Zdravé srdce: Čo je lepšie – posilňovanie alebo kardio?

Už len na základe názvu, predpokladáme, že kardio cvičenie je pre srdce prospešnejšie ako čokoľvek iné, rozhodne ako zdvíhanie činiek. Lenže – vôbec to tak nemusí byť. Pozitívne je, že pri posilňovaní i kardio tréningu znižujeme objem srdcového tuku. Tak aký tréning je pre zdravie nášho srdca lepší?

Zdravé srdce
stock.adobe.com

Nové štúdie ukázali prekvapivú skutočnosť: posilňovanie je lepšou ochranou pred chorobami srdca a ciev ako kardio tréning. Výraznejšie znižuje objem nebezpečného srdcového tuku. Okrem posilňovania s činkami dosahuje veľmi dobré výsledky cvičenie s vlastnou hmotnosťou a odporové cvičenie. Najlepší efekt pre zdravé srdce dosiahneme kombináciou kardia a silového tréningu, veľmi dôležitá je však pravidelnosť cvičenia.

Cvičenie, ale aj úprava stravy

Ochorenia srdca sú najčastejšie zapríčinené nahromadením nánosov tuku v tepnách. Zabrániť tomu môžeme pravidelným cvičením, ale potrebná je tiež úprava stravovania, najmä ak často konzumujeme nezdravé potraviny. Keď si uvedomíme, že denne zomiera každý tretí človek trpiaci ochoreniami srdca a svalov, a ročne na svete až 17,9 milióna ľudí, máme jasný dôvod na zmenu.

Čo je to srdcový/cievny tuk?

Všetci sme počuli o nebezpečnom brušnom tuku. Čo je to však srdcový či cievny tuk a prečo je nebezpečný? Problémy so srdcom a cievami sa objavia vtedy, keď sa naše cievy zúžia nánosmi tuku a cholesterolu. K postupnému hromadeniu nánosov prispieva zlá strava, nedostatok pohybu, obezita. Rastúce nánosy spôsobujú nárast zápalových hormónov, ktoré vyvolávajú aterosklerózu – nebezpečné zúženie krvných ciev.

Epikardiálne tukové tkanivo vyvoláva aterosklerózu, ktorá nastáva, keď sa v stenách tepien nahromadí plak, čo obmedzuje krvný úder okolo tela.

Takzvaná perikardiálna tuková hmota zvyšuje riziko tvrdnutia tepien a srdcových chorôb, ktoré sú hlavnou príčinou úmrtí na celom svete.

Zdravé srdce

Pre zdravé srdce

Vďaka pravidelnému silovému tréningu môžeme znížiť objem tukového tkaniva srdca až o 31 percent. Samozrejme, akýkoľvek druh cvičenia je výhodnejší ako pohybová pasivita. Vytrvalostný tréning typu kardio posilňuje zdravé fungovanie srdca ako svalu, ale tuk neovplyvňuje tak účinne ako silový tréning. Dva-tri silové tréningy týždenne, ktoré pracujú so všetkými hlavnými svalmi sú výbornou prevenciou pred chorobami srdca a ciev.