SPÄŤ
Výživa

Zemiaky – zlato zeme

Od: Jana Vančová 23.9.2018
1 Hviezda2 Hviezdy3 Hviezdy4 Hviezdy5 Hviezd Ohodnoťte článok
Loading...

Čo o nich ešte nevieme?

Na Slovensku sú národným jedlom a niet regiónu, kde by netvorili základ stravy. Pritom ešte pred dvesto rokmi v našich končinách o zemiakoch ani nechyrovali. Do Európy ich priniesli v šestnástom storočí  španielski moreplavci z Južnej Ameriky, kde  boli základnou potravinou tamojších  Inkov.

Nazvali ich diablovou hľuzou…

Spočiatku sa neznámej rastliny ľudia dokonca báli, nazvali ju diablovou hľuzou a považovali ju za jedovatú. Trvalo desaťročia, kým si zemiaky našli cestu do európskych hrncov a u nás sa tak stalo až koncom osemnásteho storočia. Veľmi rýchlo sa tu však udomácnili a dnes sú  zemiaky asi najvšestrannejšou potravinou v našej kuchyni. Nielenže z nich pripravujeme  tie najrozmanitejšie slané i sladké jedlá, ale aj z hľadiska zdravej výživy sú veľmi hodnotnou zložkou stravy. Zemiaky sú totiž bohatým zdrojom vlákniny a sacharidov, najmä však obsahujú kvalitné rastlinné  bielkoviny a  takmer všetky dôležité minerály a stopové prvky, predovšetkým draslík, horčík, fosfáty,  sodík, vápnik a zinok.

Dodávajú telu cenné vitamíny

Z vitamínov je to najmä vitamín C a niektoré vitamíny skupiny B. Už jeden pečený zemiak nám dodá až tretinu dennej dávky C vitamínu. V zemiakovej šupke sa nachádza najviac niacínu,   dôležitého pri metabolizme sacharidov, bielkovín a tukov, ako aj  kyseliny listovej, potrebnej pre správnu činnosť mozgu, krvotvorbu i rast.  Zemiaky  sú vynikajúcou potravinou pri redukčnej diéte, pretože neobsahujú žiaden tuk, veľmi rýchlo zasýtia a sto gramov obsahuje len okolo 80 kalórií.  Keďže zemiaky  podporujú rast a spevňujú svalstvo a väzy, mali by ich mať najmä deti na jedálničku  čo najčastejšie. Už dávno neplatí tvrdenie,  že patria medzi nezdravé jedlá a sú len prázdnou kalorickou bombou.

Bohaté uplatnenie v kuchyni

Zo zemiakov sa pripravuje naozaj mimoriadne množstvo rozmanitých jedál: od polievok, prívarkov,  šalátov, nátierok, placiek, omeliet, cez knedle, halušky, až po múčne jedlá  a koláče.   Môžeme ich  variť, opekať, piecť, pražiť, fritovať, zapekať. Najlepšie je konzumovať ich aj so šupkou a  pripravovať  v pare alebo v malom množstve vody a v čo najkratšom čase.

Zemiaky pre zdravie a krásu

🍠 sú významným zdrojom vitamínu C, a B

🍠  sú najvýznamnejším dodávateľom škrobu, z ktorého pri látkovej premene vznikajú sacharidy

🍠 obsahujú významné množstvo  draslíka a ďalšie  dôležité minerály a stopové prvky,  napríklad magnézium, železo,  mangán, zinok, fluór, fosfor a vápnik.

🍠  udržiavajú rovnováhu tekutín v tele

🍠  posilňujú srdce a krvný obeh

🍠  spevňujú svaly aj väzivové tkanivo

🍠  podporujú látkovú premenu cukrov a kyseliny močovej, regulujú trávenia, napomáhajú pri zápche

🍠  odstraňujú únavu, stimulujú  nervovú činnosť

🍠  istia a vyhladzujú pleť, pôsobia proti vráskam

 

Zemiaky do zásoby

Jesenné zemiaky sa v mnohých domácnostiach kupujú vo väčších množstvách do zásoby na celú  zimu. Skladujeme ich natesno v debničke na tmavom, chladnom a suchom mieste, s dobrým prúdením vzduchu.  Kupujeme pevné plody, bez očiek a klíčkov, nikdy nie zelené. Takéto obsahujú jedovatý solanin, ktorý môže spôsobiť vážnu otravu organizmu najmä u detí. Vytvára sa pri dlhšom skladovaní zemiakov na svetle a najkoncentrovanejší je v klíčiacich zemiakoch.

Martina Hanzelová