, bohaté na vápnik sú aj rastlinné zdroje ako mak, lieskovce, vlašské orechy či sója a aj niektoré minerálne vody. Zabezpečiť potrebný denný prísun vápnika v strave však nemusí byť vôbec jednoduché, pretože s pribúdajúcim vekom schopnosť využitia vápnika klesá. Dôvodom je nižšia schopnosť tenkého čreva absorbovať vápnik. Dôležité je vedieť správne kombinovať jedlo a čo najviac zlepšiť využiteľnosť prijatého vápnika. Nevhodné je kombinovať  jedlá s vysokým obsahom vápnika a tuku, s vysokým množstvom vlákniny a s nápojmi s vysokým obsahom fosforu.

Čo je vitamín K2?

K2 je v tukoch rozpustný vitamín, ktorý prispieva k udržaniu zdravých kostí  a pravdepodobne znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení.  Vďaka vitamínu K2 smeruje vápnik priamo do kostí a zubov, kde je potrebný a neukladá sa v cievach a tkanivách. V ľudskom tele sa kosti neustále  tvoria  a rozrušujú. Na to, aby sa vápnik v kostiach správne zabudoval a aby boli kosti kvalitné, je potrebný osteokalcín. Osteokalcín je schopný viazať vápnik a správne ho umiestniť a formovať len v prípade, že je prítomný dostatok vitamínu K2, ktorý ho aktivuje. Predpokladá sa, že ďalšou významnou úlohou vitamínu K2 je prevencia rakoviny a to aktiváciou proteínov, ktoré kontrolujú rast buniek v organizme. Nedostatok vitamínu K2 môže prispieť aj k obrovskému nárastu kardiovaskulárnych ochorení, osteoporózy a rakoviny, čoho sme svedkom v posledných desaťročiach. Získať tento vitamín zo stravy však býva problematické, keďže ho vytvárajú iba určité typy kvasných baktérií. Vitamínu K2 sa po jeho objavení nepripisoval veľký význam a tak sa stal predmetom výskumu len nedávno. Predpokladá sa, že vitamín K2 dokáže vyplavovať tukové a vápenaté usadeniny z ciev a tak priamo pôsobí na zníženie rizika srdcovo cievnych chorôb.

Čo je vitamín D3?

Vitamín D3 nazývame aj ako slnečný vitamín, pretože 90 % získavame zo slnka. Na Slovensku, ale aj inde v Európe ho však máme nedostatok, pretože zásoba z letného opaľovania nám vydrží len niekoľko týždňov či mesiacov. Vitamín D3 potrebujeme na to, aby naše telo dokázalo vstrebať vápnik.  Vitamín D3 je prirodzene sa vyskytujúca forma vitamínu D, ktorý vzniká v koži pôsobením slnečného žiarenia. Jeho najdôležitejšou úlohou je udržiavať správnu hladinu vápnika a fosforu v krvi, ktorá je nevyhnutná pre vývoj a rast kostí v detstve, ako aj ich obnovu v dospelosti. Vitamín D sa podieľa aj na niektorých imunitných procesoch, regulácii krvného tlaku a pri raste krvných, svalových a kožných buniek. Vitamín D ovplyvňuje vyše 200 procesov v našom tele a jeho dôležitosť je potvrdená mnohými výskumami.  Zdrojom tohto vitamínu je len veľmi málo potravín a podľa najnovších informácií a výskumov, stravou dokážeme prijať len 10% vitamínu D. Obsiahnutý je napríklad v mäse tučných rýb, ako losos, tuniak, sardinka, makrela a v oleji z ich pečene. V menšom množstve sa nachádza aj v hovädzej pečeni, vaječnom žĺtku, mlieku, mliečnych výrobkoch, kvasniciach, hríboch sušených na slnku, v kakau a kokose. Hlavným zdrojom teda zostáva slnečné žiarenie a to až z 90 %. Počas jedného dňa stráveného na slnku môže vzniknúť až 1 200 mikrogramov vitamínu D (1μg = 40 I.U).

800_karticka-Calcium-Biomin-1800_karticka-Calcium-Biomin-2

Vedeli ste?

  • Ak stravou neprijímame dostatočné množstvo vápnika dôjde k poklesu hladiny vápnika v krvi, telo si ho dopĺňa z kostí.
  • Denne by ste mali prijať 800 až 1 200 mg vápnika, 800 I.U. vitamínu D3 a 60 μg

vitamínu K2.

  • Vápnik by ste mali užívať večer, pretože vtedy sa najlepšie vstrebáva do kostí a zubov.
  • Vitamíny K2 a D3 užívajte ráno.
  • Najviac ohrozené osteoporotickou zlomeninou sú štíhle ženy nižšieho vzrastu, častejšie blondínky s modrými očami, ktoré sa neopaľujú a menej sa hýbu.