Na streche vás očarí

Príbeh starnúceho osamelého muža a mladého Vietnamca na úteku.

Pozývame vás na skvelý česko-slovenský film Na streche s neobyčajnou poetikou, humorom, no aj silným príbehom. Jeho zlomové časti sa odohrávajú na menej zvyčajnom mieste – na streche. Pod scenár a réžiu sa podpísal Jiří Mádl, populárny herec, ktorý má na konte takmer štyridsať filmových úloh. Ako režisér sa predstavuje po druhý raz.

Na streche
O Aloisovi Švehlíkovi je známe, že rád pracuje s mladými tvorcami, režisérmi, nebráni sa skúšaniu nových vecí. „Nielen to,  že s nimi rád pracujem, ale najmä ma teší, že aj oni chcú pracovať so mnou, že ma do svojich projektov obsadzujú,“ hovorí herec.

Čo nám o nakrúcaní prezradil Jiří Mádl?

Po režijnom a scenáristickom debute Pojedeme k moři, za ktorý ste dostali od českej kritiky Cenu RWE pre objav roka 2015,  sa o vás začalo hovoriť ako o veľkom talente. Nezväzovalo vám to ruky pri tomto druhom filme? Cítili ste potrebu naplniť  očakávania?

Áno, nebolo to jednoduché, mal som veľký strach. Samozrejme, očakávania naplniť chcem. Tento film nevznikal jednoducho, a jednoduché to  asi nebude mať ani  u divákov. No keď to pri všetkých peripetiách nevzdala producentka Monika Kristl, hoci každý iný by sa už vzdal, musel som sa poriadne snažiť aj ja. A veľmi som chcel nesklamať najmä ju.

Na streche
Mádl: „Na streche je príbeh o stretnutí s niekým, koho považujeme za cudzinca, no môže byť súčasťou, ktorá nám chýba. Ak máte parťáka, môže byť život zatratenca, ktorého nikto nechce, celkom zábavný. Trocha ilegálneho správania s úmyslom niekomu pomôcť je motorom tohto filmu,“ povedal o filme  režisér Jiří Mádl.

Asi najväčšou komplikáciou bolo tesne pred začiatkom nakrúcania úmrtie legendárneho Jana Třísku, ktorý mal hrať hlavú postavu. Museli ste hľadať iného hlavného predstaviteľa – a mali ste šťastnú ruku. Alois Švehlík bol výborná voľba.

Na streche
A. Tran: „Výšok sa nebojím, ale mám z nich rešpekt,“ usmieva sa Duy Anh Tran, ktorý dostal vo filme veľkú hereckú príležitosť.

Máme veľa  pozoruhodných hercov okolo osemdesiatky, no len vek nestačil. Starého  ufrflaného gymnaziálneho profesora Rypara prosto nemôže hrať každý. Keď sme ho oslovili, zdalo sa mi, že sa potešil doslova ako malé dieťa. Cítil som z neho ohromnú chuť si Rypara zahrať. Veľa som sa naňho pýtal kolegov, hercov aj režisérov. Azda každý mi povedal, že Švehlík rád pracuje s mladými a je otvorený rôznym prístupom. To sa potvrdilo. Snažil som sa, aby som mal naňho a jeho úlohu vždy čas. A moje nadšenie rástlo po každom dni nakrúcania, bol som veľmi rád, že je v tíme. No a veľmi ma teší, že ma po filme pochválil

Od mladého tvorcu by sa čakala trošku iná téma ako starnutie.

Vie sa o mne, že mám veľmi rád naše filmy z deväťdesiatych rokov, doslova som na nich vyrastal,  mám ich v sebe, milujem poetiku Kolju, Vratných lahví,  Babieho leta… Asi preto je mi táto problematika blízka a nemal som problém spojiť ju s najsúčasnejšími problémami okolo mňa.

Na streche
Otec a syn
V úlohách otca a syna Ryparovcov sa stretávajú skutočný otec a syn, herci Alois Švehlík a David Švehlík.

Vo filme je zopár nebezpečných scén. Nechávate sa vy osobne zaskakovať kaskadérom?

Ako kedy. No veľmi často  sa do nebezpečných scén púšťam aj sám. V jednom filme som sa mal topiť. Keď som videl kaskadéra, aký je pritom neprirodzený, vôbec sa mi to nepáčilo. Tak som sa začal topiť sám. (Úsmev.) Keď je ten kúsok veľmi nebezpečný, neskúšam ho, ale ak je v ňom aj kúsok herectva, rád si nebezpečenstvo zahrám sám – aj napriek tomu, že som si už  spôsobil drobné zranenia. Dva razy to bol otras mozgu, občas zodratá koža… 

Na streche
Postavu záhadnej mladej susedky si zahrala Mária Bartalos. O spolupráci s Aloisom Švehlíkom prezradila: „Mala som pred ním veľký rešpekt a trému, no ukázal sa ako mimoriadne úctivý a vnímavý  a nedal mi pocítiť žiaden profesijný rozdiel medzi nami.“

Niektoré scény ste nakrúcali na ozajstnej streche osemposchodového domu v centre Prahy, čiže poriadne vysoko. Netrpíte závratmi?

Hrozne. Neznášam výšky a na tej streche mi bolo chvíľami fakt zle. No ten výhľad a pocit, ktorý tomu filmu strecha mala dať, ten som cítil, tak som jednoducho zaťal zuby. Aby boli scény autentické, väčšina sa nakrúcala v reálnom prostredí, nie v ateliéri.

Na streche
Dyk: „Toto bola asi úloha, o ktorej obsadení som mal najviac jasno,“ hovorí Jiří Mádl o postave Marka, ktorého hrá Vojtěch Dyk. „Vojta som pre tú úlohu chcel, pretože  je fešák, ale zároveň si vie sám zo seba urobiť žart a vyzerať hlúpo. To je presne tento Marek. Chlapec, čo takmer nič nevie, ale chce mať veľa peňazí.“

Film je hereckým koncertom Aloisa Švehlíka, no  vynikajúci je aj vietnamský mladík Duy Anh Tran v úlohe Songa. Kde ste ho našli?

Pomohol som si videom na sociálnych sieťach, ktorým som pozýval Vietnamcov na kasting. Ako sa Duy priznal, práve mal ťažké obdobie a hľadal sa. Išiel na prvý kasting v živote a úlohu dostal. Veľakrát tento neherec povedal, že bol v správnom čase na správnom mieste. Hoci sa narodil v Česku a češtinu  ovláda perfektne, výborne zahral práve tie polohy, kde ničomu nerozumie. To, že bol neherec, absolútne neprekážalo, lebo cíti ako herec.

Pripravujete nejaký ďalší scenár? Alebo sa môžeme tešiť na vaše herectvo?

Rád mám zmenu, takže hoci intenzívne myslím na svoj tretí režijný film, nedávno som bol zasa hercom a dokončil film Hra čílskeho scenáristu a režiséra A. F. Almendrasa. Je to francúzsko-česko-čilská koprodukcia a ešte som v takom niečom nehral. Film je  až naturalistický, plný surových scén,  čierno-biely. Hrám  mladého riaditeľa oblastného divadla Petra, ktorému sa rúca profesionálny sen a rodinný život. Som veľmi zvedavý, ako tento u nás nezvyčajný film prijme publikum. No a ešte zvedavejší som, ako sa bude dariť filmu Na streche.

Bea Vrzgulová

Foto: Dawson Films

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach