Ach, to stolovanie! Kedy a čo treba dieťa naučiť?

Stolovacie návyky patria nielen k momentom, ktoré by mali deti ovládať počas sviatočného rodinného stolovania. Sú základom slušného správania, a preto je dôležité začať s ich výučbou v ranom detstve. Samozrejme, v čase, keď sa deti oboznamujú s jedlom to nie je možné ani dobré, ale už v tom čase sa učí sledovaním svojho okolia, tým, že vidí ako jeme my – rodičia a ostatní.

dieťa naučiť

Čo v akom veku by sme mali učiť deti, aby výsledkom bolo vzorné stolovanie, podporujúce aj ich zdravie?

Dieťa v batoliacom veku

V tomto období detstva zvyčajne nevie ako sa má správať pri jedle a kvôli jeho nedostatočným zručnostiam ani nemôžeme očakávať, že bude stolovať na úrovni. Pre najmenších je všetko hrou a hrou sa učia aj jesť a stolovať. V tomto období je veľmi dôležité neustále im pripomínať vhodne a správne zásady stolovania – postupne od tých najzákladnejších. Napríklad, deti v tomto veku často zvyknú hádzať jedlo, hrať sa s ním ako s plastelínou, zisťujú, čo sa stane, ak rukou tľapnú do tanierika s kašou a podobne. Našou úlohou je viesť ich k úcte k jedlu a k tomu, že jedno nie je hračka, ale je na to, aby sme mali dostatok živín – i keď to ešte dlhé roky nepochopia.dieťa naučiť

Ukážme deťom na príklade, čo od nich očakávame, neseparujme ich od nášho obeda či večere. Deti, ktoré nevidia vzorové správanie u rodičov majú často väčší problém naučiť sa vhodne správať. I preto je dobré absolvovať z času na čas obed či večeru vo väčšom počte ľudí. Ak dieťa hádže jedlo na zem, je veľkou chybou, ak ho po ňom stále zdvíhate. Tak vlastne dostane pozornosť, o ktorú žiada. Odborníci tvrdia, že v tomto období by sme mali na tanier dieťaťu dávať vždy len jeden kúsok jedla  – ak vidí, že mu zostane prázdny tanier, rozmyslí si či jedlo hodí na zem, alebo za každý vyhodený kus jedla mu zoberieme dva toho najlepšieho. Na niektoré deti zase najlepšie funguje ignorancia. Pozornosťou ho odmeňme vtedy, keď bude jesť slušne a pekne. 

Dieťa v predškolskom veku

Táto veková skupina je plná prieberčivých detí, detí, ktoré jedna neuveriteľne pomaly a s jedlom sa babrú, ale i detí, ktoré nevhodným správaním pri jedle žiadajú o našu pozornosť. Prejdime si s dieťaťom, čo sa od neho počas stolovania očakáva, a čo naopak nie. Nakreslime si obrázky toho, čo je vhodné a čo nie, nechajme dieťa povedať prečo je to tak. Keď prídu k stolu, nechajme ich vymenovať pravidlá, ktoré majú dodržiavať a keď sa snažia a robia veci správne, poďakujem im za to. To je pre ne odmena, lebo sa im podarilo zaujať a získať pozornosť. Ak niečo urobia inak ako sa má, napríklad si neslušne vypýtajú dresing – opravme ich týmto štýlom: Myslím, že si chcela povedať: Prosím podaj mi dresing. 

dieťa naučiť

Malý školák

V tomto období by sme mali deti učiť umeniu správnej konverzácie a aktívneho počúvania. Pri spoločných obedoch alebo večeriach sa dnes neraz rieši veľa problémov a tak môžeme zabrániť mrzutým výrazom alebo počúvaniu jednoslovných odpovedí. Nepýtajme sa preto otázky, na ktoré znie odpoveď áno alebo nie, ale na ktoré musí dieťa odpovedať rozvinuto. Napríklad, čo sa dnes naučil na obľúbenom krúžku a podobne. Správna konverzácia pri spoločenských príležitostiach je veľmi dôležitá.

dieťa naučiť

Väčší školáci a adolescenti

Deti v tomto veku by mali dôsledne dodržiavať zásady, že tablety a mobily, ani knihy nepatria na jedálenský stôl. Mali by vedieť prestrieť, ako umiestniť obrúsky a príbory. Rovnako by nemali mať problém slušne si jedlo krájať a jesť. V tomto období by sa mali naučiť uvariť niekoľko základných jedál, ale aj poupratovať zo stola. Neposledným momentom je zdvorilosť a slušnosť pri stolovaní a pri debatách pri stole.  

-sz-

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach