Plytvanie jedlom – problém, ktorý sa vás netýka?

Celosvetovo vyhodíme približne 1,3 miliardy ton potravín ročne, čo je v prepočte až tretina všetkých potravín, ktoré vypestujeme. Máte prehľad o tom, ktoré potraviny patria a nepatria do chladničky? Vedeli ste, že v koši skončí ročne 45 % zeleniny a ovocia? Čísla sú naozaj desivé, avšak ak zasiahneme, nemusí sa to skončiť katastrofou. Stačí priložiť ruku k dielu.

Plytvanie jedlom

Odhaduje sa, že od roku 1974 sa plytvanie potravinami celosvetovo zvýšilo až o polovicu. Podľa Organizácie Spojených národov (OSN) skončí v podobe odpadu viac ako tretina celosvetovo vyprodukovaných potravín určených na ľudskú výživu. A to aj napriek tomu, že 870 miliónov ľudí na svete hladuje. Ak to takto pôjde ďalej, do roku 2050 by sme mali zvýšiť produkciu potravín o viac než 60 %, aby sme boli schopní nakŕmiť rastúcu populáciu.

Malými krôčikmi vieme zmeniť to, ako sa správame doma k jedlu – potenciálnemu odpadu. Mnoho ľudí si práve pomyslelo, že práve ich sa to netýka. „Pre predstavu, priemerný obyvateľ Slovenska ročne vyprodukuje viac ako 160 kilogramov potravinového odpadu, čo predstavuje hmotnosť dvoch veľkých chladničiek. Pričom až 9 % domácností denne vyhadzuje potraviny. Z tohto dôvodu je dôležité a nevyhnutné začať od seba,“ vysvetľuje Alexandra Kolárik z občianskeho združenia Free food, ktoré sa dlhodobo venuje tejto problematike na Slovensku.

Plytvanie jedlom ubližuje aj životnému prostrediu. Vedeli ste, že plocha potrebná na vypestovanie objemu vyhodeného jedla je väčšia ako rozloha Číny? Nehovoriac o následnom odlesňovaní či podobne násilnej forme zásahu do prírody. Práve kvôli týmto a mnohým ďalším dôvodom sa z plytvania jedlom stal celospoločenský problém, ktorý sa týka naozaj každého z nás, nevynímajúc značky, ktorých sa táto téma nemusí priamo dotýkať.

„Spoločnosť Klarstein je síce výrobcom elektronických spotrebičov, ale uvedomujeme si, že máme možnosť meniť „mindset“ ľudí za pomoci rôznych kampaní. Chceme sa zodpovedne postaviť za správnu vec, ktorá sa dotýka každého z nás a spoločným úsilím reálne znížiť množstvo vyhodeného jedla u spotrebiteľov. Naším cieľom je poukázať na obrovské mrhanie jedlom a začneme tým, že ukážeme ľuďom, že ani jedlo, ktoré je staršie nepatrí ešte do koša,“ povedala Klaudia Malenovská zo spoločnosti Klarstein.

Ako však zaujať spotrebiteľa tak ťažkou témou, akou je „food waste“?

V nadväznosti na tento problém sa spoločnosť Klarstein, v spolupráci s organizáciou OZ Free Food, ktorá poukazuje na tému plytvania potravinami na Slovensku, rozhodla šíriť osvetu a poukázať na tento problém medzi ľudmi, pretože potravinami sa plytvá naprieč celým dodávateľským reťazcom. Od počiatočnej poľnohospodárskej produkcie, až po konečnú spotrebu v domácnostiach. Spolupráca vyvrcholila do niekoľkých aktivít a rozhodnutí. O celej problematike si môžete prečítať viac na stránke www.odpadlici.sk. Taktiež organizujú niekoľko eventov: workshop pre influencerky a média, aby informovali komunitu ľudí, ktorá má vplyv na svojich čitateľov a sledovateľov a môžu tieto myšlienky šíriť ďalej, či  prednáška pre verejnosť v Bratislave 18.6. v priestoroch Design factory. Ďalšou aktivitou je inšpiratívna kampaň v hlavnom meste s názvom „Boj o prežutie“, počas ktorej sa dozviete všetko o plytvaní jedla a ako tomuto neduhu predchádzať. Pointou je ukázať ľuďom,že i zo zrelšieho ovocia a zeleniny sa dá vyrobiť chutná šťava. Počas dvoch júnových týždňov, od 17.6. do 30.6., sa Bratislava premení na mesto, ktoré ponúkne ľuďom vozík s ovocnými a zeleninovými šťavami. Prostredníctvom tejto aktivity sa bude šíriť osveta o Food waste na Slovensku. Zároveň budú ľudia oboznámení so základnými otázkami, ako vplýva plytvanie potravín na každého z nás, ako je na tom Slovensko, a prečo by sme mali začať práve od seba. Cieľom je teda priniesť jednoduché alternatívy ako mu predchádzať a ponúknuť rôzne rady, tipy a triky ako menej plytvať potravinami.