SPÄŤ
Pohyb

Nechudnite bezhlavo – schudnite rozumne, ľahko a navždy!

Od: Henrieta Karabova 12.1.2018
1 Hviezda2 Hviezdy3 Hviezdy4 Hviezdy5 Hviezd Ohodnoťte článok
Loading...

Aj vy ste sa počas tohtoročných sviatkov držali zásady „štedré a bohaté“ a dopriali ste si, čo hrdlo ráčilo a oči zbadali? Ak ste zároveň Vianoce využili predovšetkým na pasívny oddych či zaspomínanie si na časy minulé spolu s nekonečným televíznym programom, vanilkovými rožkami a pohárikom čohosi tvrdšieho, s najväčšou pravdepodobnosťou vás v januári čaká nepríjemné zistenie. Nielenže sa väčšina oblečenia o čosi „scvrkla“ a váha ukazuje neznáme strašidelné číslo, no ani výsledky pravidelnej lekárskej prehliadky nemusia byť najpozitívnejšie. Problémy s trávením, zvýšený cholesterol a cukor v krvi sú len jedným z mála dôsledkov vianočného hodovania. No pozor – ani okamžitá prísna diéta nie je správnym riešením! Skôr, než sa vrhnete do nepríjemného januárového hladovania, prečítajte si dôležité rady skúsených odborníkov na správny pitný režim, stravovanie a zdravý životný štýl. Začnite rok 2018 správne – pretože zdravie je to najcennejšie, čo máme.

schudnite rozumne

Zabudnite na diéty

Rovnako nebezpečné ako prejedanie sa, je aj následné striktné obmedzenie príjmu potravy, tak typické práve pre mesiac január. Ten by sa zásluhou našich „dobre“ mienených novoročných predsavzatí pokojne mohol premenovať aj na mesiac diét. Každý extrém však so sebou prináša veľké riziko a nikdy neznamená dlhodobé riešenie. Najlepší a najúčinnejší spôsob, ako získať a udržať zdravú telesnú hmotnosť, dobrú kondíciu a peknú postavu, je dodržiavanie zásad pestrej zdravej výživy a primeranej telesnej aktivity po celý rok. Pokiaľ nežijeme zdravo a chceme nejakým spôsobom zmeniť svoj životný štýl, mali by sme to robiť pomaly a postupne, s cieľom udržať, zafixovať a zautomatizovať novo naučené stravovacie a pohybové návyky.

Drastické diéty, prísne obmedzenia živín či v poslednej dobe obľúbené detoxikačné kúry sa rozhodne neodporúčajú. Oveľa efektívnejšie bývajú naopak nenásilné zmeny v strave pri zachovaní jej plnej pestrosti. Vytúžený výsledok sa dostaví síce o čosi neskôr, ale bude mať o to trvalejší charakter. Bolo by ideálne, keby sme sa o svoju váhu a zdravie zaujímali po celý rok. Ak to však z akýchkoľvek dôvodov doteraz nebolo možné a Vy práve koketujete s myšlienkou „začať nový „život“, odporúčame, aby ste začali s realizáciou čo najskôr. Najlepšie ihneď po prečítaní týchto riadkov ☺.

schudnite rozumne

Zázračný elixír menom voda

Jedným z tajomstiev úspešného chudnutia je okrem vyváženej stravy aj spomínaný príjem tekutín. Ten býva práve najčastejším kameňom úrazu v našom snažení. Bez vody nielen že neschudneme, navyše budeme unavení, podráždení a prekvapujúco aj stále hladní. Naopak, dostatočný a pravidelný príjem správnych tekutín preukázateľne podporuje látkovú výmenu. Vhodným základom správneho pitného režimu je aj voda. 

Čo je to teda správny pitný režim?

Správny pitný režim zdravého dospelého človeka by mal zahŕňať aspoň 2,5 litra tekutín na deň. Toto číslo naviac narastá podľa našej športovej aktivity, pri zvýšenej psychickej záťaži, počas ochorenia, ale tiež napríklad dlhším pobytom vo vykúrených miestnostiach, na čo si treba dávať pozor hlavne v zimných mesiacoch. Jediným spôsobom, ako sa naučiť správne piť, je mechanicky kontrolovať, koľko, kedy a čo pijeme. Rozvrhnite si preto svoj denný príjem tekutín do pravidelných dávok, pričom skúste väčšiu časť vypiť v doobedňajších hodinách. Dobrou pomôckou pre stále zaneprázdnených je položiť si 1,5 litrovú fľašu s vhodnou tekutinou na pracovný stôl alebo na akékoľvek viditeľné miesto v domácnosti. Ak v čase obeda nebude poloprázdna, treba svoj pitný režim zintenzívniť. Chce to iba trochu disciplíny a voda sa stane vaším najlepším spoločníkom.

schudnite rozumne

Športom ku zdraviu a dobrej nálade

Ďalším obľúbeným novoročným predsavzatím, popri úprave jedálnička, je aj odhodlanie začať cvičiť. Ako si nájsť ten pravý šport, ktorému zostaneme verní, poradí medzinárodná prezentérka aerobiku a fitnes trénerka, Lucia Medeková: „Ľudia majú stále tendenciu spájať šport a pohyb vôbec výlučne s chudnutím, čo je veľká škoda. Pravidelné cvičenie by malo byť prirodzenou súčasťou celého nášho života a nielen krátkodobým riešením povianočných škôd.“ Keď ste sa už rozhodli začať so športom, najdôležitejšie je vyhodnotiť si vlastné sily a ciele, ktoré chcete cvičením dosiahnuť. Ide vám len o zahnanie výčitiek z vianočných hodov? V tom prípade celkom postačí odľahčená strava a aeróbne cvičenie 2-3 krát do týždňa. „Ak máte radi hudbu a zábavu, vyskúšajte aerobik, zumbu alebo dance. Všetkým „sólistom“ zase dobre poslúži polhodinka na bežiacom páse, bicykli, stepperi alebo orbitrack-u,“ odporúča Lucia. „Predovšetkým sa snažte za pohybom hľadať zábavu a relax, nie utrpenie alebo povinnosť. Inak sa o pár týždňov vrátite späť k zaužívaným zvykom“.

Piť či nepiť počas cvičenia – to je otázka!

Ako skúsený odborník Lucia Medeková nezabúda ani na dôležitosť pitného režimu počas pohybovej aktivity: „Pri vykonávaní akéhokoľvek športu treba pravidelne dopĺňať tekutiny, najlepšie v podobe nesýtenej či jemne sýtenej vody s nízkym obsahom minerálov.“ Takáto voda váš organizmus zbytočne nezaťaží, ale navyše mu dokáže podať pomocnú ruku aj v tých najnáročnejších okamihoch. Správny pitný režim počas cvičenia by mal byť zodpovedne rozvrhnutý na rovnomerné intervaly. Najlepšie je dopriať si približne každých 10 minút malú dávku tekutín (okolo 200 ml) a rovnako pokračovať aj po docvičení. Ideálnym riešením sú praktické 0,75 litrové fľaše so športovým uzáverom, ktoré vám zabezpečia dostatok vody a zároveň sa pohodlne zmestia do ruky, tašky či do držiaku na bicykli. 

Ak sa teda chystáte na veľké zmeny vo svojom životnom štýle, stravovacích návykoch či športových aktivitách, majte na pamäti jedno – naše telo nie je nevyčerpateľným zdrojom energie. A keďže ho máme iba jedno, treba sa oň aj náležite starať.

Skúste sa inšpirovať 11-timi predsavzatiami do zdravého nového roka 2018:

  1. Január je mesiac ako každý iný – zmeniť svoj životný štýl môžeme kedykoľvek.
  2. Žiaden extrém nepredstavuje konečné riešenie. Pomaly zájdeme oveľa ďalej.
  3. Žiadnu diétu nedokážeme dodržiavať celý život. Naučme sa radšej správne jesť.
  4. Zlatá stredná cesta je tou najlepšou voľbou v stravovaní a výžive.
  5. Nebojme sa požiadať o pomoc odborníkov – môžeme jedine získať.
  6. Bez vody to nejde – doprajme si minimálne 2,5 litra vodných tekutín denne.
  7. Ideálnym riešením pravidelného pitného režimu je čistá, prípadná pramenitá voda s nízkym obsahom minerálov.
  8. Správne vykonávaný pohyb je liek – nabije nás energiou, poteší srdce i chrbticu, poradí si mnohými nástrahami dnešnej uponáhľanej doby a navyše spáli množstvo kalórií!
  9. Nezabúdajme ani na pozitívne myslenie! S úsmevom na tvári ide všetko omnoho ľahšie.
  10. Nebuďme na seba príliš prísni. Občasné prehrešky sú korením našej pevnej vôle.
  11. A v neposlednom rade – sviatky nie sú iba o dobrom jedle! Zachovajme si preto vždy zdravý rozum, či už ide o jedlo, pitie alebo novoročné predsavzatiaJ

womangalérie VŠETKY