Sexualizácia v médiách

Počet sexuálne ladených obrazov vzrastá, ale mužských nie

Isto ste si sami všimli, že médiá sú čoraz plnšie nahotiniek, a to najmä ženských. Sociológovia z Univerzity v Buffale zistili, že fotografie žien v populárnych médiách sú v ostatných niekoľkých rokoch čoraz viac sexualizované. Dokonca aj pornografizované. Mužských fotografií sa to však vôbec netýka.

v médiách

Dôvody na obavy?

Tieto zistenia môžu byť podľa vedcov dôvodom na obavy, pretože predchádzajúci výskum objavil, že sexualizované obrázky žien môžu mať ďalekosiahle negatívne dôsledky. Ako pre mužov, tak aj pre ženy. Vedci skúmali známy magazín Rolling Stone od roku 1967 do roku 2009. „Vybrali sme Rolling Stone,“ pretože to je stabilizované, obľúbené médium, zamerané na pop kultúru. Nie je vyslovene o vzťahoch a sexe. Väčšinou je o hudbe, politike, filmoch, televízii a aktuálnom dianí. Ponúka užitočný náhľad na to, ako sú ženy a muži vyobrazovaní všeobecne v populárnej kultúre,“ vysvetľuje Erin Hatton.

Intenzívna sexualizácia sa týka len žien

Vedci analyzovali viac ako tisíc obrázkov mužov a žien, ktoré boli zverejnené v spomínanom časopise – na obálke – v priebehu 43 rokov. A čo zistili? Prezentácia mužov a žien sa v priebehu času sexualizovala, avšak v prípade žien ide o výrazne častejšiu a intenzívnejšiu záležitosť. Najhlavnejším zistením bola zmena v tom, ako výrazne a intenzívne sú v priebehu času sexualizované ženské fotografie – pričom mužské nie.

Stupnica sexualizácie

Aby mohli zmerať intenzitu sexuálnej prezentácie mužských a ženských fotografií, vytvorili stupnicu sexualizácie. Obrázok dostal body za to, že bol sexualizovaný napríklad vtedy, keď pery subjektu boli pootvorené, bolo vidno jazyk, keď bol subjekt na fotografii nahý alebo len čiastočne oblečený alebo popisový text používal sexuálny jazyk. Na základe tejto stupnice hodnotili tri kategórie fotografií: tie ktoré boli z väčšej časti nesexualizované (0 – 4 bodov), tie, ktoré boli sexualizované (5 – 10 bodov), tie, ktoré boli tak intenzívne sexualizované, že ich označili ako hypersexualizované (11 – 23 bodov).

Za štyridsať rokov 90-percentný nárast

V šesťdesiatych rokoch zistili, že 11 percent mužov a 44 percent žien na titulnej stránke magazínu bolo sexualizovaných. V rokoch nového tisícročia bolo sexualizovaných 17 percent fotografií mužov – nárast o 55 percent a až 83 percent fotografií žien – nárast o 89 percent. Spomedzi sexualizovaných obrázkov boli u mužov 2 percentá a u žien bolo 61 percent hypersexualizovaných. Fotografie žien v rokoch 2000 boli desaťkrát častejšie hypersexualizované, ako fotografie mužov a fotografie mužov boli 11-krát častejšie nesexualizované, ako fotografie žien.

Ženy, ako pasívne objekty rozkoše

„Z toho vyvodzujeme, že populárne médiá, ako sú Rolling Stone, nevykresľujú ženy ako sexi hudobníčky, či herečky, ale vykresľujú hudobníčky a herečky, že sú pripravené a k dispozícii na sex. To je problematické, pretože to znamená rozhodujúce zúženie mediálnej reprezentácie žien. Nemyslíme si, že je vždy problematické pre ženy byť portrétované, ako sexi. Avšak, myslíme si, že je to problematické, keď takmer všetky fotografie žien ich zobrazujú nielen ako sexi ženy, ale ako pasívne objekty pre sexuálnu rozkoš niekoho iného,“ hovorí Hatton. A z toho vyplýva množstvo negatívnych dôsledkov.

Zelená násiliu?

„Bolo zistené, že sexualizované portréty žien legalizujú a zhoršujú násilie páchané na ženách a dievčatách, rovnako ako aj sexuálne obťažovanie a protiženské postoje mužov a chlapcov. Takéto fotografie tiež zvyšujú úroveň nespokojnosti s telom a výskyt porúch príjmu potravy u mužov, žien a dievčat a dokonca bolo preukázané, že klesá sexuálne uspokojenie žien aj mužov. Zistili sme, že frekvencia sexuálnych obrazov žien v populárnych médiách, v kombinácii s extrémnou intenzitou ich sexualizácie, je dôvodom na obavy,“ tvrdia vedci podľa stránok ScienceDaily.

Štúdia bola publikovaná v magazíne Sexuality & Culture.

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach