SPÄŤ
Zdravie

Aby chrbát nebolel…

Od: Jana Vančová 27.6.2018
1 Hviezda2 Hviezdy3 Hviezdy4 Hviezdy5 Hviezd Ohodnoťte článok
Loading...

Aby sme mali zdravý chrbát, je potrebné sa oň pravidelne a dlhodobo starať. Základom je, samozrejme, pravidelné cvičenie a správna životospráva, občas ale ani tie nepomôžu zbaviť nás bolesti. Bolesť chrbta sa častokrát môže objavovať (a vracať) i v dôsledku poškodenia nervových vlákien chrbta. Dôležitá je preto ich regenerácia – hlavne preto, že správne vyživované bunky sú silnejšie a lepšie odolávajú poškodeniu, čím bránia vzniku bolesti.

Aby chrbát nebolel

Ako vzniká bolesť chrbta?

Dlhodobé a nerovnomerné zaťažovanie chrbtových svalov v kombinácii so stresom, nedostatkom pohybu alebo nadváhou často postupne vedie k strate nosnej funkcie, strnulosti chrbtových svalov a dlhodobému útlaku nervov. Stačí prudký pohyb, chlad alebo stres a chrbtové svaly reagujú reflexne stiahnutím alebo dokonca kŕčom. Svalový kŕč spôsobuje, že sa telá stavcov pohybujú smerom k sebe. Tento tlak dráždi nervové zakončenia v medzistavcových kĺboch, čo vyvoláva bolesť. Ďalej sa prenáša na medzistavcovú platničku, dôsledkom čoho môže dôjsť k jej „prasknutiu“ za vzniku prietrže – hernie, ľudovo povedané „posunutie platničky“. Hernia tlačí na nerv a spôsobuje jeho nedostatočnú výživu, pričom dlhodobý útlak nervu spôsobuje jeho poškodenie, sprevádzané bolesťou. Výsledné „seknutie“ môže byť preto spôsobené kombináciou bolesti postihnutých svalov, nervov a medzistavcových kĺbov.

Liečte príčinu!

Dôvody vzniku bolesti sú rôzne, väčšinou sa jedná o dráždenie nervových štruktúr, a to tlakom či zápalom. Prevencia ako zdravý životný štýl je ideálna, avšak pokiaľ vás chrbát už bolí, musíte svojmu telu uľaviť a tiež zvýšiť prah bolesti. Ak si ako prvú pomoc zvolíme analgetiká, musíme pamätať na to, že ich účinok je krátkodobý, pretože nám zaistia len úľavu od akútnej bolesti, avšak neliečia jej príčinu. Zamerajte sa preto na regeneráciu a výživu poškodených nervových vlákien pomocou vitamínov, ktoré okrem iného znižujú potrebu dlhodobého užívania analgetík, pretože zvyšujú ich účinok.

Aby chrbát nebolel

Aby chrbát nebolel ako ho vyživovať?

Na výživu nervov chrbta sú ideálne vitamíny skupiny B, predovšetkým vzácne trio vitamínov B1, B6 a B12. Tieto vitamíny majú podporný analgetický efekt a urýchľujú hojenie poškodených nervových vlákien. Priamo podporujú metabolizmus „utlačovaného“ nervu a svalu ovplyvnením niekoľkých enzýmov. Upravujú ich výživu zlepšením zásobovania krvou, a tým napríklad urýchľujú odstraňovanie splodín látkovej výmeny. Kombinácia vitamínov zlepšuje metabolizmus a regeneráciu periférnych nervových vlákien a vďaka svojmu protibolestivému účinku uvoľňuje aj reflexný kŕč svalstva. Tým znižuje tlak na postihnutú platničku. Regenerácia poškodených nervových vlákien je dlhodobý proces, avšak dobre vyživované nervové bunky sa lepšie hoja, sú silnejšie a sú schopné ďalej odolávať poškodeniu a vzniku bolesti.

Regenerujte poškodené nervy dlhodobo a pravidelne

Je dôležité, aby sme rozlišovali medzi výživovými doplnkami a liekmi. Lieky obsahujú vysoké, výrobcom garantované a teda liečivé dávky vitamínov, zatiaľ čo pri výživových doplnkoch dávka účinných vitamínov nie je garantovaná. Účinnosť budú mať lieky s dostatočným obsahom vitamínov skupiny B len vtedy, pokiaľ ich budete prijímať pravidelne. Pre dosiahnutie potrebného efektu, teda ovplyvnenie bolesti vitamínmi skupiny B, je nutné užívať tieto vitamíny vo vysokých dávkach – vitamín B1 a B6 v dennej dávke 120–270 mg a vitamín B12 v dávke do 1 mg. Tieto vysoké dávky pacientovi zabezpečia len lieky s obsahom vitamínov skupiny B, nie však výživové doplnky.

Rýchla a účinná pomoc pri bolesti chrbta

Starostlivosť o boľavý chrbát by mala byť poctivá a najmä dlhodobá – minimálne tri mesiace. Niekedy je však potrebné zbaviť sa bolesti čo najrýchlejšie, aby človeka neobmedzovala v bežných činnostiach. Bolí vás krčná chrbtica alebo pociťujete akútnu bolesť v krížoch? Prinášame vám praktické rady, ako chrbtu rýchlo a účinne uľaviť.

1.Použite ľad

Ak vaše ťažkosti začali kvôli podráždeniu nervov, napr. pri ústrele alebo zápale, tak pomôže chlad. Zápal sa nikdy nesmie nechať rozbehnúť, môže totiž spôsobiť dokonca chronické problémy krku. Aby ste mali zápal pod kontrolou, priložte si na bolestivé miesto ľad, ktorý má tendenciu znecitlivieť vnímanie bolesti v svaloch a znižuje prekrvenie. A ako na to? Postačí obyčajný sáčok či igelitová taška. Tie naplňte ľadom a potom priložte na bolestivé miesto – ale pozor! Najskôr si na neho ale dajte uterák, nikdy neklaďte ľad rovno na kožu. Chlaďte pätnásť až dvadsať minút a potom postup cca po štyridsiatich minútach zopakujte. Chladivý podklad použite v prvých 24 až 72 hodinách po úraze a vzniku bolesti, pri dlhodobých problémoch sa odporúča teplý obklad.

Aby chrbát nebolel

2. Dajte si masáž

Nechajte si namasírovať miesta, v ktorých cítite najväčšiu bolesť. Masáž si zaslúžia hlavne ramenné a krčné svaly, ktoré sú často stuhnuté, pre veľa ľudí je najbolestivejší trapézový sval, ktorý leží z chrbtových svalov najviac na povrchu a siaha od krku, cez ramená a takmer celý chrbát. Ak okolo vás nie je nikto, kto by vás namasíroval, nevadí, zvládnete to pokojne sami. Vezmite si tenisovú loptičku a pomaly s ním jazdite po bolestivých miestach – tým aktivujete kožné receptory a tie následne vyšlú signál pre uvoľnenie kŕčov. Zaobstarať si tiež môžete rad masážnych pomôcok, ktoré chrbtu uľavia.

Aby chrbát nebolel

3. Zostaňte v pohybe

Predtým sa radilo, aby sa ľudia trpiaci bolesťami chrbta príliš nehýbali, poloha ležmo na zemi na chrbte s ohnutými kolenami a nohami položenými na posteli môže uľaviť a cvik sa osvedčil. Doktori ale všeobecne odporúčajú zostať aktívny, pretože je to ten najefektívnejší spôsob, ako sa vysporiadať s akútnou bolesťou chrbta. Keď sa bolesť objaví, prvým odporúčaním je chvíľa odpočinku. Na nejakú dobu sa tzv. zastabilizujte, teda ľahnite si a snažte sa uviesť chrbticu a krk do neutrálnej pozície, nepodkladajte si hlavu veľkým množstvom vankúšov, stačí, aby bola medzera medzi chrbtom a krkom vyplnená malým vankúšom. Po odpočinku už sa môžete skúsiť mierne hýbať, pohyby, rovnako ako masáž, uvoľňujú svaly a môžu pomôcť predísť chronickým vadám tkaniva. Keď bolesť ľahko poľaví, skúste prevádzkovať bežné denné činnosti, aj keď v tomto štádiu je, samozrejme, dôležité rešpektovať limity bolesti.

www.milgamma.sk