Napoleon

Epická akčná dráma Napoleon podrobne približuje vzostup a pád ikonického francúzskeho cisára Napoleona Bonaparteho (hrá ho oscarový Joaquin Phoenix). Na ohromujúcom pozadí farbistých veľkovýpravných scén v réžii jedného z najuznávanejších filmových mágov Ridleyho Scotta (Gladiátor, Blade Runner, Marťan) film zachytáva Bonaparteho neúnavnú cestu k moci, sleduje náruživý a kolísavý vzťah s jeho životnou láskou Josephine a zobrazuje jeho vizionárske vojenské a politické taktiky prostredníctvom najdynamickejších realistických bojových sekvencií v dejinách filmu.

Napoleon

Fascinujúci život Napoleona Bonaparteho, jedného z najväčších vojenských lídrov všetkých čias, vždy vyvolával kritiku i obdiv akademikov, politikov i jeho poddaných. Jeho nástup k moci i jeho tvrdé strategické vojenské ťaženia sú neslávne známe a ovplyvnili nasledujúce generácie, vrátane ďalších osobností, ktoré zásadne ovplyvnili svet, ako Winston Churchill či Friedrich Nietzsche.

Nemilosrdný na bojovom poli, tyran vo vlastnej krajine, ale aj osloboditeľ, ktorý prišiel odnikiaľ a stal sa jedným z prvých, čo ukázali, že vodcovský talent sa môže zrodiť z hocijakej triedy. Napoleonove úspechy na bojisku sa stali legendou. Jeho taktická brilantnosť a nemilosrdná povesť hrdo odolávala siedmim rôznym spojenectvám európskych mocností, kým utrpel porážku. Mimo bojiska jeho život v mnohých ohľadoch definovala jeho posadnutosť Jozefínou – jeho milenkou, manželkou a cisárovnou.

Pre oskarového režiséra Ridleyho Scotta (Gladiátor, Thelma a Louise, Čierny jastrab zostrelený) bol príbeh o prudkom nástupe vojenského génia príležitosťou ukázať jeho dualitu a psychológiu takým monumentálnym spôsobom, na aký by si trúflo len málo filmových tvorcov. “Napoleon je začiatkom modernej histórie. Zmenil svet, raz navždy prepísal pravidlá. Popri tom, že bol neuveriteľný stratég, udivujúci, intuitívny a nemilosrdný politik… fascinovalo ma, ako takýto chlap, čo práve ide dobyť Moskvu, môže byť posadnutý myšlienkou, čo teraz robí jeho žena doma v Paríži. Môžete si prečítať biografiu, aby ste sa o ňom dozvedeli fakty. Ale ako filmára ma zaujíma jeho komplikovaná povaha, jeho spôsob zmýšľania.”

Viacerí filmári sa pokúšali o spracovanie rozsiahlej a komplikovanej napoleonskej témy, ale zďaleka nie všetci svoje rozpracované projekty dokončili, ako napríklad Stanley Kubrick, ktorého Ridley Scott obdivuje a inšpiroval sa ním i pri svojom Napoleonovi.

Zaujímavé je, že Scottov prvý film, Súperi, sa odohráva tiež v napoleonskom období. Hovorí, že vtedy prvýkrát zažil, ako a prečo diváci reagovali na historický príbeh. “História je veľmi zaujímavá a historické filmy robím rád, pretože nie všetci sa učíme z vlastných chýb,” hovorí. A tak historický film o udalostiach pred dvesto rokmi, filtrovaný perspektívou umelca, sa stáva relevantným pre súčasnosť.

Aby dokázal vytvoriť film vskutku epického rozsahu, Scott prizval k svojmu projektu skúsených umelcov, s ktorými už v minulosti úspešne spolupracoval: scénograf Arthur Max (oskarová nominácia za Gladiátora a Marťana), kostýmová výtvarníčka Janty Yates (držiteľka Oskara za Gladiátora), kameraman Dariusz Wolski (spolupracovali na filmoch Všetky prachy sveta, Votrelec: Covenant) a držiteľ dvoch Oskarov za špeciálne efekty Neil Corbould (Gladiátor a päť ďalších spoločných projektov). “Keď viem, že tieto oddelenia sú v mimoriadne schopných rukách, môžem byť super-efektívny,” hovorí Scott.

“Ridley je neuveriteľne dobre pripravený,” hovorí producent Mark Huffam. “Osobne robí storyboardy ku všetkým svojim filmom, čo je pre každé oddelenie obrovskou výhodou. Vie presne, ako bude vyzerať hotový produkt – a strihá sa počas jazdy.”

Ridley robí film v hlave,” hovorí producent Kevin Walsh. “Vidíte ho, ako aj počas prestávky stále plánuje a tvorí. Preňho to nie je práca, on tvorí umenie.”

Scott už v minulosti spolupracoval aj s predstaviteľom Napoleona, Joaquinom Phoenixom, držiteľom Oskara za Jokera. Prvýkrát sa stretli pri Gladiátorovi, kde Joaquin hral Commodusa. “Ridleyho príprava je veľmi podrobná, ale necháva hercom istú slobodu a to mám rád, mám rád možnosť voľby medzi viacerými cestami v danú chvíľu,” hovorí Phoenix.

Pri výbere Jozefíny padla voľba na Vanessu Kirby. “Zhostila sa svojej úlohy sebavedomo, s patričnou zmyselnosťou. Má skvelý zmysel pre humor a veľmi prirodzený, intuitívny zmysel pre načasovanie. Je neprehliadnuteľná a tvorí zaujímavý, plnohodnotný partnerský protipól Joaquinovi,” hovorí režisér.

Nielenže oživujú svoje postavy, ale zároveň dynamika medzi nimi vnáša isté vrstvy nestálosti do inak náruživého nekonvenčného vzťahu. “Je tam vášeň, pnutie, sú tam konflikty, ale najmä jeden bez druhého by neboli tou istou osobou,” hovorí scenárista David Scarpa, ktorý so Scottom spolupracoval na Všetkých prachoch sveta. Hoci Ridley videl Napoleona v prvom rade ako epický akčný film, chcel doň zakomponovať aj čosi z ľúbostného príbehu medzi Napoleonom a Jozefínou.

Konflikty a dualita sú v každom aspekte Napoleonovho života. “Ako generál a cisár spravil skvelé veci pre politiku a obyčajných ľudí. Ktokoľvek sa mohol stať generálom či politikom, nielen aristokracia. Ale samozrejme, bol to diktátor, a krv na jeho rukách je hrozná. Takéto kontroverzie sme chceli vo filme preskúmať,” hovorí producent Huffam.

Cez vzťah s Jozefínou Scott len dokresľuje duality a konflikty v Napoleonovom živote. “Taktický génius, ktorý si podmanil kus sveta, je zrazu bezmocný, keď sedí na gauči vedľa ženy, do ktorej je úplne zamilovaný a priznáva, že bez nej by bol ničím,” hovorí Scott. “Jeho listy sú komicky hrubé a takmer detinské, prehnane romantické, miestami dokonca neslušné. Bol ňou úplne očarený. Po ich poslednom rozlúčení si ich ani len neprečítala. Keď zomrela, našli ich v šuflíku jej nočného stolíka.”

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach