Viete variť ryžu tak, aby bola zdravá?

Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, či spôsob, akým varíte ryžu, je správny a či je ryža takto pripravená zdravá? Vedci z univerzity v Belfaste prišli s varovaním, že pri tomto obvyklom spôsobe prípravy vraj v zrnkách ryže ostáva nezanedbateľné množstvo toxického arzénu…!

variť ryžu

Je také niečo vôbec možné?

Vedci tvrdia, že vraj je. Arzén sa do ryže dostáva počas jej pestovania, a to z pesticídov a hnojív, ktoré poľnohospodári používajú. V prípade, že takúto ryžu často konzumujeme, môžu sa prejaviť vývojové problémy, problémy so srdcom, cukrovka, ale aj rakovina. To všetko sú určite dostatočne alarmujúce dôvody na to, aby sme sa naučili pripravovať ryžu zdravo. Zaužívaný spôsob, ktorý spočíva v tom, že vodu a ryžu varíme, či dusíme, v pomere dva ku jednej, približne 20 minút, kým sa voda nevyparí, je vraj nedostačujúci.

Ako teda správne pripravovať ryžu?

Vedci z belfastskej univerzity otestovali, že ak sa ryža prepláchne približne v päťnásobnom množstve vody a až potom sa uvarí, množstvo arzénu v nej obsiahnuté sa zníži o polovicu! Ako úplne najvhodnejší a najúčinnejší spôsob, ako urobiť ryžu zdravotne nezávadnú, vyhodnotili namáčanie ryže vo vode cez noc. (tak ako strukoviny). Po uvarení vo vymenenej, čerstvej vode, sa obsah arzénu znížil až o 80 %!

Samozrejme, je na každom z nás, či takému výskumu budeme veriť, alebo nie. A záleží aj na tom, akú ryžu konzumujeme. O tomto výskume však informovali noviny The Independent. Citovali výsledky prieskumu britského Kanálu 4 a Inštitútu pre globálnu potravinovú bezpečnosť – podľa tohto zdroja obsahuje takmer 60 % ryže a ryžových produktov predávaných vo Veľkej Británii vysoké dávky arzénu…