SPÄŤ
Pohyb

Budeme zomierať na sedavé zamestnanie?

Od: Henrieta Karabova 25.10.2017
1 Hviezda2 Hviezdy3 Hviezdy4 Hviezdy5 Hviezd Ohodnoťte článok
Loading...

Tridsať minút aktívneho pohybu denne je jednou zo zásad zdravého života.

Britskí vedci však nedávno prišli s tvrdením, že pri sedavom zamestnaní nás aktívna polhodinka nezachráni. Ak sa chceme vyhnúť srdcovo-cievnym ochoreniam a cukrovke, zamyslieť by sme sa mali aj nad tým, ako trávime zvyšných 23,5 hodiny.

sedavé zamestnanie

Slováci nepatria k vyhláseným milovníkom aktívneho pohybu. Za posledných desať rokov sa u nás výrazne zvýšil počet sedavých zamestnaní aj počet áut na rodinu. Navyše podľa európskych štatistík až tretina Slovákov vôbec nešportuje.

„Ľudia, pre ktorých je pravidelný pohyb samozrejmou súčasťou životosprávy, a to najmä v strednom a vyššom veku, majú o polovicu nižšie riziko, že ich postihne predčasné úmrtie alebo závažná choroba,“ uvádza MUDr. Katarína Babinská zo Združenia pre zdravie a výživu. „Uskutočnili sa štúdie, podľa ktorých 18 percent prípadov ochorenia srdca a 22 percent prípadov rakoviny hrubého čreva môže byť spôsobených nečinnosťou,“ upozorňuje doktorka.

Čo teda robiť, ak sa sedavému spôsobu života nedá vyhnúť?

Doktorka radí prispôsobiť stravovacie návyky, ktoré tiež významne ovplyvňujú riziko civilizačných chorôb. „Pri celodennom sedení vydáme menej energie, musíme preto logicky menej prijať. Vyhýbať sa treba predovšetkým málo hodnotným potravinám ako sú sladkosti a sladené nápoje. Ľudia so sedavým zamestnaním by mali tiež odolávať kalorickým a mastným jedlám s vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín, uprednostniť rastlinné tuky pred živočíšnymi,“ radí MUDr. Babinská. „Ideálnou potravinou, ktorá telu dodá hodnotné živiny a nezaťaží ho nadbytočnými kalóriami, je zelenina a ovocie,“ dodáva doktorka.

Veľkú úlohu môžu zohrať aj drobné zmeny v pracovných návykoch, ktoré nás prinútia viac sa hýbať v práci. Dobrý tip je prechádzať sa pri dlhšom telefonovaní, nepoužívať za každú cenu výťah, urobiť si každú hodinu krátku prestávku, ponaťahovať svaly alebo sa prejsť.

Podľa odborníkov nie je možné určiť presný limit, koľko hodín sedenia je už pre človeka nezdravé. Štúdie však potvrdzujú, že čím viac pohybu zaradíme do každodenného života, tým priaznivejšie hladiny cukru a krvného tlaku dosiahneme.

womangalérie VŠETKY