SPÄŤ
Výživa

5 tipov, ako na cholesterol

Od: Henrieta Karabova 9.3.2018
1 Hviezda2 Hviezdy3 Hviezdy4 Hviezdy5 Hviezd Ohodnoťte článok
Loading...

Jednou z civilizačných chorôb, ktorá ohrozuje stále väčšie percento populácie, je ateroskleróza, teda kôrnatenie ciev. Tá je spôsobená ukladaním cholesterolu a ďalších tukov v cievach. Cievy strácajú svoju pružnosť a dochádza k ich zúženiu. V konečnom dôsledku môže tento proces viesť k ďalším závažným ochoreniam, napríklad k infarktu myokardu alebo cievnej mozgovej príhode. V tomto článku preto prinášame niekoľko tipov, ako bojovať s vysokým cholesterolom.

ako na cholesterol

1. Znížte príjem živočíšnych tukov

ako na cholesterolCholesterol rozdeľujeme na prospešný a škodlivý. Prospešný cholesterol, HDL, ktorého skratka je odvodená z anglického high density lipoprotein, je pre ľudské telo veľmi dôležitý. Vyrovnáva totiž škodlivé účinky ostatných tukov a znižuje riziko usadzovaniu škodlivého cholesterolu. Škodlivý cholesterol, LDL, teda low density lipoprotein, naopak stojí za kôrnatením ciev a s ním spojenými chorobami. „Ak chceme znížiť hladinu zlého cholesterolu v krvi, mali by sme v prvom rade zmeniť svoje stravovacie návyky. Odporúča sa obmedziť príjem živočíšnych tukov, ktoré sú obsiahnuté v tučnom mäse, vnútornostiach alebo výrobkoch z plnotučného mlieka, Stravu by sme nemali upravovať vyprážaním a pečením, ale mali by sme dať prednosť vareniu, duseniu a vareniu v pare.

ako na cholesterol2. Obmedzte moderné jedy

Pri prevencii vysokej hladiny škodlivého cholesterolu by sme sa mali vyhýbať cigaretám, káve, alkoholu a stresu. Nikotín totiž zvyšuje krvný tlak a znižuje hladinu prospešného cholesterolu. Ak teda dokážeme prestať s fajčením, alebo ho aspoň výrazne obmedzíme, hodnoty prospešného cholesterolu sa nám zaručene zlepšia. Kávové zrná zase obsahujú látku, ktorá zvyšuje škodlivý cholesterol – takzvaný kafestol. Ak si nemôžeme šálku kávy ráno odpustiť, stavme radšej na prekvapkávanú. Kafestol sa totiž dobre viaže na papierový filter. Ďalej by sme sa rozhodne mali snažiť obmedziť príjem alkoholu. Hoci dve až štyri deci vína denne majú pozitívny vplyv na kardiovaskulárny systém, na hladinu cholesterolu v krvi priaznivý účinok bohužiaľ nemajú. A nakoniec – mali by sme sa vyvarovať stresu. Kvôli nemu sa totiž v tele vylučuje adrenalín a kortizol, ktoré tiež stoja za zvýšením hladiny zlého cholesterolu.

3. Strážte si váhu

ako na cholesterolV posledných dvadsiatich rokoch rastie počet jedincov s nadváhou a obezitou. Pritom práve obezita významne zvyšuje hodnoty cholesterolu. Ak teda chceme optimalizovať tieto hodnoty, mali by sme si strážiť váhu. Neoddeliteľnou súčasťou nášho života by sa preto mali stať pohybovej aktivity. Odporúča venovať sa aeróbnym aktivitám, medzi ktoré radíme beh, rýchlu chôdzu, jazdu na bicykli, plávanie. Za ideálny sa považuje taký pohyb, počas ktorého sa naša tepová frekvencia pohybuje v rozmedzí 60 až 75% našej maximálnej tepovej frekvencie. Maximálnu tepovú frekvenciu vypočítame tak, že od čísla 220 odpočítame svoj ​​vek. So zmenou váhy súvisí aj zmena stravovania, kde by sa mali pravidelne a v dostatočnom množstve objavovať rastlinné tuky, zelenina, ovocie a strukoviny.

4. Zamerajte sa na lecitín a vitamín E

ako na cholesterolBoj proti vysokému cholesterolu je dobré podporiť vitamínmi a minerálmi. Obzvlášť účinným sa v tomto smere javí lecitín, ktorý je schopný na seba cholesterol naviazať a následne ho rozpustiť. Pomáha tak pri transporte tukov v tele a rozpúšťa už vytvorené cholesterolové usadeniny. Okrem iného je dobrým pomocníkom pri znižovaní hmotnosti a optimalizácii krvného tlaku. Lecitín môžeme nájsť v pečeni, žĺtkoch či arašidoch a sójových bôboch. Na našom trhu je možné ho kúpiť aj v kapsulách pre tých, ktorí tieto potraviny nekonzumujú v dostatočnom množstve. Podobne dôležitý je aj vitamín E. Bolo preukázané, že zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu a znižuje hodnoty zlého cholesterolu. Ak ho chceme prijímať z prírodných zdrojov, mali by sme siahnuť po mandliach, avokáde či špenáte. Odporúčanú dennú dávku nám však zaistia aj výživové doplnky.

5. Užívajte rybí tukako na cholesterol

Existuje jeden živočíšny tuk, ktorý pomáha znižovať hladinu triglyceridov – tukov v krvi. Ide o rybí tuk, v ktorom sú obsiahnuté 3-omega mastné kyseliny. Tie bránia usadzovaniu tuku v cievach. Hoci zvyčajne uprednostňujeme čerstvé potraviny, v tomto prípade je lepšie siahnuť po potravinových doplnkoch. Kapsule s rybím tukom totiž na rozdiel od čerstvých rýb neobsahujú olovo, ortuť, kadmium a iné ťažké kovy. Ak užívame lieky, ktoré znižujú vysoký cholesterol, mali by sme sa poobzerať po doplnkoch s koenzýmom Q10. Lieky na vysoký cholesterol totiž často negatívne ovplyvňujú hladinu tohto dôležitého koenzýmu. Veľmi vhodné je kombinovať Q10 s 3-omega mastnými kyselinami, pretože tak zaistíme vstrebanie sa koenzýmu do organizmu.

womangalérie VŠETKY