Hlava, srdce, základ. Ako sa orientovať v parfémoch?

Vôňa má neuveriteľnú moc. Môže vás doslova v momente očariť, ale aj naopak – odradiť. Vhodne zvolená vôňa zvýrazní vašu osobnosť, podčiarkne štýl a zanechá nezabudnuteľný dojem. Keď však tú správnu arómu netrafíte, nastane pravý opak. Pristupujte preto k výberu parfému trpezlivo. Nenechajte sa zlákať dizajnovým flakónom alebo trendy vôňou z reklamy. Nechajte k sebe parfém prehovoriť a odhaľte jeho tajomstvo.

Ako sa orientovať v parfémoch
Zdroj foto: Africa Studio / Adobestock.com

Nechoďte do parfumérie naslepo

Vtrhnete do parfumérie s odhodlaním konečne si vybrať parfém, ktorý sa stane vaším „podpisom“, bude vás baviť a na ktorý sa bude okolie s obdivom pýtať. O hodinu neskôr z nej však odchádzate omámená vôňami, a to dokonca bez toho, aby ste si čokoľvek kúpili. Tak, ako zvyčajne, ste to s testovacími vzorkami prehnali a vaše čuchové bunky po desiatej vôni jednoducho vypovedali službu.

Preto si vždy dopredu ujasnite, aké vône sú vám blízke. Minimálne by ste mali ešte pred návštevou parfumérie vedieť to, či hľadáte drevité alebo korenisté vône, sladšie kvetinové alebo ovocné, prípadne preferujete radšej čistú a sviežu arómu. Zúžením výberu ušetríte čas aj svoj nos. Stanovte si maximum vôní, ktoré k sebe necháte prehovoriť, na maximálne tri. Neodpisujte parfém hneď po prvom privoňaní. Kvalitné vône potrebujú čas. Parfuméri ich čaro tvoria tak, aby vám svoju arómu odhaľovali postupne v priebehu celého dňa. Jednotlivé vrstvy vonných tónov parfému tvoria tri hlavné vrstvy nazývané aj ako hlava, srdce a základ.

Hlava: Prvé stretnutie

Táto vrstva vône je ako prvé rande. Snaží sa na vás urobiť rýchly a dobrý prvý dojem, aby si vás získala. Hlavu parfému, niekedy popisovanú aj ako „vrchné tóny“, tvorí vôňa, ktorú pocítite ihneď po jeho aplikácii. Zvyčajne sa vytráca počas prvých 15 minút. Vrchné tóny majú za úlohu vás zaujať a prilákať vašu pozornosť. Skladajú sa väčšinou z ľahkých, sviežich a citrusových tónov.

Srdce: Duša parfému

V momente, keď sa vrchné tóny rozptýlia, nastupuje srdce parfému. V ňom pocítite predovšetkým hlavný charakter vône, dušu, ktorá vás bude sprevádzať približne dve až tri hodiny. Srdce parfému, označované aj ako „stredné tóny“, tvoria spravidla kvetinové, ovocné, bylinné a korenisté zložky.

Základ: Záverečné tóny

Základ parfému, respektíve „nízke tóny“, tvorí vôňa, ktorá sa na kožu vtlačí na niekoľko hodín. Často je označovaný aj ako záver parfému, ktorý mu dodáva hĺbku a výdrž. Medzi typické vonné zložky patria drevité, pižmové, živicové a gurmánske vône.

Ako vybrať ten pravý parfém?

Ešte stále v spoločnosti prevláda názor, že páni to majú v tomto smere o čosi jednoduchšie. Výber parfémov však nemôžeme takto zovšeobecňovať – aj medzi mužmi sa nájdu „fajnšmekri“, ktorí venujú výberu vône zaslúženú pozornosť.

Skutočnú dilemu pri výbere však predstavujúdámske parfémy. Hoci sa môžu na prvý pohľad javiť rovnako, stačí malé odchýlenie v pomere vonných zložiek a výsledný efekt je v konečnom dôsledku úplne iný. Zdĺhavé testovanie tak v tomto prípade nie je na škodu – práve naopak, ak chcete trafiť tú správnu arómu, pri výbere voňavého flakónika je nevyhnutnosťou.

Dajte parfému šancu vás osloviť a získať si vás. Aplikujte ho priamo na vašu kožu, ideálne na zápästie, lakťovú jamku a krk. Na pulzné body, cez ktoré prúdi krv. Voňavku vám neodporúčame aplikovať na papierový tester. Teplota kože totiž ovplyvňuje, do akej miery sa vôňa rozvinie. Vďaka tomu si uvedomíte, akým spôsobom sa k vám prihovára a aké pocity vo vás vyvoláva. Posúďte, či sa vám páči aj večer, prípadne ju podrobte ďalšiemu testu a aplikujte ju s odstupom niekoľkých dní. Skutočne kvalitné (a drahé) parfémy stoja za to, aby ste ich výberu venovali čas. Jedine tak sa stanú vaším neviditeľným doplnkom, s ktorým získate moc zanechať nezabudnuteľný dojem.

Zdroj foto: Africa Studio / Adobestock.com

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach