Ešte stále vás trápi jarná únava?

Jarná únava. Zbavte sa jej a načerpajte energiu!

Napriek tomu, že k nám už dávno zavítala jar, vy sa vôbec necítite v pohode? Netrápte sa, vôbec v tom nie ste sami. Podobné pocity prežíva prinajmenšom polovica Európanov. Dôvody sú jednoduché: Po dlhom zimnom období, počas ktorého mnohí z nás mali menej pohybu na čerstvom vzduchu, máme zrazu prudké zmeny: Nielenže sa oteplilo, v dôsledku čoho sa mnohí z nás cítia unavení, ale vzápätí sa zase nečakane ochladilo, čo je síce pre jarné obdobie bežné, ale viacerých z nás to vyvádza z miery. Súčasne však máme aj viac svetla – a to podporuje tvorbu hormónov. Bunky nášho tela sa delia a obnovujú oveľa rýchlejšie, čo si vyžaduje zvýšenú spotrebu energie a kyslíka. No a ak si k tomu prirátame ešte aj neustále pracovné vypätie, ktoré je rovnaké v každom ročnom období,  stres a nesprávnu životosprávu, je úplne samozrejmé, že sa môžeme cítiť unavení. Ak sa však prestaneme ľutovať a naordinujeme si jarnú očistnú kúru, zbavíme svoje telo škodlivých nánosov a zažiarime vitalitou a energiou!

jarná únava

O tom, že naši predkovia žili zdravšie, určite netreba polemizovať. Navyše, pre tých, ktorí žili na vidieku a po celý rok ťažko pracovali, zima bola obdobím relatívneho pokoja, keď si organizmus, naučený na fyzické pracovné vypätie trochu aj oddýchol. Pozitívny význam na zdravie malo aj pôstne obdobie nasledujúce po zimných sviatkoch, počas ktorého sa konzumovali iba jednoduché jedlá. Telo sa takto celkom prirodzene očistilo od škodlivých nánosov, takže prichádzajúce veľkonočné sviatky a pochúťky s nimi spojené si naši predkovia dokázali skutočne vychutnať. Okrem toho, žilo sa oveľa skromnejšie a na zdravie nečíhalo toľko nástrah ako dnes, keď si bežne doprajeme vyprážané jedlá, sladkosti, či alkoholické nápoje aj kedykoľvek v priebehu roka. Ak by sme napriek tomu mali dostatok pohybu, vyvážený denný režim a nenalomené zdravie, možno by takéto prehrešky toľko neprekážali, ale skutočnosť býva iná: Každý z nás zdedil nejaký genetický potenciál, čo znamená, že mnohí sa trápia s menšími či väčšími zdravotnými problémami takmer od narodenia. Ako sa humorne hovorí – lekárska veda urobila za posledné roky také pokroky, že zdravého človeka už takmer niet! Napriek tomu, stále môžeme pre svoje zdravie veľa urobiť a budeme sa cítiť oveľa lepšie.

Ako sa naštartovať?

jarná únavaDobré ránko!

Nerobme svojmu telo žiadne šoky  a naučme sa vstávať pokojne. Radšej si nastavme budík o štvrťhodinku skôr a ešte predtým, než vstaneme, pomaly sa na posteli ponaťahujeme a povystierame.  Organizmu to prospeje.

Čerstvý vzduch nás preberie…

Keď vyjdeme z postele, otvorme si okno a aspoň 5 minút pri ňom postojme a nasávajme čerstvý ranný vzduch. Aby nám nebolo zima, oblečme si župan. Dýchanie čerstvého vzduchu a pozorovanie ranného života vonku nás dokonale preberie.

Sprcha musí byť!

Po rannej kyslíkovej „bombe“ si doprajeme osviežujúcu sprchu. Ale pozor – žiadne šoky v podobe studenej, či nebodaj ľadovostudenej sprchy nie sú vhodné! Narobili by sme viac škody ako osohu. Oveľa lepšie urobíme, ak si doprajeme príjemne teplú vodu, použijeme vhodný telový šampón, ktorého vôňa nás príjemne prebudí a energizuje. Teplú sprchu vystriedame mierne chladnejšou a potom sa znovu vrátime k teplej. Párkrát zopakujeme. Po osušení tela ošetríme pokožku dobrým telovým mliekom.

jarná únavaBez raňajok neodchádzajte

Ak odídeme z domu  narýchlo a bez raňajok, nečudujme sa, že sme ešte dopoludnia unavení, hladní a máme málo energie. Mali by sme sa však vyhýbať údeninám, aby sme telo zbytočne nezaťažovali. Ani hrianka s lekvárom však nie je tým správnym riešením. Oveľa lepšie urobíme, ak si na raňajky doprajeme jogurt s müsli, kukuričnými či ryžovými lupienkami alebo s čerstvým ovocím. Aj syry a zelenina sú v pohode. Dodajú nám energiu a nezaťažia nám organizmus.

Osvieženie cez obed

Keď je to možné a môžete počas obeda vybehnúť na chvíľu von, doprajte si malú prechádzku po čerstvom vzduchu. Určite však nie po nákupnom centre. Ak si zabalíte doma pripravený obložený chlebík so zeleninou, ktorý niekde v parku zjete, určite vám padne lepšie na osoh ako nejaké ťažké jedlo, po ktorom budete unavení.

Doprajte si potešenie!

Nemyslite len na prácu, ale doprajte si aj potešenie a oddych. Vyberte sa na prechádzku do prírody a plnými dúškami vnímajte krásu prebúdzajúcej sa jari. Ideálna je prechádzka po lese a jazda na koni, pretože skutoční znalci vedia, že z konského chrbta sa na svet díva ešte krajšie! Aby sa aj doma mali oči o čo oprieť, doprajte im energiu v podobe kytice krásnych a farebných jarných kvetín – napríklad tulipánov. Sú to maličkosti, ktoré majú veľký účinok. Vyskúšajte!

jarná únavaDostatok spánku

Ak málo spíme, pracujeme dlho do noci a ráno skoro vstávame, oprávnene sa cítime unavení. Skúsme sa zamyslieť nad tým, čo by sme mohli zo svojho programu vyškrtnúť a čo je skutočne dôležité. Ak budeme trpieť neustálym nedostatkom spánku a budeme pod tlakom termínov, vypomstí sa nám to.  Aspoň počas víkendu si doprajme skutočne blahodarný účinok popoludňajšej štvrťhodinky, keď si zdriemneme. Nespime však veľmi dlho, , lebo by sme mohli byť zo spánku malátni a možno by sme večer nemohli zaspať.

Čo je vhodné piť?

Aby sme dokonale prečistili obličky  a pečeň, určite by sme si mali dopriať aspoň osem pohárov tekutín denne. Ideálna je čistá voda, voda ochutená citrónom, zeleninové šťavy, minerálka bez bubliniek, nesladený bylinkový čaj (napríklad medovka, púpava, lipový kvet, rumanček, malinové lístie, žihľava).Ak budeme dbať na dostatočný prísun tekutín, nebude nás bolievať hlava, imunitný systém bude dobre fungovať a voda bude udržiavať potrebnú hladinu energie. Nevhodné sú sladené nápoje, zelené a čierne čaje.

jarná únavaNajedzme sa zdravo

Vyhýbajme sa ťažkým a mastným jedlám. Doprajme si mliečne výrobky (vitamíny A a K),  strukoviny, cestoviny, ryžu, zemiaky, hydinu , morské ryby (vitamín D) a veľa zeleniny a ovocia, aby sme telu dodali prepotrebný vitamín C. Naše telo potrebuje aj horčík a zinok. Horčík môžeme získať chrumkaním semienok tekvice, slnečnice, ale aj z kvalitnej horkej čokolády. Zinok nám dodajú obilniny. Organizmu prospeje aj chróm, ktorý získame z droždia. Okrem mnohých pozitívnych účinkov na organizmus znižuje hladinu cukru v krvi, priaznivo vplýva na imunitu a potláča chuť na sladké.

Tip na jednodňovú očistu

Dlhodobé očistné kúry alebo hladovky nie sú určené pre každého. Môžu sa do nich pustiť odvážni  ľudia a tí, ktorí nemajú závažnejšie zdravotné problémy. Pre inšpiráciu a pre tých, ktorí by si to chceli vyskúšať, prinášame tip na jednodňový pôst alebo na jednodňovú diétu.

Jednodňový pôst

Ráno: 1 šálka  nesladeného vlažného bylinkového čaju.
Dopoludnia:
1 pohár čerstvej ovocnej šťavy (jablko, hrušky, hrozno) zmiešaný s vodou.
Obed:
1 pohár čerstvej zeleninovej šťavy (mrkva, zeler) zmiešaný s vodou, alebo pohár zeleninového vývaru.
Olovrant:
1 šálka bylinkového čaju.
Večera:
1 šálka čerstvej ovocnej alebo zeleninovej šťavy.

Jednodňová diéta

Spočíva v tom, že denne zjeme 1,5 kg surového ovocia alebo zeleniny. Ak nám lepšie vyhovuje varené jedlo, doprajeme si 1,5 kg varených zemiakov, alebo do pol kila suchej hmotnosti pohánky alebo hnedej ryže.  Vhodné je aj pšeno. Uvarenú zeleninu si môžeme poliať olivovým olejom.

V prípade, že sme sa rozhodli pre surový variant, musíme sa v daný deň rozhodnúť buď pre zeleninu, alebo pre ovocie. Zo zeleniny je vhodná mrkva a zeler, z ovocia jablká, hrušky, papája, či hrozno.