Ako získať formu?

Ak patríte k väčšine ľudí, asi ste začali nový rok s niečím, čo ste predtým nemali – s niekoľkými kilami navyše. A keď sa pokúšate dostať do nohavíc, ktoré sú vám príliš úzke, musíte sa pozrieť pravde do očí!

Ako získať formu

Je čas zaplatiť za hodovanie a dostať sa naspäť do formy.

Na jar začína držať diétu a pravidelne cvičiť väčší počet ľudí než v ktoromkoľvek inom období roka. A je celkom zrejmé, prečo.  Mnohí však začínajú riešiť tento problém príliš agresívne – s nadmerne obmedzujúcimi diétami alebo rozvrhom cvičenia, ktorý je príliš náročný na to, aby ho dodržali – a tak sa čoskoro vzdávajú.

Pravidelná strava

Je teda lepšie sa na začiatku najskôr zastaviť a zamyslieť. Pozrieť sa na svoj aktuálny diétny plán a návyky týkajúce sa fyzickej aktivity realisticky a potom sa zaviazať urobiť také reálne zmeny, o ktorých si môžete byť istí, že ich budete dodržiavať. Stanovenie si rozumných cieľov, ktoré budete vedieť splniť, bude viesť k trvalejším zmenám vo vašom životnom štýle – čo nakoniec umožní kontrolu vašej váhy z dlhodobého hľadiska.

Stanovte si priority týkajúce sa zmien, ktoré plánujete. A pustite sa najprv do tých jednoduchších. Ak neraňajkujete, sľúbte si, že budete začínať deň zdravým jedlom, bohatým na proteíny. Udrží vás nasýtených až do obeda. Vyskúšajte napríklad cottage cheese alebo jogurt s ovocím alebo chutný koktail z proteínov a ovocia – sú rýchle a jednoduché na prípravu, aj keď nie ste zvyknutí pripravovať si raňajky.

Ak máte sklony každý deň zjesť len niečo rýchle a za behu, začnite si brať obed z domu. Aspoň niektoré dni v týždni alebo si raz či dvakrát týždenne pripravte doma uvarené jedlo. Podľa mnohých štúdií počet kalórií uvádzaných na obaloch jedál nie je celkom spoľahlivý údaj, takže vám to umožní väčšiu kontrolu nad príjmom kalórií a veľkosťou porcií – a tiež na tom ušetríte.

Pravidelný pohyb

Nájsť si čas na cvičenie môže byť často náročné, ale ak chcete mať svoju váhu pod kontrolou, je to nevyhnuté. Zamyslite sa nad tým, čo vám vyhovuje najviac. Uprednostňujete prechádzku osamote alebo spoločné cvičenie v telocvični? Lepšie sa vám cvičí ráno alebo neskôr počas dňa? Stanovte si merateľný cieľ, ktorý môžete dodržať. Teda nie len – „budem cvičiť viac“, ale „prejdem sa rýchlou chôdzou aspoň 30 minút trikrát za týždeň“. Alebo sa rozhodnite, koľko chcete prejsť každý deň a merajte si to krokomerom. Je motivujúce, keď máte aktuálne záznamy o tom, ako ste blízko k naplneniu svojho každodenného cieľa.

Naučte sa pravidelne jesť a zaveďte niekoľko ďalších jednoduchých pravidiel do vášho zdravšieho stravovania. Každé jedlo by malo obsahovať proteíny, aby ste necítili hlad. Jedzte veľa zeleniny a ovocia. Hydratujte sa vodou či čajom, nie kalorickými nápojmi a obmedzte príjem tukov a sladkostí.

Predsavzatia sú výborné – ak ich dokážete dodržiavať. Aby ste sa zbavili kíl, ktoré ste nabrali počas sviatkov, sústreďte sa na zmeny vo vašich návykoch, ktoré ste sa rozhodli uskutočniť a menej na to, čo vám ukazuje váha. Keď postupne nahradia nové a zdravé návyky pri jedení tie staré, vaša váha sa upraví sama. Vaše nové zvyky s vami zostanú po celý rok. 

Michaela