Film Sklenená izba

Ako vznikalo atraktívne medzinárodné obsadenie?

Film režiséra Juliusa Ševčíka Sklenená izba, natočený podľa slávneho románu britského spisovateľa Simona Mawera, predstavuje svoj oficiálny trailer.

Film inšpirovaný príbehom a zrodom výnimočnej Vily Tugendhat, bude mať v kinách slovenskú premiéru 14. marca 2019.

V hlavných úlohách sa objaví unikátne medzinárodné obsadenie ako Carice van Houten, Hanna Alström alebo Claes Bang, Alexandra Borbély, Roland Møller, Karel Roden, Martin Hofmann, Karel Dobrý, Zuzana Fialová alebo Vladimír Polívka.

V slovenských kinách budú mať diváci možnosť vidieť film v originálnej anglickej verzii so slovenskými titulkami, ale aj s českým dabingom. Práve z tohto dôvodu má aj trailer dve verzie – anglickú so slovenskými titulkami, a dabovanú. Hlavné úlohy nahovorili Aňa Geislerová, ktorá prepožičala hlas predstaviteľke Liesel – Hanne Alström, a Katarína Winterová, ktorá dabuje Carice van Houten ako Hanu.

Povedali k filmu

Simon Mawer

„Najprv som prišiel do Brna kvôli mojej knihe o Mendelovi. Pretože tu žil. Vilu som vtedy navštívil ako turista a nadchla ma. Lenže v tom čase mi žiaden príbeh nenapadol. To sa stalo až o desať rokov neskôr pri druhej návšteve. Znovu som navštívil vilu a začal vymýšľať príbeh. Nechcel som písať o skutočnej rodine, ktorá tu žila.“

Karel Roden

„Sklenená izba je o ľuďoch, ktorí vybočili z radu, a práve to, že je na človeka vidieť, si vyžaduje veľkú odvahu.“

Carice Van Houten

„Keď som si prvýkrát prečítala scenár, nadchlo ma, že vila je vlastne hlavnou postavou celého príbehu. Sklenená izba je akousi metaforou transparentnosti. A to jednak v príbehoch, ktoré sa v nej v priebehu rokov odohrali, tak aj v emóciách, ktoré ich sprevádzali. Vo vile sa nič neukryje. Páčilo sa mi, že Hana je veľmi moderná žena, čo mi bolo veľmi blízke,“ dodáva k svojej postave.

Hanna Alström

„Liesel je plná nádejí, ale aj veľmi silná a na svoju dobu moderná žena, keď si uvedomíme, že ten príbeh začína niekedy v polovici 30. rokov. Počas celého nakrúcania som v Carice našla naozaj blízku priateľku a dúfam, že ona to vníma rovnako. Keď s niekým trávite toľko času, tak vás to zblíži. Avšak my dve sme si sadli hneď od začiatku. Pri práci nám aj veľmi pomohol režisér. Je veľký perfekcionista, mal presnú predstavu o tom, ako má film vyzerať, ako majú herci hrať svoje úlohy. Ale bol aj veľmi otvorený ku všetkým mojim pripomienkam a návrhom. Veľmi sme si porozumeli, s ohľadom na postavu Liesel, aj s ohľadom na ideu celého filmu.

Claes Bang

„O vile Tugendhat som pred natáčaním nevedel. Avšak poznal som architekta Mies van der Rohe, ktorý tento dom navrhol. Bol som v barcelonskom pavilóne, ktorý bol postavený v rovnakej dobe a má mnoho rovnakých prvkov ako táto vila. Je to jedno z mojich najobľúbenejších miest a navštívil som ho už mnohokrát. Vilu som však nepoznal a prekvapilo ma, že takto môže vyzerať skutočný dom, v ktorom žila konkrétna rodina,“ hovorí herec. „To, či vás táto budova nadchne, závisí od toho, akú architektúru máte radi. Ja by som si toto miesto vybral na život kedykoľvek. Úplne ma to uchvátilo.“

Alexandra Borbély

„Bola to pre mňa veľká výzva, pretože ešte nikdy som nenakrúcala film v inom jazyku ako po maďarsky, takže prísť do Brna a do Prahy a pracovať s takýmito hercami a urobiť film v british english – na to som nemohla povedať nie.

Úprimne si myslím, že preto rozumiem postave Katy ktorú hrám, lebo keď Vám do života príde taká veľká láska, nedá sa ju obísť!

Na hotový film som už zvedavá, bude to pre mňa niečo výnimočné!“

Zaujímavosti z nakrúcania

Vila Tugendhat

Pri nakrúcaní vo vile Tugendhat sa museli dodržiavať všetky opatrenia, aby nebola pamiatka UNESCO poškodená. Filmári museli na podlahu Sklenenej izby vily položiť nové, farebne identické linoleum, aby sa pôvodné nepoškodilo. Boli tiež postavené falošné priečky. Počas celého obdobia nakrúcania filmu vo vile musel každý člen štábu nosiť na nohách návleky.

Každý člen štábu bol označený páskou, celý objekt strážila ochranka. A strážila naozaj spoľahlivo, pretože raz dokonca nechceli do objektu vpustiť ani riaditeľku vily Tugendhat, keďže nebola označená páskou. Externé stráženie ju nepoznalo a nevedeli, že ide o pani riaditeľku.

Vo vile sa, samozrejme, nesmelo jesť ani piť a pohybovať sa muselo s najväčšou opatrnosťou, nikto sa napríklad nesmel opierať o steny, aby sa nepoškodili.

Hoci panovalo horúce leto, štáb mal na počasie šťastie. V období najväčších horúčav by asi nakrúcanie, pri ktorom osvetlenie vydáva ohromné množstvo tepla, bolo neznesiteľné. Vo vile sa však natáčalo v čase, keď horúčavy ešte nevrcholili.

Medzi najnáročnejšie scény patrilo zasnežovanie záhrady a okolie vily, na ktoré bola použitá drvená celulóza. Tú filmári použili tiež na zasnežovanie ďalších exteriérov – napríklad v centre Prahy. Celkovo sa spotrebovalo 250 kilogramov tejto suroviny.

Pre nakrúcanie scén z 30. rokov bol sčasti použitý pôvodný nábytok vily Tugendhat. Pre scény z vojny a 60. rokov bol navezený nábytok zodpovedajúcemu obdobiu deja.

V jednej z kľúčových scén je rozbité vo vile Tugendhat okno. Scéna sa nakrúcala tak, že pôvodné okno bolo vďaka dômyselnému mechanizmu zasunuté a na jeho miesto bol inštalovaný falošný okenný rám, ktorého sklo sa rozbilo. Samozrejme, dokonalému efektu ešte pomohlo štúdio Magic Lab, kde vznikali triky a efekty k filmu.

Lokácie

Film sa nakrúcal spolu 33 dní nielen vo vile Tugendhat, ale aj na ďalších miestach v Brne, v Prahe, Plzni, na zámku a v zámockom parku Lednice, alebo na Chateau Kotěra.

Byt Hany sa nakrúcal v pražskej vile Pod gaštanmi, priestor, v ktorom architekt von Abt prezentuje svoju prácu sa točil v paláci Colored-Mansfeld v Prahe. Some Asian American singlets prefer free dating websites that enable them to chat freely, without any sort of restriction. Such free dating websites do not require any payment or membership. Singlets just need to register themselves on such websites, and they get a free membership. They can seattle hookup then use the chat function to interact with other singles. However, registration is free, and one does not have to pay anything else. Thus, many singlets like to join free dating websites.

Americký byt Liesel bol nakrútený v Semlerovej rezidencii v Plzni, ktorá svojou koncepciou predstavuje zavŕšenie bytových interiérov, navrhnutých v rokoch 1907- 32 v Plzni Adolfom Loosom.

Interiér letiska, z ktorého Landauerovci odlietajú počas emigrácie, bol vytvorený na brnenskom výstavisku, scény na letiskovej ploche vznikali na pražskom letisku v Letňanoch.

Scény zo Švajčiarska, kde žije rodina Landauerových po emigrácii, sa nakrúcali v rakúskej historickej Ville Paulick na brehu jazera Attersee. Táto vila je spojená so známym maliarom Gustavom Klimtom.

Exteriérové zábery s historickou električkou sa nakrúcali v Prahe, pretože v Brne neboli k dispozícii vhodné exteriéry, kde by sa mohla električka pohybovať.

Okrem záhrady a okolia vily Tugendhat sa umelo zasnežovali exteriéry v Prahe, umelý sneh sa umiestňoval na špeciálne textilné fólie. Malý problém nastal po skončení pražského natáčania, ktoré prebiehalo v zime, v teplotách pod nulou, takže umelý sneh primrzol k podkladu a bolo potrebné s upratovaním počkať, až kým povolí mráz, aby bolo možné celulózovú drvinu zamiesť a upratať.

Historické automobily

Vo filme hrá množstvo historických vozidiel.

Kabriolet Landauer, ktorým cestujú Liesel a Viktor, predstavuje automobil značky Cord 812 z roku 1937.

Vozidlo, o ktoré sa vo filme stará šofér a služobník Landauerových – Laník (Karel Dobrý), si zahral dvanásťvalcový Lincoln z roku 1933. Obe vozidlá zapožičala pre film spoločnosť Oldtimer Šebek, ktorá s produkciou spolupracovala už na filme Masaryk.

Obe autá sú pojazdné, ale pretože nemajú ŠPZ, prevoz sa zabezpečuje prostredníctvom odťahovej služby, ktorá autá dopraví na miesto natáčania.

Kabriolet Cord, ktorý hrá vo filme, sa v septembri minulého roka zúčastnil legendárnych pretekov historických vozidiel Zbraslav-Jíloviště.

Pôvodne bolo pre športové vozidlo Landauer vybrané iné auto, ktorému však asi 3 dni pred nakrúcaním praskol diferenciál a oprava by trvala tak dlho, že by sa scény nestihli nakrútiť. Preto bolo režisérovi ponúknuté auto Cord.

Pri nakrúcaní bolo ďalej využitých 9 dobových automobilov z 30. rokov a 7 dobových áut z rokov 60.. V scénach okupácie si zahralo 5 historických vojenských nákladných áut.

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach