Deň vynálezu bicykla

26. júna 1819 nemecký barón Karl Drais úspešne predviedol a dal si patentovať ako svoj vynález drezinu – „bežiaci stroj“ na dvoch drevených kolesách a medzi nimi sedadlo. Ani on, ani kronikár si v tej chvíli  neuvedomili, že uvedenie dreziny, prvého vozidla poháňaného silou ľudského svalu, sa dostane medzi udalosti  s najväčším vplyvom na vývoj života v 19. storočí.! 26.júna „narodeniny“ môže sláviť aj toho dňa patentovaná zubná kefka.. Osudová starostlivosť o bicyklistov? Nezabudnúť teda na dlhšiu cyklotúru do batoha zabaliť aj zubnú kefku…

Bicyklovať nezabudneš ani o 100 rokov!
Karl Drais „praotec“ bicyklov,  ako bavorský lesník mal rád drevo a spočiatku si len tak zo zábavky vystružlikal konskú hlavu, podobnú živému sivkovi, čo kedysi predal na jarmoku. Ďalšie experimenty s využitím dreva, ktorého mali dostatok, ponúkali možnosť vyskúšať, do akej miery  by sa mohla ľudská sila nahradiť tomu zameranými vynálezmi. Draisovci  prišli  s dreveným koníkom upraveným na drezinu, keď sedlo nahradilo sedadlo, pohyb dreziny i pešieho koča riešili silou užívateľových nôh. Sériou vynálezov Drais dospel  k jednostopovému vozidlu i do ťažkých terénov. Tu sa odvtedy stretajú, neraz i vrážajú do seba, bicykle a ich motorizovaná adaptácia –  motocykle s autíčkami našich čias.

Po napoleonských vojnách boli stavy konských stád vydrancované a tu sa roľníkom ponúkala aspoň slamka na záchranu  dorobenia výživy, čo i len  pre seba! Situácii nepomohli draho, a temer zbytočne vyrobené autá a v Anglicku k tomu aj hnutie rozbíjania strojov, ktoré ich oberali o prácu! Je už akoby vlastnosťou koní a áut ,že v čase hospodárskych kríz stúpne ich význam  (i cena) a na trh prichádzajú autá a kone sťa konkurenti. Pritom vyššie cenené sú koníky. Taký anglický plnokrvník, klusák, alebo špeciálny lipický chov (žrebčínec Topoľčianky) založený ešte v Rakúsko Uhorsku – koľko volkswagenov, hoci so striebornou metalízou by išlo za ne ? A  čoraz užitočnejšie sú vtedy a odvtedy bicykle. Nespôsobujú hlavy bôľ zo špekulácií s ropou. Bicyklista pokojne obíde bez zastávky benzínové čerpadlá, ani s parkovaním nebude mať problémy. Prvé nepríjemnosti má cyklista s chodcom. Ešte včera sám ako chodec hromžil na drzé velocipédy, čo sa vtierajú na chodníky medzi ľudí. Ledva – ledva že sa nestal prvou obeťou dopravnej nehody s bicyklom. Dodnes z toho plynie – každý by sa mal vedieť bicyklovať a plávať,  tak ako sa naučil písať a čítať. Bicykel sa stal súčasťou života.  Je tu šanca vybicyklovať si pri  zdraví aj tých magických 100 rokov…

Keď koník či auto, radšej bicykel…
Amerika prijala objavenie bicykla s najväčším nadšením. Od roku 1960 tu nastal boom všetkého, čo má koleso. Ak v krajine pribudne 17 miliónov bicyklov, musí to poznamenať život  na ulici i v domácnostiach. To už nie je drevený koníček, hračka. Američan Lance Armstrong, sedemnásobný  profesionálny svetový šampión v cestných pretekoch  a aj v tomto roku jeden z favoritov slávnej Tour de France* hovorí, že je úžasné presedieť väčšinu  života  na bicykli, odsedieť si  viny a vychutnať slávu za dobré  ľudské činy. Z bicykla  je pohľad na svet plnší, prehľadný, menej hladný a chladný… Prejsť autom krajinou si možno pripadať ako cudzinec, ktorý sa previezol iba ako dobre ukrytý element. Kým z bicykla možno priamo nadviazať kontakty, často i trvalé priateľstvá. Z auta, vlaku, či koča nevnikne nikto do tajomstiev okolitej  prírody. Hrdina ciest L. Armstrong roznáša po nich svoje diskrétne posolstvo tým, čo sa boja, že z bicykla spadnú –  nech radšej ani nenasadnú! Bicykel má dosť odvážnych a vytrvalých prívržencov, s ktorými je v neustálom pohybe, no a pohyb to je život. Jeho milovník Albert Einsten, svojím géniom nachádza výstižné pravidlo: Život je ako jazda na bicykli, rovnováhu udržíte,len  kým zotrváte v pohybe.

Veľké, priam historické uznanie bicyklu vyslovila americká sufražetka, osobnosť bojovníčok za emancipáciu žien ,Susan B. Anthony: –

Nik neurobil viac pre emancipáciu žien ako bicykel! „Bike“ dáva ženám pocit slobody a samostatnosti. Zbavil ich ponižujúcich korzetov, dlhých sukní, omilostil najkrajšie časti ženskosti zviazané šnúrou predsudkov…!

*(Aj bratia Saganovci a Velitsovci, slovenskí cyklisti, sú uznávanou svetovou špičkou očakáva sa ich súboj aj s Armstrongom.

Populárne protesty na bicykloch
Najmenej v 30. väčších mestách, 10. krajinách, na 4 kontinentoch by sme v tejto chvíli mohli byť svedkami zhromažďovania väčšieho množstva cyklistov. Paríž, Berlín, Mexiko, Los Angeles…Rozsiahle priestranstvo pred radnicou napríklad vo Filadelfii sa zapĺňa, ako nalievanie do pohára, na obdiv sú vystavené bicykle rôznych značiek. Jednoduché, krásne stroje, dopravné prostriedky dávajú človeku krídla. Majiteľa fascinuje, keď vlastnou silou je schopný prekonať na ňom i  veľké vzdialenosti, a viackrát rýchlejšie ako pešo. Pripravené transparenty prezrádzajú, že ide o nejakú protestnú cyklojazdu. Únia cyklistov USA  organizuje  protestné jazdy proti hrozbám životnému prostrediu (nové parkoviská), za ochranu proti AIDS, proti ľahostajnosti voči hladujúcim deťom, atď. NEJAZDITE AUTOM DO PRÁCE! Požiadavka znížiť spotrebu ropy i vlastných nákladov uprednostnením bicykla pred autami, kde je to len možné. Príkladom je hlavné mesto Dánska s úspešnou kampaňou Kodaň jazdí na bicykli! Cyklisti tu najazdia denne 1,2 milióna km! Mesto má 350 km cyklistických trás a 40 km zelených cyklochodníkov! Nie náhodou je Kodaň oficiálne 1.cyklistickým mestom sveta! Denne tu užíva až 37 % obyvateľov bicykel do školy či do práce. Údaj zaujímavý najmä pre Američanov: za faktúru údržby auta tu zaplatil  majiteľ 8 220 dolárov,  za  bicykel  iba 308 dolárov. Angličania radi spájajú užitočné s nutným. Pochopenie pre cyklistov má aj starosta Londýna B. Johnson, sám účastník trojhodinovej cyklojazdy na počesť kráľovských jubileí Alžbety II. po Londýne. Hrdý na svoj horský superbicykel je exprezident USA G.Bush, pre jeho spolupracovníkov i dnes je cyklistika samozrejmá. Hollywoodske „pretty women“ už tradične používajú bicykel na efektné producírovanie svojej sexi krásy. Joan Crawford, Audrey Hepburn a najmä Grace Kelly svojím gracióznym zjavom viedli pelotón jazdy popularít Hollywood na kolesách. Neodolateľná ako nikdy bola Kate Holmes na bicykli v Hollywoode na kolesách. Tom Cruise, toho času jej manžel, ju predvádza tiež na kolieskach, ale motocyklov. Kate môže ľutovať, že kým s pôžitkom vníma šialené rýchlosti, dala voľno 19-ročnej blondíne, tiež Kate, aby si zaflirtovala s jej ctiteľmi. Kate Upton neváha a ako „bicyklová kráľovná leta 2012“  rada prijíma honor stelesnenia  erotických túžob mužských snov. Obálky magazínov Ameriky aj Európy a Ázie zapĺňajú pózy top modelky Miss Upton v superbikinách všetkých farieb. Čo si viac želať ako pozvanie na jej obľúbené cyklojazdy cieľovo organizované WNBR (World Naked Bike Ride), čo je Svetová jazda nahých na bicykli. Londýn organizuje cyklojazdu nahých Za tvorivú odvahu! Zatiaľ čo v Melbourne chystajú WNBR na podporu mieru tam, kde je teraz v ohrození, Montpelier za humanitárnu pomoc smrteľne chorým, Tokyo obetiam živlov, Paríž za práva žien… Bicyklová kráľovná Kate Upton v cyklojazde vyzlečených krásavíc má v partičke  Heidi Klum, Lindsay Lohan, Demi Moore a ďalšie, ktoré už mali premiéru organizácie PETA za bojkot kožuchov z ulovených zvierat. Je však morálne nemorálnymi fotografiami bojovať za morálku? Sú nemravní príslušníci  afrických kmeňov, kde je prirodzené neskrývať svoju sexualitu? Nahota je ešte stále téma expertov, zhoda panuje však už v tom, že odhaľovať časti tela i celé telo je nemorálne, keď je zvykom ,  tradíciou  (i uzákonením) zahaľovať! Odsudzuje sa sex pre sex, slogan Sex predáva, ale ľudová múdrosť to rieši šalamúnsky –  Iný kraj, iný mrav… Medzi obecenstvom, čo sleduje a najmä fotografuje v teréne jazdu naháčov, sú všade i Japonky, ktoré šťastie z ulovených záberov neskrývajú a ostýchavosť nechali doma. Dokumenty z tohto druhu zábavy iste nedajú doma do trezoru. A ešte k tomu – tí chlapci majú modré oči – to je úžasné, vzdychajú čiernooké turistky. Ide o organizované, políciou povolené, kontrolované cyklojazdy. Keď prejde pelotón 100 i viac naháčov na bicykli, nič sa nedeje. Keď sa chlapík vyzlečie neďaleko zastávky autobusu – exhibicionista, zakročí polícia, a to si zaplatí! Haló ako sa máte? Stojíte na chodníku a z bicykla sa usmieva na vás povedome pekná žena. Znie to ako pozvanie, bicykle sú v požičovni. Haló a vy, zubnú kefku máte? Zle pochopila, iste nevie, že výročie má aj patent na túto zdravotnú potrebu. Pridala na obrátkach a už ukázala iba chrbát… a nedalo sa nevidieť i dve polovičky krásne formovaného zadočka, pevne  uložené na sedadle vzďaľujúceho sa bicykla. Bicykel aerodynamických tvarov v symbióze s krásou tvarov tela zrelej ženy – symbol modernej ženskosti.

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach