Ako na nás pôsobí kofeín?

kofeínKofeín môže spôsobiť závislosť
V roku 1973 sa vedci začali zaoberať poradím reakcie kofeínu následne po trávení rôznych jedál obsahujúcich vysoké množstvo alkaloidov (čaj, čistý kofeín, káva a kola). Zistili, že kofeínový vrchol dosiahnutý kolovými nápojmi bol intenzitou nižší než pri čaji alebo káve a objavil sa neskôr. Z praktického hľadiska to znamená, že spotreba kolových nápojov neskoro popoludní (po piatej hodine) môže prerušiť príchod spánku u detí. Kofeín je často označovaný ako príčina nespavých nocí, výsledky však závisia od štandardnej spotreby jednotlivcov.

Častí kofeínoví konzumenti ho dokážu konzumovať predtým, než si ľahnú do postele, bez toho, aby to malo efekt na ich spánok. Mali by sme tiež spomenúť, že kofeín, ak to s ním preháňame (600 mg denne) môže vytvoriť miernu závislosť nazývanú kofeinizmus. Ak ľudia, ktorí sú zvyknutí piť málo alebo žiaden kofeín, začnú nápoje s obsahom kofeínu piť po piatej hodine, spôsobí to omeškanie príchodu spánku a ovplyvní to jeho kvalitu.

Bývalí častí konzumenti, ktorí náhle začnú znovu konzumovať kofeín, pociťujú únavu s možnými bolesťami hlavy, ktoré môžu trvať až 48 hodín.

kofeínTabuľka obsahu kofeínu v jednotlivých potravinách

Produkt Porcia Obsah v mg
Káva Robusta 150 ml 115
Káva Arabica 150 ml 60
Bezkofeínová káva 150 ml 1,5

 

Vedeli ste že…..
V Európe je obsah kofeínu v káve vyšší ako v USA

Káva

  • Spôsobuje pálenie záhy.
  • Obsahuje viac antioxidantov ako zelený čaj. Má protirakovinové účinky.
  • Znižuje riziko ochorenia cukrovky 2.typu
  • zrýchľuje peristaltiku
  • má priaznivý účinok na prieduškovú astmu
  • dočasne dvíha hladinu krvného tlaku a srdcovú frekvenciu
  • bezkofeinová káva pomáha znižovať riziko žlčových a močových kameňov
  • redukuje riziko výskytu Parkinsonovej choroby