10 tipov na horúce leto

V posledných rokoch predstavuje horúce leto veľký nápor na organizmus. Aj tento rok sa meteorológovia zhodli, že máme leto s extrémne vysokými teplotami, ktoré môžu vyvolať závažné zdravotné problémy. Dôležité je osvojiť si návyky, ktoré hlavne seniorom umožnia užiť si leto naplno a pritom sa nevystaviť riziku. Chce to len trochu disciplíny, plánovania a technickej zručnosti.

horúce leto

10 tipov na horúce leto

1. Dodržujte pitný režim

V lete je pre organizmus nesmierne dôležité zabezpečiť dostatok tekutín. Najvhodnejšia je čistá voda, nesladené čaje a prírodné šťavy. Nápoje by nemali byť príliš vychladené. Starší ľudia zabúdajú piť, uistite sa preto, že vaši blízki majú poruke vždy fľašu s nápojom. Na konzumáciu alkoholu zabudnite.
Náš tip: zabezpečte si malý termoplecniak, v ktorom bude vždy pripravená fľaša vody. Z domu odchádzajte vždy s ním.

2. Vyberte si vhodné oblečenie

Výber oblečenia je veľmi dôležitý, pretože nesprávny materiál zabraňuje odparovanie potu. Odev by mal byť ľahký, jednovrstvový a z prírodných materiálov. Najvhodnejšie sú svetlé farby. Topánky by mali byť pohodlné a otvorené, vyrobené z kvalitných materiálov.
Náš tip: Kúpte si slamený klobúk. Ochráni Vás pred priamym slnkom, je vzdušný a navyše je toto leto v móde.

3. Ostaňte v kontakte

Horúčavy v kombinácii s dehydratáciou môžu spôsobovať bolesti hlavy, dezorientáciu, nevoľnosť, mdloby. Je preto dôležité, aby ste boli vždy v kontakte so svojimi blízkymi. V prípade potreby by ste mali byť pripravení privolať si pomoc. Preto je potrebné mať so sebou mobilný telefón s uloženými číslami, na ktoré môžete v prípade núdze zavolať.

horúce leto

4. Konzumujte zdravé jedlá, ktoré sa ľahko trávia

Ťažké a mastné jedlá sa v horúčavách neodporúča konzumovať. Takéto potraviny zaťažujú žalúdok a oberajú vás o energiu. Telo by malo prijímať potraviny, ktoré sa dajú ľahko stráviť. Najvhodnejšie sú zeleninové šaláty, polievky, ryby, či čerstvá zelenina. Z mäsa je najvhodnejšia hydina.
Náš tip: Ak sa rozhodnete pre cestoviny či šaláty a máte chuť na dressing, vyberte si ten, ktorý je bez majonézy a pripravte ho tesne pred servírovaním. Najvhodnejší je olivový olej alebo zálievky.

5. Doprajte si poobedňajšiu siestu

Oddych je pre telo veľmi dôležitý. Preto si po obede doprajte krátku siestu. Organizmus sa zregeneruje a naberie novú energiu. Zároveň sa vyhnete najsilnejšiemu slnečnému žiareniu, ktoré je práve v obedňajšom čase.
Náš tip: Doprajte si len ľahký obed a dostatočné množstvo tekutín. Izbu, v ktorej budete oddychovať, dobre vyvetrajte.

6. Správne vetrajte

Počas horúceho leta nie je dôležité len vyvetrať byt, ale zároveň ho aj vychladiť. Pokiaľ sú tropické dni, tak ako je tomu v súčasnosti, teplo sa za pár dní dokáže naakumulovať do stien a v byte je ešte teplejšie. Najúčinnejšie vetranie je v noci. Hneď, ako sa vzduch ochladí, je potrebné urobiť „prievan“. To znamená otvoriť okná v byte na kríž tak, aby sa zabezpečila čo najlepšia cirkulácia vzduchu. Počas celej noci je potrebné nechať okná otvorené na vetračky. Ako náhle sa vzduch v byte ranným slniečkom začne ohrievať, najefektívnejšie je zatvoriť všetky okná a zatiahnuť žalúzie.
Náš tip: Pokiaľ je teplo naozaj neznesiteľné, prekryte okná plachtou, alebo látkou namočenou do studenej vody. Byt sa tak o čosi viac ochladí. Schladiť byt pomôže aj ventilátor. Nasmerovaný by mal byť tak, aby nedochádzalo k priamemu ochladzovaniu povrchu tela.

7. Chráňte sa krémom s UV faktorom

Používajte opaľovací krém s vysokým UV faktorom. Prípravky na opaľovanie naneste približne 30 minút pred opaľovaním, aby sa znížilo riziko spálenia pokožky na minimum. Žiarenie UVB spôsobuje spálenie pokožky, kým žiarenie UVA preniká do kože hlbšie a má vplyv na starnutie pokožky. UV žiarenie môže spôsobiť vážne poškodenie DNA kožných buniek. Medzi početnosťou rakoviny kože a rozsahom poškodenia DNA je priama úmernosť. Riziko vzniku rakoviny kože závisí aj od celkového počtu a závažnosti spálení pokožky, ktoré človek utrpel počas života.
Náš tip: Nezabúdajte si dostatočne natrieť uši, okolie očí a nos, pretože tieto oblasti sú vystavené slnku najviac. Často ľudia zabúdajú aj na krk, čelo a priehlavky, ďalej na miesta v tesnej blízkosti odevu, napríklad pod ramienkami plaviek. Najcitlivejšie sú pery, pretože majú najnižšiu schopnosť vytvárať si vlastnú ochranu. Používajte preto krém alebo lesk na pery s veľmi vysokým ochranným faktorom.

8. Netrávte celý deň na priamom slnku

Na priamom slnku sa zvyšuje riziko prehriatia organizmu, ako aj kolaps. Ak plánujete stráviť deň vonku, uistite sa, že budete mať so sebou slnečné okuliare a pokrývku hlavy.  Pomôcť vám môže aj vhodné oblečenie, ktoré je vzdušné a zakryje väčšinu tela. Striedajte pobyt na priamom slnku s pobytom v tieni. Ak sa vám začne točiť hlava, sadnite si do tieňa a doplňte tekutiny. Na zadnú časť krku si prikladajte vreckovku namočenú v chladnej vode.
Náš tip: Všetky dôležité aktivity si naplánujte do 11-tej hodiny. Vtedy je teplota najnižšia a telo ešte nie je unavené. Splniť vaše povinnosti bude rýchlejšie a menej namáhavé.

9. Vyskúšajte vlažnú sprchu

Ak vám je príliš teplo a necítite sa dobre, vyskúšajte vlažnú sprchu. Začínajte s teplejšou vodou a postupne prechádzajte ku vlažnej. Rovnako tak začínajte od chodidiel a postupujte smerom hore. Vlažná sprcha vás príjemne osvieži a zbaví vás potu.
Náš tip: nikdy si nedávajte ľadovú sprchu. Spôsobilo by vám to teplotný šok. Odborníci rovnako varujú aj pre skokom do studenej vody. Ak ste pri vodnej ploche, vchádzajte do nej postupne a ochladzujte sa.

10. Nalaďte sa na leto

Obklopte sa letnými vecami – fotky z dovolenky, či obrázky obľúbených destinácií. Veľa vetrajte, aby ste mali v byte čerstvý vzduch. Ráno si doprajte nenáročné cviky, aby ste sa prebudili a naštartovali svoje telo. Obklopte sa kvetmi a príjemnými farbami.
Náš tip: Doprajte si osviežujúci nápoj z čerstvého ovocia a rannú prechádzku na čerstvom vzduchu.