Začnime žiť zdravo – Rozhýbme sa cieleným pohybom

Začnime žiť zdravo: S Trénerom na Dosah Alexandrou Machanovou!

3. Časť seriálu: Rozhýbme sa cieleným pohybom

žiť zdravoCielený alebo plánovaný pohyb je slovné spojenie, ktoré môže pre niekoho znieť absolútne záhadne. V dnešnom pokračovaní nášho seriálu vám vysvetlíme, čo to cielený pohyb je, prečo by sme sa naň mali sústrediť a dáme si cieľ na tento týždeň.

Čo je to cielený pohyb?
Pri cielenom pohybe je veľmi dôležité, aby sme si jasne zadefinovali trasu, vzdialenosť a čas, ktorý dodržíme. Napríklad, dáme si za cieľ prebehnúť štyri kilometre. Tieto štyri kilometre by sme mali prejsť bez akéhokoľvek vyrušenia, prestávky a podobne. Dôležité je tiež zadefinovať si trasu, ktorú zvládneme. Pomocníkom pri dosiahnutí cieľa nám môžu byť rôzne aplikácie, ktoré sa dajú stiahnuť do telefónu, napríklad runkeeper, runtastic a podobne. Po prvom takomto tréningu zistíme, za aký čas splníme stanovený cieľ a na základe toho si môžeme stanoviť ďalšie ciele do budúcnosti. Telo sa potrebuje prispôsobiť, potrebuje pracovať v určitom režime štyridsať minút, aby mohlo začať spaľovať a aby sa mu naštartoval metabolizmus. Takže plánujeme aj čas, za aký danú trasu prejdeme. Podľa tohto výsledku vieme na sebe pracovať a zlepšovať sa. Pozor, cieleným pohybom rozhodne nemôžeme nazvať kočíkovanie alebo venčenie psa!

Musím behať?
Cieleným pohybom nemusí byť len beh. Najdôležitejšou zásadou je, aby sme si vybrali taký cielený pohyb, aký nám vyhovuje. Keď neradi beháme, nepúšťajme sa do behu. Veľmi osvedčeným spôsobom je rýchla chôdza. Avšak aj pri rýchlej chôdzi je potrebné, aby sme sa naučili správne rýchlo chodiť – správne dýchať, správne klásť nohy, udržiavať rytmus, ktorý nám vyhovuje. Potom môžeme na tom stavať a „updatovať“ – napríklad tým, že pôjdeme rýchlejšie, dáme si za cieľ dlhší úsek a podobne.

 

Cieľ na tento týždeň:

Pondelok – prejdeme rýchlou chôdzou 4 kilometre do 50 minút,

Streda – prejdeme rýchlou chôdzou 4 kilometre do 45 minút,

Piatok – prejdeme rýchlou chôdzou 5 kilometrov.

 

Čo je ešte dôležité?
Správna obuv, vhodné oblečenie. Dobre sa behá, keď máme sprievod v podobe hudby alebo napríklad aj zvukovej knihy – ako zvykne Saška Machanová. Ak si potrebujeme poriadne nechať vyšumieť hlavu, tak pokojne aj bez. Trasu si vyhliadnime vopred, mali by sme ju poznať. Rozhodne si ako trasu nevyberajme frekventovanú cestu.

žiť zdravoKto je Mgr. Alexandra Machanová:
*
39-ročná trénerka, manažérka, matka, kouč,
* v minulosti mala viac ako 30 kg nadváhy, ktorú dokázala pevnou vôľou zdolať,
* na základe vlastných skúseností sa snaží pomôcť bežným ženám, matkám, ktoré nemajú čas sa o seba starať, a preto častokrát utiekajú k diétam a k pohybu, ktorý im nevyhovuje,
* zameriava sa aj na ľudí, ktorí nevnímajú pohyb ako súčasť svojho života: na ľudí s nadváhou, ktorí majú problém cvičiť vo fitness centrách, na ľudí, ktorí nemajú čas pravidelne na cvičenie dochádzať, na seniorov, na tehotné, na mamičky s deťmi, aj na psičkárov,
* venuje sa spájaniu rôznych voľnočasových aktivít tak, aby vyúsťovali do zdravého fyzického pohybu.

 

Sabína Zavarská