Cukor v ovocí – aká je pravda?

Učila som v  triede, keď jeden študent odmietol zdravotné prínosy ovocia, pretože ako povedal, „je plné cukru“. Asi nebudete prekvapení keď Vám poviem, že toto nebolo prvý raz čo som počula: „cukor v ovocí= zlý nápad“.

Táto myšlienka, že ovocie je vlastne nevhodná vec na jedenie sa objavila pred pár rokmi s príchodom šialenstva nízko sacharidovej diéty. Mýty však pretrvávajú. Neprejde týždeň, aby som niekoho nepočula povedať, že sa vyhýba ovociu, pretože obsahuje „veľa cukru“ alebo, že je „plné sacharidov“.  Tak teda, idem túto vec uviesť na pravú mieru a obrániť jedno zo svetovo najzdravších jedál – čerstvé, celé ovocie.Cukor v ovocí

Cukor v ovocí-aké sú fakty?

Najskôr vyriešim tvrdenie „ovocie je plné cukru“- pretože je to jednoducho hlúposť. Čerstvé ovocie ponúka oveľa viac ako len prírodný cukor, ktorý obsahuje, ako napríklad vodu, vitamíny, minerály, vlákniny a fytonutrienty (prirodzene sa vyskytujúce rastlinné látky, ktoré majú ďalekosiahle pozitívne účinky na telo). Kde inde môžete získať taký balík živín len v asi 75 kalóriách na porciu?

Tiež je dôležité dať predstavu, že ovocie je “nabité sacharidmi” alebo “plné cukru”,  do súvislostí. Je pravda, že keď jete ovocie, drvivá väčšina z kalórií, ktoré konzumujete, je dodávaná sacharidmi – väčšinou v podobe fruktózy, čo je prírdný cukor v ovocí.

To sa ale netýka len ovocia, ale všetkých rastlinných jedál – sú to prevažne sacharidy (to nie sú len prírodné cukry , ale aj zdravé škroby a organické prvky ako celulóza, ktorá poskytuje vlákninu). Keď jete zeleninu, väčšina kalórií, ktoré prijímate sú tiež sacharidy, ale sťažnosti, že je „preplnená sacharidmi“ nepočujete.

Pred tým ako odsúdite jedlo s tým, že obsahuje cukor alebo veľa sacharidov, posúďte nielen množstvo cukru alebo sacharidov, ktoré zjete, ale tiež ich formu. Je veľký rozdiel medzi výživovou hodnotou prírodných sacharidov, ktoré sa nachádzajú v ovocí a v iných rastlinných potravinách – cukry, škroby a vláknina – a medzi tým čo nájdeme (alebo presnejšie čo nenájdeme) v prázdnych kalóriách, ktoré jeme z pridaných cukrov, ktoré sa pridávajú do všetkého – od sušienok až po barbecue omáčku.

Cukor v ovocí – aké je jeho množstvo?

Takže o akom množstve cukru vlastne rozprávame v jednej porcii ovocia? Stredne veľký pomaranč obsahuje 12 gramov prírodného cukru ( čo sú asi 3 čajové lyžičky) a hrnček jahôd má iba asi 7 gramov – menej ako dve čajové lyžice.  A mimochodom, prijímate aj 3 gramy vlákniny, celodenné množstvo potreby vitamínu C, zdravé antioxidanty a kyselinu listovú a draslík- a to Vás stojí iba 50 alebo 60 kalórií. „Plné cukru“? To si nemyslím!

Pre porovnanie, asi pol litra koly obsahuje asi 225 kalórií a myslím, že netreba hovoriť, že telu nedodáva žiadne antioxidanty, vitamíny, minerály alebo vlákninu.  Pijete len vodu sýtenú oxidom uhličitým, možno trochu umelých farbív a príchutí a asi okolo 60 gramov pridaných cukrov- čo je asi tretina šálky.

A to je to, čomu ja hovorím „plné cukru“.

-sb-

Save

Save