Bella a Sebastian 2

 Dobrodružstvo pokračuje

Bela a Sebastian Režisér Christian Dugay hovorí…

 . . . o príbehu, o hercoch, o príprave na nakrúcanie, o leteckých záberoch i o zážitkoch so psami… aj o tom, že vôbec netušil, že „jednotka“ bola už nakrútená a on má robiť „dvojku“.

Kanadský režisér Christian Duguay má za sebou niekoľko dlhometrážnych filmov natočených v USA, napríklad HON NA ŠAKALA (The Assignment), kde hrajú Ben Kingsley, Aidan Quinn a Donald Sutherland, HLASY Z PODZEMÍ (Screamers), adaptáciu knihy Philipa K. Dicka, ktorá mala vo Francúzsku veľký úspech, UMĚNÍ BOJE (The Art of War) s Wesley Snipesom, alebo v obdobnom duchu film HLADINA ADRENALINU (Extreme Ops) s Rupertom Gravesom a Rufusom Sewellom.

Zameriava sa na akčné filmy, občas ich prestriedava s výpravnými televíznymi mini-seriálmi, všetky v rôznych kategóriách boli nominované na ceny Emmy Awards. Z nich možno uviesť JANU Z ARKU (Joan of Arc) s Leelee Sobieski a Petrom O’Toolom, HITLER, ZRODENIE ZLA (Hitler, The Rise of Evil) s Robertom Carlylom, COCO CHANEL so Shirley MacLaine, PIE XII (Under The Roman Sky) s Jamesom Cromwellom. V roku 2013 sa Christian vracia k filmu a natáča vo Francúzsku, kde okrem iných diel vzniklo i pokračovanie filmu Bella a Sebastian.

Ako ste sa dostali k dobrodružstvu – nakrúcaniu filmu o Belle a Sebastianovi?
Ono sa dostalo ku mne! Vôbec som totiž nevedel, že už bol jeden film Belly a Sebastiana natočený. A jedného dňa mi môj agent Bertrand de Labbey povedal, že so mnou chcú hovoriť producenti filmu.

Príbeh Belly a Sebastiana ste milovali už ako dieťa.
Samozrejme , že som producentom hneď povykladal, ako ma v detstve ten seriál poznamenal. Objavil som ho ako malý chlapec pred päťdesiatimi rokmi v Montreale, neskôr som chcel svojmu synovi dať meno Sebastian ako spomienku na seriál, ktorý ma tak veľmi okúzlil!

Prečo vlastne pokračovanie nenatočil pôvodný režisér prvého filmu Nicolas Vanier?
Pretože Nicolas Vanier práve pracoval na inom projekte. Producenti však po úspechu filmu nechceli čakať. Usúdili, že by sa mohol skúsiť nový prístup nového režiséra, so zachovaním existujúceho rámca príbehu. Na mňa v prvom filme hlboko zapôsobila óda na prírodu a priezračnosť vzťahov medzi ľuďmi a ich okolitým svetom, ale tiež citlivé poňatie psychológie u malého chlapca, ktorého stelesnil Felix Bossuet. Po vzhliadnutí filmu som si kládol otázku, čo nového by som mohol do filmu priniesť…

Čo vás zaujalo v scenári?
Jasne daná bola dramatická a dobrodružnějšia línia. Zaujal ma vzťah medzi malým chlapcom a postavou Pierra, zameral som sa na vyjadrenie ich silného puta z hľadiska dvojitej perspektívy, na jednej strane Pierra, na druhej Sebastiana. Scenár rozvíjal i vzťah medzi Sebastianom a Bellou. A celá časť o záchrane Angeliny bola pocitovo veľmi silná a dojemná. Bola to výzva, ktorá ma oslovila a ja som sa s potešením a radosťou vrhol do svojho vlastného dobrodružstva!

Spolupráca so scenáristami – Juliette Sales a Fabienem Suarezem ?
Stretnutie s Juliette a Fabienom bolo pre mňa prvotným a ozajstným zdrojom inšpirácie. Dovolili mi rozvíjať moje osobné úvahy, ísť dalej v detailoch a prispôsobovaní dialógov, a celkove nájsť ten pravý spôsob rozprávania príbehu. Diskutovali sme dlho o vzťahoch medzi Sebastianom a jeho otcom, pretože je to linka idúca naprieč filmom. Veľmi sme sa zblížili. Juliette a Fabien (predstaviteľ Sebastiana) v sebe totiž majú hlbokú vnímavosť, umožňujúcu im nájsť presný tón a vytvárať scény, ktoré vyvolávajú emócie a pritom neskĺznu do pátosu: dokázali zručne posplietať príbeh, jeho zvraty, emócie i humor. Nutné je povedať, že pre režiséra je blaho pracovať s takým bohatým materiálom.

Ktoré postavy boli pre vás hlavné v príbehu?
V druhom filme Sebastian síce vyrástol, ale stále je to rovnaký tulák a odvážlivec. Pokiaľ ide o Césara, je k chlapcovi pripútaný viac než kedykoľvek predtým. Ako sa má zachovať, keď sa vráti Sebastianov otec – otec, ktorý zanechal dieťa i ženu v závejoch? Má chrániť Sebastiana pred otcom? Scenár prináša medzi ľudí záhadnú postavu, ktorá sa pred nami postupne odhaľuje, až nakoniec hrá kľúčovú rolu.

Ako ste teda vy osobne poňali postavy a scenár?
Keďže už existoval prvý film, bolo potrebné prevziať štafetu a zostať verný pôvodným postavám. V istom ohľade som sa prepojil s autormi, čo sa ukázalo ako určujúca fáza. Našťastie sme sa zhodli i v dramaturgickej rovine. Aby som lepšie prenikol do sveta príbehu, vyžiadal som si všetky pracovné zábery prvej snímky – chcel som pochopiť, ako Nicolas dokázal previesť tento mýtický príbeh spôsobom, ktorý zasiahol také obrovské množstvo divákov. Takže som si prechádzal svedomite všetky zábery, jeden za druhým, aby som lepšie pochopil prácu so psami a hercami. Objavil som tak Felixa, videl ho ako herca, ale i ako chlapca, s ktorým musím nadviazať vzťah, dôležitý pre natáčanie. Pozorne som sledoval pokyny Andrewa Simpsona, koordinátora práce so zvieratami, ktorý vždy vedel, ako dostať od psov správnu reakciu bez toho, aby narušovali hru Felixa. Domnievam sa, že pre režírovanie druhého pokračovania filmu bolo nutné poznať a preskúmať všetko, čo sa udialo predtým. Vďaka tejto prípravnej práci sa mi podarilo preniesť postavy inde a pokračovať v dobrodružstve.

Mali ste problém so „skrotením“ malého Felixa?
Ako som už uviedol, počas prípravy na nakrúcanie som sa oboznámil so zábermi režiséra Nicolasea Vaniera, takže som mal prvotnú predstavu o Felixovi. V tejto fáze som tiež pochopil, kto Felix je, spôsob, akým ho Nicolas viedol i jeho vlastné reakcie na režijné pokyny. Pochopiteľne som si kládol otázky, týkajúce sa nášho budúceho vzťahu… Spomínam si na deň, kedy som bol spolu so scenáristami, prišiel tam i Felix a jeho matka, a keď sa mi chlapec zadíval priamo do očí, uprene, bez jediného žmurknutia. Uvedomil som si jeho očividnú zrelosť, keď sa v jeho prenikavom pohľade zračila i otázka, akým smerom sa pokračovanie vydá. Nakoniec sme však mali celkom výnimočný vzťah a ja som videl, ako vďaka nemu postava získala ďalší rozmer a akoby rozkvitla. Vo svojej práci som sa ešte nikdy nestretol s tým, že by taký mladý herec dokázal dať svojej postave toľko rozmanitých polôh. Vďaka nemu sa tento dobrodružný film stal zároveň duševným príbehom.

Ako prebiehalo samotné nakrúcanie?
Pri natáčaní sme mali veľké šťastie! Nádherné dobrodružstvo sa mohlo ľahko ocitnť v troskách a stať sa nočnou morou, pretože sa natáčali zložitě komponované scény v extrémnych podmienkach, medzi leteckými zábermi a lesným požiarom. Natáčali sme aj s nevypočitateľnými zvieratami a deťmi, ktoré môžu nakrúcať denne maximálne 3 – 4 hodiny. Nakoniec sa všetko poskladalo tak, ako sme chceli a potrebovali. Aj počasie nám prialo, deň za dňom, ako by poznalo náš natáčací plán i ostatné podmienky, ktoré sme museli dodržať! Hlavné ale bolo obrovské nasadenie celého štábu, jeho úžasná profesionalita a nezmerateľná ústretovosť.

Bela a Sebastian

 Ako hodnotíte nakrúcanie so psami?
Používali sme niekoľko Pyrenejských horských psov, čo je starodávna rasa pastierských psov. Zachovali si svoje prirodzené inštinkty i svoju vrodenú pomalosť, takže pri akčných scénach ich bolo potrebné motivovať kúskami mäsa. Prvý bol Bear, síce najmenší, ale s nádhernou hlavou na blízke zábery, priateľský a kontaktný. Druhý bol Fort, najväčší a s najpôsobivejšou postavou, bol tiež najpokojnejší zo všetkých, a preto hral v záberoch s ohňom a v iných kaskadérskych scénach. Fripon, s tak trochu rozstrapateným výzorom, bol schopný úžasných kúskov, ako napríklad scéna, keď má chytiť Sebastianovu medailu. No a potom Garfield, ktorý v sebe mal všetky kvality ostatných psov, ale zase bol zo všetkých najmenej predvídateľný. Práve on hral Bellu v predchádzajúcom filme.

Hudba a zvukový rámec majú až romantickú šírku a sprevádzajú protagonistov na ich cestách.
Hudbu a hudobnú osnovu zložil Armand Amar. Domnievam sa, že jeho melódie film náležite obohacujú a zvýrazňujú. Veľký talent tohto skladateľa tkvie vo vrodenom zmysle pre hudobnú harmóniu, čím pripútava divákov k postavám i k miestu deja. Dokáže vytvárať emócie bez toho, aby to bolo na úkor obrazových scén.

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach