SPÄŤ
Kultúra

Režisér a dramaturg Peter J.Oravec sa dožíva okrúhleho jubilea

Od: Henrieta Karabova 14.6.2018
1 Hviezda2 Hviezdy3 Hviezdy4 Hviezdy5 Hviezd Ohodnoťte článok
Loading...

Významný divadelný dramaturg a režisér Peter Jozef Oravec sa vo štvrtok 14. júna 2018  dožíva okrúhleho jubilea  – 75. narodenín. Jeho profesijná dráha je spojená najmä s hudobným divadlom, v Divadle Nová scéna režíroval v rokoch 1979 – 1998 množstvo operiet i muzikálov, pôsobil aj v divadlách v Prešove, Brne, Českých Budějoviciach i v pražskom divadle Karlín.

Peter J.Oravec

Foto: Martin Jurčo

Po štúdiu dramaturgie na VŠMU v Bratislave začínal v r.1968 ako herec a režisér vo Vojenskom umeleckom súbore, no jeho hlavné práce vznikajú až po príchode do spevoherného súboru Divadla Jonáša Záborského v Prešove a neskôr v Divadle  Nová scéna.  Azda najväčší ohlas zaznamenala jeho inscenácia pôvodného autorského muzikálu Opera Mafiozo (premiéra na Novej scéne 6.2. 1982).

Svojim moderným pohľadom na klasickú operetu i muzikál dával svojim inscenáciám pečať vysokej umeleckej kvality, ktorú kladne hodnotili nielen divadelní kritici, ale najmä divácka obec. A to nielen doma na Slovensku ale aj v zahraničí. Boli to najmä Opera Mafiózo, Kankán, Čardášová princezná či Ples v hoteli Savoy, ktorý vo vtedajšom západnom Nemecku získal v tomto žánri cenu inscenácia roka a dokonca inscenácia desaťročia.

Umelecky dôležité bolo pre Petra J.Oravca aj priateľstvo a spolupráca s Ivanom Krajíčkom a to nielen na pôde Novej scény ale aj pri príprave rôznych zábavných relácií  v rozhlase  a televízii ako napr. Diskotéka pre starších či Repete.

Vyjadrenie Petra. J. Oravca:

Nejakým, pravdepodobne, nedopatrením,  som sa dožil veku, kedy by sa patrilo bilancovať. Nebilancujem  –  nemuselo by to dobre dopadnúť. Každopádne som však rád, že som mohol robiť prácu, ktorú som robiť vždy chcel, ktorá ma napĺňala a čo je pravda  – aj živila. Vlastne som šťastný človek. A vďačný  –  vďačný za to, že som mohol pracovať s množstvom zaujímavých ľudí, nadaných kolegov a kolegýň, často dobrých priateľov, ktorých som si vážil a vážim.
Len škoda, že mnohí už nie sú medzi nami…

Ku gratulantom sa pripája aj jeho dlhoročný kolega, umelecký riaditeľ Divadla Nová scéna Karol Čálik: V mene všetkých členov Novej scény, i bývalých, Ti prajeme veľa pevného zdravia, pohody, spokojnosti a úspechov v súkromnom i umeleckom živote. A zároveň sa Ti chceme poďakovať za všetko, čo si urobil pre dobré meno Novej scény.“

Životopis:

Peter Jozef Oravec sa narodil 14.6.1943 v Trenčíne.
V roku 1968 absolvoval štúdium dramaturgie na VŠMU v Bratislave.
V rokoch 1968 – 74 bol hercom a režisérom VUS-u, neskôr krátko pôsobil ako dramaturg a režisér v Československej televízii.

Od roku 1976 bol režisérom a neskôr aj umeleckým šéfom spevohry DJZ v Prešove. Obzvlášť blízky mu bol muzikál. Tu naštudoval napríklad operetu Tajomstvo modrej ruže, Ples v opere, Krásna Galatea ale aj muzikál V Ríme na fóre –  nezostal fór na fóre, kde sa prejavila jeho pozoruhodná schopnosť vniesť do muzikálovej inscenácie požadovaný pohyb a udržať jej náročný temporytmus. V roku 1979 prichádza do Divadla Nová scéna, kde sa mu v réžii spevoherných aj muzikálových titulov podarilo účinne spojiť slovo, spev, tanec, pohyb na javisku do dynamického celku.

S najväčším úspechom sa mu to podarilo v muzikáloch Priateľ Bunbury (1079), Ohnivák (1980),
Traja mušketieri (1980) ako aj pri operetách Orfeus v podsvetí (1981) i Čardášová princezná (1982).

Premiérovo naštudoval dve slovenské muzikálové novinky: Opera Mafiozo (1982) a Brzdy (1983). Režíroval aj muzikály Kankán a Cigáni idú do neba. Venoval sa i činohernej réžii – so súborom Poetickej scény naštudoval hru Amfytrion(1980) a v Štúdiu S komédie Saldokonto (1984) a Nebola to piata, bola to deviata (1986). S Komornou operou zase naštudoval operu Skrotenie zlého muža (1988).

Bol aj autorom mnohých zábavných scénok pre Čs. rozhlas  napr. pre reláciu Panoráma.

womangalérie VŠETKY