Dokážete maskovať ťažký smútok na duši?

Opäť vás prepadla „depka“ a konštatujete, že v poslednom čase prichádza čoraz častejšie. Bolesť duše dokáže s človekom riadne zacvičiť. Ľudia vás odjakživa poznajú ako milú, spoločenskú a dobrosrdečnú osôbku. Nevidia plač, neúspechy, výčitky svedomia, dokonca i nechuť k životu, ktoré v sebe už dlho nosíte a úspešne ukrývate.

smútok na duši

Najbližšie okolie postrehlo iba vašu zvýšenú hašterivosť, útočnosť podráždenosť a úsečné zraňujúce reakcie – no nikto zatiaľ nevie, že sa vás chytá panika, bezradnosť a že vás veľmi mrzia slová, ktoré vypúšťate z úst. Rozhnevali ste si blízkych i priateľov, ktorých máte nadovšetko rada. Tvárite sa navonok ľahostajne, ale nohy sa vám pletú, dýchate s obtiažami a srdce búši od neprespaných nocí plných sebaobviňovania, žiaľu, trápenia a neustáleho pripomínania si vlastných neúspechov. Rána ste mali v minulosti rada – dnes ich preklínate, nechce sa vám vykročiť do nového dňa, o ktorom viete, že vám nič dobré neprinesie. A čo takého by aj mohol priniesť? Veď o prácu ste už prišli a rozoberať to milión razy dokola, prečo sa to stalo práve vám, nemá význam. Neuspeli ste vo svete podrazov, navyše vám stroskotal i partnerský vzťah a teraz si to všetko vyčítate. A vôbec by ste nemuseli – veď šlo o neperspektívny vzťah, odsúdený tak či tak na zánik. Prácu ste v skutočnosti plánovali opustiť – tak prečo sa teraz ľutujete? Prišli ste o podstatný zdroj príjmov a neviete aká perspektíva vás čaká? Kto to dnes spoľahlivo vie? Veď všetci denne bojujeme o prežitie a o svoje miestečko na výslní. Vedzte, že môže byť aj horšie, a čo urobíte potom? Pokiaľ máte fyzickú silu, bojujte!

Nevzdávajte sa!

Prestaňte zámerne hľadať príčiny, ktoré vás spoľahlivo dovedú k zlej nálade. Predovšetkým sa vyhýbajte samote. Ďakujte osudu alebo Bohu, za to, že vôbec ste – že nie ste odsúdená ležať na lôžku s nevyliečiteľnou chorobou. Rozmaznávajte si dušu i telo starostlivosťou o svoj vzhľad. Ak máte deti, máte aj dôvod udržiavať sa vo forme. Musíte sa vzchopiť a byť autoritatívnou osobnosťou v rodine a zároveň charizmatickou, chápavou a vnímavou voči ostatným. Kvôli nim nemôžete prepadať úzkosti. Ak vám chýba radosť zo života, dávajte ju vy svojmu okoliu a zistíte, že radosť sa vráti naspäť, aj do vášho srdca.

Pomáhajte si účinnými prostriedkami

-Výdatný spánok je prvoradý, dáva silu a chuť čeliť nástrahám.
-Líhate si do chladnejšej a vetranej miestnosti?
-Najmenej tri hodiny pred spaním by ste nemali jesť. Ťažké jedlo prináša ťažké sny a rannú únavu.
-Dodržujete cez deň pitný režim? Majte vždy naliaty pohár pred sebou. Ak zabúdate piť, ubližujete si. Dehydratácia môže viesť k stavom únavy, beználadovosti, podráždenosti, až k strate orientácie.
-Nepreháňate to s kofeinom v káve a v čaji? Čo keby ste si odpustili popoludňajšiu šálku kávy a nahradili ju ľahkými bylinkovými čajmi? Budete menej nervózna.
-Cvičíte, beháte? Nezabudli ste aspoň na hodinovú prechádzku pred spaním? Čo tak dať si upokojujúcu sprchu?
-Nezaťažujte sa pred spaním pozeraním a čítaním pohnutých príbehov a hororov.
-Odožeňte smutné spomienky, vyhýbajte sa citovo vypätým situáciám.
-Nechýbajú vám vitamíny radu B, magnézium a ďalšie dôležité prvky priaznivo vplývajúce proti stresu a únave?
-Vymeňte večeru za pohár bezalkoholického piva, ktoré vás zasýti, upokojí a dokonca (podľa posledných štúdií) údajne aj zoštíhli.
-Obklopujte sa ľuďmi, vyhľadávajte spoločnosť, venujte sa záujmom, veľa fyzicky pracujte a športujte – nedovoľte nude a samote, aby vás obklopili chmúrami a ťažobou
-Sex je vyslobodzujúcim uvoľnením. Dobrý orgazmus odvalí kameň, ktorý vás prikvačil – nezáleží na tom, ako ho dosiahnete. Najlepší je (samozrejme) s nejakým partnerom. Udržiavajte sa krásna a sexi. Obdivné pohľady mužov sú balzamom na ubolenú dušu.
-Nenamýšľajte si, že ste jediná, ktorú ostatní nechápu, ubližujú jej a trápia ju…

Kedy je lekárska pomoc nevyhnutná?

Trvalý smútok môže prerásť do permanentných ťažkostí – nespavosť, nechuť do jedla, plačlivosť, ťažkosti s trávením, zvýšený tlak, apatia, sebevražedné úmysly… Pôvod týchto ťažkostí môžeme nájsť v zoslabenom organizme po chorobe, po liečbe antibiotikami, v nevyváženej hladine hormónov v organizme (nevynechajme i návštevu gynekológa). Po vylúčení týchto príznakov sa nechajme (po konzultácii s praktickým lekárom) odborne vyšetriť u psychológa, prípadne aj u psychiatra. Psychickú pohodu navodia moderné antidepresívne prípravky, ktoré v dnešnej dobe už nepôsobia omamujúco a návykovo, ako to bolo v minulosti. Zlepšujú kvalitu života a výrazne pomôžu preklenúť ťažké obdobie života, do ktorého ste upadli. A nezabudnite sa rozprávať. Pamätajte: Nikdy sa nezbavíte trápenia, o ktorom vytrvalo mlčíte. Hlavu hore. Nakoniec vždy prídu pokojné radostné chvíle, v ktorých sa budete čudovať, ako ste mohli v minulosti byť tak nešťastná. Možno už kdesi za dverami na vás čaká úspech a nová láska.
-t-