SPÄŤ
PR-servis

Únava v lete je prirodzená, ale dá sa s ňou bojovať

Od: Henrieta Karabova 30.7.2017
1 Hviezda2 Hviezdy3 Hviezdy4 Hviezdy5 Hviezd Ohodnoťte článok
Loading...

Zobudiť sa do letného dňa je príjemné, avšak zotrvať v ňom celý čas plný energie je niekedy nereálne. Horúčavy vedia byť pekne otravné a jediné, načo máme v teple chuť, je ležadlo pod slnečníkom a osviežujúci nápoj do ruky. Ale práve voľba nápoja nám môže pomôcť prekonať únavu z tepla, či už sme na dovolenke, v práci alebo doma. Siahnuť po ovocí a zelenine v lete v pôvodnom stave alebo v podobe 100 % džúsu alebo pyré môže byť riešením a spestrením bežných dní.

Únava v lete

Každý z nás sa teší na leto, letné dovolenky, slnečné počasie a dlhšie dni. Čas strávený s našimi blízkymi sa predĺži, sme sociálnejší, žijeme aktívnejšie, plánujeme si viac aktivít na jeden deň, chceme každý slnečný moment využiť naplno.  Avšak aj tieto príjemné chvíle si vyžadujú množstvo energie, ktorú počas nich musíme vydať. Preto sme prirodzene viac unavení. Súvisí to však tiež s nedostatočným spánkom kvôli dusným nociam, alergiami či dehydratáciou. Teplo nám tak spôsobuje útlm a únavu. Ak svojmu telu nebudeme pravidelne dopĺňať stratené vitamíny a minerály, môžeme namiesto prechádzky s deťmi skončiť doma v posteli.

Telo sa prispôsobuje počasiu

Ľudské telo je prirodzene nastavené tak, aby si zachovalo rovnovážnu telesnú teplotu. Napríklad sa začneme triasť, keď je nám zima. Je to len reakcia na chlad a naše telo si zahrieva svaly, aby si tak udržalo teplo. V lete však stačí len malý pohyb a telo je prehriate, vydáva zo seba viac energie a na nás prichádza únava. Preto je veľmi dôležité myslieť na doplnenie vydanej energie.

Únava v lete

Na voľbe nápoja záleží!

Či už ste zatvorený medzi štyrmi stenami v kancelárii so spustenou klimatizáciou, na piknikovej deke na lúke, v horách alebo na pláži, netreba zabúdať na vyváženú stravu. Pre správny pomer vitamínov, minerálov, vlákniny a vody odborníci z WHO odporúčajú pridať k jedlu počas dňa 5 porcií ovocia a zeleniny. Jedna porcia ovocia a zeleniny môže byť vo forme 100 % ovocného alebo zeleninového džúsu alebo pyré, pričom pod jednou porciou rozumieme 200 ml džúsu alebo 120 g balenie pyré.

Ochutnajte leto rôznych chutí

Toto obdobie ponúka rôzne variácie nielen outdoorových aktivít, ale aj čerstvého sezónneho ovocia a zeleniny. Môžete preto siahnuť po ovocí, ktoré ste doteraz neochutnali a obmeniť tak jedálniček sebe aj svojim blízkym. Prekvapte deti tým, že im na olovrant ponúknete miesto jablka čerstvé figy, alebo čo i len šťavnatú broskyňu. Ak sa ponáhľajú von a čerstvé ovocie je pre nich nepraktické, dajte im do ruky menšie balenie 100 % ovocného pyré. „Deti milujú prekvapenia. Ak ich vieme správne motivovať a urobiť z obyčajného ovocia alebo zeleniny neobyčajný darček, ocenia to a nabudúce si sami budú pýtať podobné prekvapenie. Dodá im to energiu, vlákninu, vitamíny a ešte budú mať aj radosť z nového zážitku,“ hovorí MUDr. Alžbeta Béderová, CSc., z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave, odborník kampane „Džúsy a pyré – vitamíny v SMART forme“. 

womangalérie VŠETKY