Využívanie sociálnych sietí môže zhoršiť školské výsledky

Počas učenia by deti nemali byť pripojené na sociálne siete, zhoršuje to výsledky

Časté pripojenie na sociálne siete zhoršuje študijné výsledky

Keď ste deťom kupovali počítač a dávali zaviesť internet, isto ste sa vo svojich úvahách pozastavili nad tým, čo všetko vášmu dieťaťu dá a o čo ho oberie. Predsa len dnešné deti vyrastajú v inom prostredí, ako sme vyrastali my, a dôsledky vplyvov tohto prostredia ešte nie sú dnes jasné. Nakoniec, ako pri každej generácii – vždy je niečo nové a nevyskúšané. Ak si myslíte, že internet môže istým spôsobom aj negatívne ovplyvniť školské výsledky, máte pravdu. Potvrdila to aj nová holandská štúdia.

sociálnych sietí

Sociálna sieť ako životný štýl?

Jednou z najobľúbenejších aktivít na internete, nielen školskej mládeže, je navštevovanie sociálnych sietí a využívanie možností, ktoré poskytujú. Niektoré deti a mládežníci na takýchto sieťach „visia“ takmer každú voľnú sekundu. Používajú ich na komunikáciu, na to, aby sa dozvedeli niečo nové, prezerajú si videá a fotografie ostatných členov siete, zabávajú sa hrami, testami a podobne. Dá sa povedať, že sociálna sieť tvorí ich nový životný štýl.

Vplyv na štúdium

Napriek tomu, že tri štvrtiny užívateľov sociálnych sietí si nemyslí, že by ich zábavka mala vplyv na študijné výsledky, viacerí rodičia si túto súvislosť mohli všimnúť. Najhoršie výsledky majú študenti a žiaci, ktorí sa počas štúdia pripájajú na niektorú z takýchto sietí. Výsledky študentov, ktorí používajú sociálne siete počas učenia, hoci len ako pozadie, majú o dvadsať percent horšie výsledky ako ostatní.

Bez – rýchlejšie a lepšie

Autor štúdie profesor Paul Kirschner z holandskej Univerzity Open na margo výsledkov štúdie podľa Mail Online povedal: „Ľudia si môžu myslieť, že konštantná zmena úloh im umožňuje urobiť viac vecí v krátkom čase, ale realite je taká, že to zvyšuje množstvo času potrebné na vykonanie úloh a vedie k väčšiemu počtu chýb.“ V praxi to teda znamená, že dieťa, ktoré pri učení nie je pripojené na sociálnu sieť svoje úlohy spraví nielenže rýchlejšie, ale i s menším počtom chýb ako dieťa, ktoré je pripojené na sociálnu sieť a popri učení sleduje trebárs to, kto mu čo napísal, alebo čo kto práve v tej chvíli robí.

Stále na pozadí

Profesor Kirschner ďalej uvádza: „Problém je, že väčšina ľudí má Facebook alebo inú sociálnu sieť spustenú neustále na pozadí a neustále sledujú prichádzajúce správy a iné informácie, kým plnia úplne iné úlohy.“ Takto robia však, ako sme už spomínali, len viac chýb, pretože sa na svoju hlavnú činnosť nesústredia úplne alebo tak, ako si to daná činnosť vyžaduje.

Zo štúdie

Výskumný tím sledoval 219 študentov vo veku medzi 19 a 54 rokmi, ktorí študovali na Americkej univerzite. I keď ide vlastne už o dospelých ľudí, sociálne siete zasahujú i do života podstatne mladších ľudí. Preto je dobré deti už od malička učiť využívať čas plnohodnotne a sústrediť sa vždy dôkladne na úlohy, ktoré majú pred sebou.

Nenahradia realitu

Vhodné je zdôrazňovať deťom, že sociálne siete nie sú náhradou reálne aktívne stráveného času s priateľmi, či v prírode alebo v krúžkoch. Samozrejme, netreba im ich úplne zakazovať, ale ich používanie by malo byť len krátkodobé, nie celodenné. Pre deti je mimoriadne dôležitá osobná komunikácia a osobné stretnutia s inými deťmi a dospelými, ktoré im pomáhajú formovať sociálne vzťahy a vytvárať potrebné zručnosti.

Sabína Zavarská

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach