Je to klimaktérium?

Máte okolo päťdesiatky?

Pociťujete návaly horúčavy, nadmerne sa potíte a cítite sa podráždená? To veru nie je nič príjemné! Ak máte, navyše, nedobrý spánok, často sa budíte a napriek tomu, že málo jete, začínate priberať, môže ísť o prvé príznaky klimaktéria – menopauzy. Samozrejme, ďalším sprievodným javom sú aj poruchy menštruácie, poruchy ovulácie a napokon aj úplný koniec menštruácie. A akoby ešte toto všetko nestačilo, prichádzajú aj zmeny na fyzickej i mentálnej úrovni, čo majú na svedomí ubúdajúce ženské hormóny.

klimaktérium

 

Mnohé z týchto problémov je síce možné riešiť hormonálnou terapiou, ale skutočnosť svedčí o tom, že práve toto riešenie nie je vhodné pre každú ženu a niektoré ženy hormonálnu terapiu doslova odmietajú. Vhodnou alternatívou môžu byť prírodné, nehormonálne prípravky a doplnky výživy ( možno ich kúpiť v každej lekárni), ktoré majú podobné účinky ako hormonálna terapia, majú vplyv na zmierňovanie fyzických a psychických problémov, sú šetrné a nemajú nepriaznivé vedľajšie účinky.

Čo všetko môže pomôcť a priniesť úľavu?

Aby sme sa cítili sviežo a vo forme, mali by sme sa každý deň podľa potreby sprchovať vlažnou vodou, dopriať si dostatočný relax a udržiavať nižšiu teplotu v miestnosti. Nezabúdať na dostatočný prísun tekutín, správnu a vyváženú životosprávu a uprednostňovať ľahkú varenú stravu. Vhodné sú cereálie, obilniny, sója, strukoviny, špargľa, sladké zemiaky, mrkva, cesnak, brokolica, hrušky a slivky. Proti návalom horúčavy pomáhajú aj bylinkové čaje – napríklad z materinej dúšky. Mimoriadne vhodné a potrebné sú aj prechádzky za každého počasia a pravidelné cvičenie. Veľmi dobré účinky má napríklad joga, ktorá vplýva aj na tvorbu a sekréciu hormónov. Blahodarné účinky majú aj ajurvédske masáže, ktoré tiež podporujú hormonálnu rovnováhu a psychickú pohodu. Ak ste ešte ešte nevyskúšali dobrodenie takejto masáže, rozhodne by ste si ju mali dopriať.