SPÄŤ
Výživa

Kardiosoľ – soľ, ktorá chráni vaše zdravie

Od: Jana Vančová 14.9.2017
1 Hviezda2 Hviezdy3 Hviezdy4 Hviezdy5 Hviezd Ohodnoťte článok
Loading...

Bez soli by to jednoducho nebolo ono – to vieme všetci. Zbytočne si budeme nahovárať, že by sme nemali veľmi soliť, pretože jedlo bez soli pre väčšinu z nás nemá tú správnu chuť, a teda nepoteší naše chuťové bunky, ani nás. Čo však robiť, ak máme zdravotné problémy, pri ktorých nám bežná kuchynská, či morská soľ škodí? Nemusíme zúfať, pretože na pomoc nám prichádza KARDIOSOĽ!

Čo je to KARDIOSOĽ?

Kardiosoľ je zmes solí sodíka a draslíka. Má znížený obsah sodíka a zvýšený obsah draslíka oproti bežnej jedlej soli. Okrem toho obsahuje aj horčík, ktorý je nenahraditeľný pre množstvo telesných funkcií, najmä pre prenos nervových impulzov. Soľ v Kardiosoli obsahuje aj jód, ktorý je dôležitý pre činnosť štítnej žľazy.

Koľko sodíka a draslíka potrebuje náš organizmus?

Sodík a draslík sú prvky dôležité pre náš organizmus. Kým sodík spôsobuje zadržiavanie vody v organizme, draslík podporuje jej vylučovanie z organizmu. Príliš veľký prísun sodíka a malý prísun draslíka v strave je pre organizmus škodlivý. Priama úmera medzi prísunom sodíka do organizmu  a výškou krvného tlaku je známa už dávno. V populáciách s vyššou spotrebou sodíka je aj vyšší výskyt vysokého krvného tlaku. Naopak, zvýšený prísun draslíka vyvoláva jeho pokles.

Čo nám dáva bežná kuchynská soľ?

Bežná kuchynská soľ, ktorú používame vo väčšine domácností, v potravinárskom priemysle i v gastronomických zariadeniach, obsahuje minimálne 97,5 % chloridu sodného. To platí pre morskú a kamennú soľ. Vákuová forma musí mať min. 99%. Najviac sa využíva v potravinárskom priemysle na prípravu polotovarov a spracovanie potravín. Žiaľ, v súčasnosti zo stravy prijímame niekoľkonásobne viac sodíka a menej draslíka ako je optimálne.

Soľ dodávame svojmu telu neraz aj bez toho, aby sme sa vôbec dotkli soľničky. ..

Sodík totiž získavame aj takýmto spôsobom :

15 % prirodzene z potravín

15 %  prisoľovaním pri varení a dosoľovaním pri konzumácii

70 % zo spracovaných potravín/ polotovarov, údených výrobkov

Čo spôsobuje vysoký príjem sodíka?

1. Hypertenziu a kardiovaskulárne ochorenia:

Sodík zadržiava vodu v organizme, čím zvyšuje krvný tlak a negatívne pôsobí na cievy.

2. Ochorenie obličiek, obličkové kamene:

Čím viac sodíka, tým viac minerálov v organizme. Zvýšené zadržiavanie vody zaťažuje obličky a môže viesť ku vzniku kameňov a ochorení obličiek.

3. Rednutie kostí:

Pri vysokom príjme sodíka je vylučované väčšie množstvo vápnika močom. Táto strata je obzvlášť významná, ak príjem vápnika nie je dostatočný, ako to býva v našej populácii. Straty vápnika, spôsobené vysokým príjmom sodíka v strave zhoršujú osteoporózu, vekom spôsobené rednutie kostí.

4. Ovplyvňuje činnosť mozgu:

Zvýšený prísun sodíka a zníženie pohybu u starších ľudí negatívne ovplyvňuje kognitívne funkcie mozgu.

5. Zvyšuje absorpciu glukózy v tenkom čreve.

Veľa sodíka a málo draslíka je ozajstná hrozba, pretože čím viac sodíka je v tenkom čreve, tým viac molekúl cukru sa naň viaže a následne sa absorbuje viac glukózy. Podobne, čím viac sacharidov zjeme, tým viac glukózy sa nachádza v tenkom čreve a absorbuje sa viac soli. Tento začarovaný kruh má závažné účinky na zdravie a následne aj na našu hmotnosť.

6. Zvyšuje riziko rakoviny žalúdka

Vysoký príjem sodíka je spájaný až v 68 % so zvýšením rizika vzniku rakoviny tráviaceho traktu v porovnaní s nízkym príjmom sodíka.

Sú alternatívne soli zdravšie?

Mnohí ľudia, v snahe o zdravý životný štýl, nahrádzajú bežnú kuchynskú soľ morskou alebo kuchynskou soľou. Obsah minerálov v morskej soli, alebo kamennej soli je veľmi malý a akýkoľvek ich prínos je nízky oproti negatívnemu vplyvu sodíka obsiahnutého v takejto soli, ktorý musí byť taktiež minimálne 97,5%. Dokonca, čím väčšie kryštály soli sú používané, tým viac soli zjete, keďže kryštály sa pomalšie rozpúšťajú a tak chutia „menej slano“.

Ako  teda môžeme znížiť prísun sodíka?

Znížiť príjem sodíka môžeme najefektívnejšie obmedzením užívania takzvanej skrytej soli v údeninách, konzervovaných výrobkoch, polotovaroch a hotových jedlách, neprisoľovaním jedál, ale aj používaním Kardiosoli so zníženým obsahom sodíka.

Kardiosoľ je vhodné používať pri:

🍚 prevencii srdcovo-cievnych ochorení u detí a dospelých,
🍚 vysokom krvnom tlaku,
🍚 kardiovaskulárnych ochoreniach
🍚 diabete
🍚 ochorení obličiek
🍚 obezite
🍚 športe

womangalérie VŠETKY