Menili ste trvalý pobyt? Komu ste povinný to oznámiť?

Komplikácie s vybavovaním hypotéky a podkladov k jej schváleniu nie sú všetko, s čím si pri snahe získať vlastnú strechu nad hlavou musíte prejsť. Nový domov a zaistenie komfortného bývania v ňom je niekedy oveľa náročnejšie, než si myslíme. A veľmi podobne to platí aj s vybavovaní nového trvalého alebo prechodného pobytu, ktorý sa kúpou alebo prenájmom  nehnuteľnosti na bývanie mení tiež.

trvalý pobyt

Významný krok vo vašom živote, s ktorým by ste sa nemali pochváliť len blízkej rodine, priateľom a známym, ale aj dôležitým úradom, inštitúciám a organizáciám. Zabudnúť na tento dôležitý fakt sa vám môže vypomstiť vo forme mastnej pokuty alebo výhod, o ktoré by ste mohli prísť. Poďte sa preto teraz spolu s nami pozrieť na to, čo všetko je v súvislosti s týmto problémom dôležité.

Správne doklady vyriešia všetky komplikácie s prihlasovaním

A platí to aj v prípade, ak na trvalý alebo prechodný pobyt nahlasujete aj svoje deti. Dnes je výhoda v tom, že väčšina vecí funguje v elektronickej forme a inak tomu nie je ani v prípade listu vlastníctva, do ktorého môžu na ohlasovni (mestskom alebo obecnom úrade) nahliadnuť. Ak si zaistíte všetky ostatné a potrebné doklady všetkých členov rodiny, môžete ich prihlásiť aj bez ich osobnej účasti.

Rodný list detí, váš občiansky preukaz, príp. sobášny list, notárom overený súhlas k povoleniu prechodného pobytu a nájomnú zmluvu alebo potvrdenie o občianstve (ak ste sa nejaký čas zdržovali a žili mimo územia SR). Pokiaľ ale idete nahlasovať len seba a ste slobodný, postačí vám občiansky preukaz.

V prípade, že ste sa rozhodli pre podnájom, nezabudnite na súhlas majiteľa nehnuteľnosti. V niektorých prípadoch sa dá na tieto účely využiť aj nový trvalý pobyt informačného charakteru, vďaka ktorému sa vyhnete mnohým zbytočným komplikáciám a zaistíte si bezproblémové bývanie so všetkými službami a právami občana konkrétneho mesta.

Orgány, ktoré musíte o zmene trvalého alebo prechodného pobytu informovať

Aby ste si ušetrili čas a dovolenku, z ohlasovne sa s konkrétnym potvrdením vyberte na políciu, kde požiadate o zmenu údajov aj v Občianskom preukaze. Do jeho vydania vám bude vystavené potvrdenie o zmene trvalého pobytu, ktoré noste stále so sebou.

S ním, alebo novým OP by ste mali navštíviť zdravotnú poisťovňu, banku, sociálnu poisťovňu (do 8 dní) a oznámiť zmenu adresy aj zamestnávateľovi. To sú asi tie najdôležitejšie inštitúcie, ktorým by ste sa nemali zabudnúť so získaním prechodného pobytu „pochváliť“.

V opačnom prípade vám nemusí byť doručená dôležitá pošta a informácie, ktoré by mohli zmeniť váš komfort alebo ohroziť rodinný rozpočet. Nedokážete si vybaviť úver a iné žiadostí, pretože ste zabudli v systéme zaevidovať potrebnú zmenu.

Zmena adresy a vydanie OP stojí aktuálne 4,50 €. Výpis z listu vlastníctva už nepotrebujete, no pre iné prípady si ho môžete vytlačiť sami alebo zájsť na poštu či samotný úrad, kde vám ho za „kolkový“ poplatok vytlačia.

Nezabudnite ani na svojho mobilného operátora a dodávateľa elektrickej energie. Omeškané faktúry vedia spôsobiť obrovské škody. Ak sa vám nakoniec podarí celú zmenu trvalého alebo prechodného pobytu úspešne absolvovať, ešte raz musíte ísť na kataster a požiadať o zmenu adresy v tomto systéme, ktorú ste mali pôvodne na kúpno-predajnej zmluve. Viac ako mesiac by ste čakať nemali.

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach